3جریان‌ اصلی وام‌دهی دیجیتالی

چطور می‌توان روندهای ارائه وام چهره به چهره را دیجیتالی کرد؟ برای دیجیتالی روی کدام حوزه‌های وام تمرکز کنید و چگونه با فین‌تک‌ها مشارکت کنید؟

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛شرکت‌های فین‌تک تنها عواملی نیستند که بر آتش انقلاب وام دیجیتال می‌افزایند، بانک‌ها هم در این میان نقش دارند؛ اما نوآوری وام در حوزه فناوری تلاشی بی‌برنامه نیست. بر این اساس کدام راه بهتر است؟ این مطلب به نکاتی در مورد سه جریان اصلی در حوزه وام دیجیتال اشاره کرده و دیدگاه‌هایی در مورد اقدام در این حوزه ارائه می‌دهد.

3جریان‌ اصلی وام‌دهی دیجیتالی

1. بخش‌بندی کردن

 

ارائه وام دیجیتال برای همه بانک‌ها خدمتی یک شکل نیست و امروزه راهبردی است که به‌طور دقیق در حوزه‌های وام دهی خاصی پیاده شده است.

 

چطور می‌توان وارد عمل شد؟

 

روی دیجیتالی کردن یک یا دو حوزه وام تمرکز نمایید و تلاش نکنید هم‌زمان همه کارها را انجام دهید. برای نمونه دیجیتالی کردن وام‌های غیر وثیقه‌ای ساده‌تر است زیرا تهیه داده‌های گزارش اعتبار به سهولت در دسترس است و ارزش‌گذاری بر روی وثیقه فیزیکی هم چنان دشوار است. به همین دلیل وام‌های کسب‌وکارهای کوچک و وام‌های شخصی برای بانک‌ها درگاه‌های مطلوبی جهت ورود مشتری هستند؛ اما به صدای مشتری گوش دهید. اگر همه مشتریان به دنبال وام خاصی هستند، شما باید در ابتدا برای دیجیتالی کردن به سراغ همان نوع وام بروید.

2. مشارکت به جای مقاومت

 

بسیاری از وام دهندگان فین‌تکی در ابتدا «ضدبانک» بودند اما پس از مدتی تغییر کرده و حالا با بانک‌ها همکاری می‌کنند. نتیجه کار ترکیبی مؤثر از مشتریان، افزایش سرمایه و فناوری پیشرفته است.

 

چطور می‌توان وارد عمل شد؟

 

در کل دو روش برای ورود به حوزه وام دیجیتال وجود دارد: خرید فناوری و یا مشارکت با شرکت‌هایی که همان فناوری‌ها را از قبل دارند. مشارکت می‌تواند بانک‌ها را با مشتریانی که ارتباط با آنها به روش دیگری ممکن نیست، مواجه کند. هم‌چنین می‌تواند هزینه‌های ارجاع را کاهش دهد. البته آگاهی کامل از نرم‌افزارها ضروری است.

 

بهترین نقطه آغاز این است که از بُعد تجاری مشخص کنید قصد دارید چه محصولاتی را به‌صورت دیجیتال ارائه دهید. آیا بر ایجاد یا توسعه طرح‌های وام کسب‌وکار کوچک تمرکز دارید،یا مشتریان و وام دانشجویی برای شما اهمیت دارند؟ زمانی که اهداف تجاری‌تان مشخص شد، شریکی برای خود برگزینید.

3. دیجیتالی کردن انسان‌ها

 

بانک‌ها می‌توانند به‌طور متوسط تنها 7 درصد محصولات را به‌طور کامل به‌صورت دیجیتال عرضه کنند و مشتریان تنها 14 درصد درخواست‌ها را به‌صورت دیجیتال ارسال می‌کنند. این آمار به بانک‌هایی که دارای کارشناسان وام آگاه به فناوری هستند فرصتی می‌دهد تا به‌سرعت از رقبا پیشی بگیرند. مشتریان بانک‌ها به‌تدریج متقاضی همان سطح خدماتی می‌شوند که از آمازون یا دیگر خدمات دیجیتال دریافت می‌کنند. ازاین‌رو انتظارات مشتری به‌سرعت تغییر می‌کند و تحت تأثیر فعالیت‌های غیرمالی قرار می‌گیرد. باید خود را با آنها همسو کنید.

چطور می‌توان وارد عمل شد؟

 

به این فکر کنید که چطور می‌توان روندهای ارائه وام چهره به چهره را دیجیتال کرد. متصدیان وامی که برای برخی اقدامات از تبلت استفاده می‌کنند، به‌سرعت به یک قاعده همیشگی تبدیل می‌شوند. این امر منجر به افزایش بازده می‌شود زیرا همان متصدیان می‌توانند به مشتریان بیشتری خدمت‌رسانی کنند؛ اما مراقب باشید که وام دیجیتال با وام کاملاً خودکار خلط نشود. انسان هنوز به انسان نیاز دارد. زمانی که دستگاه‌های عابر بانک برای اولین بار معرفی شدند، مردم فکر می‌کردند تحویلداران نابود می‌شوند ولی هنوز این‌طور نشده است.

 

منبع: bankingjournal

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.