مبناکارت آریا؛ از ارائه خدمات مالی خُرد گردشگری مبتنی بر رمیتنس بلاکچینی تا اپلیکیشن مبناپِی
عصر بانک؛در نشست خبری که چهارشنبه در شرکت مبناکارت آریا و با حضور مجید افرا مدیرعامل، مهران رجایی معاون فناوری اطلاعات و سید ادیب حافظی گل، معاون عملیات برگزار شد، برنامههای جدید مبناکارت آریا اعلام شد.
در ابتدای این نشست خبری، مجید افرا گفت: شرکت مبنا کارت آریا در سال 1386 بهعنوان یک PSP تأسیس شد و یکی از 12 شرکت حوزه شبکه پرداخت است که از شاپرک مجوز دریافت کرده است. سال 94 سهامداری شرکت با سهم 60 درصد بانک صادرات و 40 درصدی سهامدار حقوقی تغییر پیدا کرد. در حال حاضر بزرگترین مشتری شرکت بانک صادرات است و از اواخر شهریور بنده سمت مدیریت عامل شرکت مبنا کارت آریا را بر عهده گرفتهام. سعی شده با توجه به نیاز بازار کسبوکارهای خُرد که نیاز روزمره مردم است تغییراتی در سرویسهای قابل ارائه در شرکت ایجاد شود. ما همیشه دستگاههای پرداخت را اولین و یکی از بهترین موقعیتهای پرداخت در کسبوکارهای خُرد میشناسیم ولی حالا ذائقه کسبوکارها به سمت ابزارهای غیر فیزیکی پرداخت تمایل پیدا کرده است. از این رو سعی کردیم در دیگر حوزههای پرداخت خُرد، تغییراتی در ساختار راهبرد کاری شرکت ایجاد کنیم و وارد حوزههای جدید پرداخت شویم. نمونه آن طراحی زیرساخت IPG است که نسخه جدید آن ویژگیهای جدیدی دارد. در حوزه پرداختهای خُرد مبتنی بر رمیتنس جهت تسهیلگری پرداخت آنلاین و در بستر بلاکچین کارهایی انجام شده است. در حوزه کیف پول به زیرساختهای ابتدایی دست یافته و سعی کردهایم با کسبوکارها و استارتاپها ارتباط بیشتری داشته باشیم و در این حوزه با توجه به نیاز آنها بازار را توسعه دهیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار عصربانک در خصوص بهبود بازار مبناکارت آریا گفت: نکته حائز اهمیت این است که بازار دستگاههای پرداخت سختافزاری اشباع شده است. ما سه میلیون کسبوکار و نزدیک به 7 میلیون دستگاه پرداخت داریم. معمولاً همه کسبوکارها سودآور نیستند پس روی سختافزار تمرکز نخواهیم کرد. از طرفی بانک صادرات در این مجموعه حضور دارد که از نظر سهم پرداخت در سختافزارهای پرداختی، دومین بانک است و شبکه پذیرندگی بسیار بزرگی دارد. پس ما به شبکه پذیرندگی در زمینه زیرساختهای سختافزاری بانک صادرات بهعنوان یک مشتری بالقوه و بزرگ نگاه میکنیم. همین حوزه در کسبوکارهای جدید هم ایجاد میشود. با آنکه ما سه میلیون کسبوکار داریم، ولی بهصورت دائمی بخشی از آنها حذف و کسبوکارهای دیگری جایگزین آنها میشوند. برای کسبوکارهای جدید ایدههای کسبوکاری نوینی داریم. نکته مهمتر تغییر ذائقه خرید است که به سمت کسبوکارهایی که فروش آنها در قالب مدلهای جدید پرداخت است جلب میشود. سعی کردهایم با این کسبوکارها وارد مذاکره شویم و آنها را وارد شبکه خود کنیم. همچنین مؤسسات مالی دارای مجوز از بانک مرکزی که بخش زیادی از آنها روی گردشهای مالی خُرد تکیه دارند، به سرویسهای جدید روی حوزه سختافزارهای قبلی نیاز دارند. سعی شده این سرویسها روی بسترهای سختافزاری و زیرساختی فعلی یا از پیش موجود ارائه شود. در رابطه با حوزه نرمافزار نیز مطمئناً این حوزه آنقدر گسترده است که به ازای هر انسان میتوان یک کسبوکار ایجاد کرد و ذاتاً بر مبنای گردش مالی، توسعه نرم افزاری نیز رخ میدهد. پس هر استارتاپی که ایجاد میشود نیاز به تسهیلگری در حوزه مالی و پرداختی خود دارد. با توجه به زیرساختهایی که بانک مرکزی و شاپرک بهعنوان پرداخت یاری ایجاد کرده، در حوزههای غیرسختافزاری یا کمتر وابسته به سختافزار، برای آنها زیرساختهایی در حوزه فنی آماده کردهایم.
مدیرعامل مبناکارت آریا در پاسخ به سؤالی درباره بستن درگاههای متخلف گفت: در بهمن ماه 96 شاپرک نامهای به ما ارسال کرد مبنی بر اینکه درگاههای پرداخت متخلف بسته شوند. البته نه فقط کسبوکارهای شرطبندی و قمار، چون بسیاری از درگاههای بسته شده متعلق به کسبوکارهای سالمی بودند که مرتکب تخلف شده بودند یعنی به تعهد خود مبنی بر شفافیت عمل نکرده بودند. در حال حاضر 140 درگاه متصل به کسبوکارهای متخلف در مبنا کارت بسته شده است. از ابتدای اردیبهشت درگاه دیگری مرتبط با شرکت ما وجود نداشته مگر اینکه رصد شده و تخلفی در تعهد قبلی طرف قرارداد رخ داده باشد. اگر درگاهی برای اموری مثل شرطبندی به کار گرفته شود بلافاصله بسته میشود اما زمانی درگاهی به یک کسبوکار اختصاص دارد اما صاحب کسبوکار این زیرساخت را با شخص دیگری شریک میشود و آن شخص تعهدی نسبت به شبکه پرداخت نداده است و ممکن است مرتکب خلاف شود و فردی که در قبال شبکه متعهد است درگاه خود را از دست میدهد. از میان 140 درگاه مسدود شده، نیمی از آن موارد از این دست است. در این مورد ضعف قانونی داریم و نمیدانیم با شخصی که خود مرتکب تخلف نشده اما شخص دیگری با زیرساختی که در اختیار او بوده مرتکب خلاف شده چه باید کرد. طی دو ماه گذشته درگاه جدیدی وجود نداشته که نیاز به مسدود کردن آن وجود داشته باشد.
او در مورد جزییات تفاهم با سازمان نظام صنفی برای ارائه درگاه پرداخت توسط مبناکارت آریا به برخی شرکتها بدون ای نماد تصریح کرد: طبق الزام شاپرک، به هیچ کسبوکاری که زیرساختهای مورد تائید شاپرک را نداشته باشد درگاه داده نمیشود. تفاهمی با سازمان نظام صنفی که تمام اتفاقات را سالانه رصد میکند صورت گرفته است. شرکتهای تحت نظر سازمان نظام صنفی چندین سال سابقه در حوزه فناوری دارند. این شرکتها باید در گام اول ای نماد را دریافت کنند و وارد چرخه پرداخت کشور شوند چون الزام شاپرک است. در حال رایزنی هستیم تا این الزام برای بخشی از سازمانهایی که نظارت دقیق دارند و کسبوکارهای آنها به درستی مدیریت میشود برداشته شود. وظیفه ما در قبال کسب و کارها تسهیلگری حوزه پرداخت است. تمام سعیمان را میکنیم تا تسهیلگری در حوزه پرداخت برای آنها اتفاق بیفتد. چون اتفاقات مالی آنها کاملاً شفاف است و شرکتهای خوشنامی هستند. برای شروع هم شاید مجوز یک یا دو شرکت را بگیریم و این اتفاق را عملی کنیم. تلاش کردهایم زیرساختهای حوزه ابزارهای الکترونیکی جدید مانند موبایل را آماده کنیم. یکی از دغدغههای شخص من آموزش است چون کاربر باید لزوم وجود ابزار و میل به استفاده از آن را متوجه شود. لزوم استفاده از یک ابزار بدون ایجاد حس اعتماد در استفاده کننده و نیز اعتماد به فایده آن در کسبوکار و دادن زیرساخت امکانپذیر نیست. از این رو سعی کردیم زیرساختها را توسعه دهیم که یکی از آنها درگاه پرداخت اینترنتی جدید است.
در ادامه رجایی، معاون فناوری اطلاعات هم گفت: رویکرد جدید واحد فنی، خودکفا شدن مبناکارت آریا در حوزه نرمافزار است که وابسته به پیمانکار نباشیم. در ابتدا امکانسنجی کردیم که با نرمافزارهای موجود در حوزه پرداخت چه کارهایی میتوان انجام داد و نقطه آغاز توسعه از کجا میتواند باشد. با نرمافزار کارتخوان شروع کردیم. مبناکارت آریا فقط یک برند کارتخوان در مجموعه داشت و سعی کردیم برندهای مختلف را بررسی کنیم و امکان اتصال را ایجاد کردیم. بعد از اتصال کارتخوانهای مختلف به سوییچ مبناکارت، راه برای شرکتهایی باز شد که در این حوزه میتوانند با مبناکارت کار کنند و از انحصار یک برند خارج شدیم. حوزه پرداختهای اینترنتی یکی دیگر از ابزارهای پذیرش و محصولات اصلی شرکتهای PSP است که دو ماه طول کشید تا گروه آموزش دید و IPG جدید مبناکارت آریا از صفر نوشته شد و در حال حاضر دارای تراکنش و سرویس است. تمام امکاناتی که IPGهای مطرح بازار PSP دارند در این IPG پیشبینی شده و درواقع یک اکوسیستم است که میتوانیم در قالب آن به فینتکها و استارتاپها سرویسهای خاصی که روی درگاههای پرداخت اینترنتی خود نیاز دارند، تحت نظارت و الزامات موجود، ارائه دهیم. بهزودی شاهد آن خواهیم بود که کسبوکارهای مهم، IPG مبناکارت را انتخاب میکنند. رویکرد اصلی ما در IPG، فراخوان از فینتکها و استارتاپهای مالی،برای ارائه سرویسی باکیفیت خوب و سرعت راهاندازی بالا از مبناکارت است. موازی با IPG، نرمافزار موبایلی مبناکارت به نام مبناپِی را توسعه دادیم که در نسخه اول عملیات پرداخت با بارکد، سرویسهای ویژهای مانند خرید بلیت هواپیما، رزرو هتل و سرویسهای گردشگری را دارد که برای آندروید آماده شده و با فاصله کمی برای ios هم ارائه میشود.
همچنین افرا در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر دستور کار شرکت، توسعه نرم افزار ابزارهای پذیرش است که عملیات آن را شروع کردهایم و کارتخوانهای مبناکارت از نرمافزار مبنا استفاده میکنند و سرویسهایی که روی کارتخوانهای مبنا ارائه میدهیم، با امکاناتی که روی IPG هست، پوشش داده میشود. روی زیرساخت رمیتنس تست اولیه را برای مبادلات ریالی و ارزی انجام دادیم. مبناکارت از دی ماه سال 96 برنامهای را شروع کرده و در اردیبهشت توانستیم به عضویت سازمان جهانی گردشگری درآییم. ما تنها عضو مالی سازمان جهانی گردشگری هستیم و در حوزه خدمات مالی خُرد گردشگری به گردشگران داخلی و خارجی، طبق رایزنیها با سازمان جهانی گردشگری، خدماتی ارائه خواهیم داد. زیرساخت ما مبتنی بر بلاکچین است و به همین دلیل امیدواریم سرویس خوبی را در داخل و خارج ارائه دهیم. با چند کشور رایزنیهایی انجام شده و امیدواریم به جواب برسیم.