تبدیل دیاکسید کربن به سوخت با کمترین هزینه
عصر بانک؛ کاهش دیاکسید کربن در جو، یکی از موضوعات مورد توجه در جهان امروز است. کاهش میزان دیاکسید کربنی که به هوا منتقل میشود، ضروری است اما باید راهی برای کاهش میزان دیاکسید کربن موجود در جو پیدا کرد.
سیستمهای "جذب مستقیم هوا" یا "داک" (DAC) که برای از بین بردن دیاکسید کربن مورد استفاده قرار میگیرند، یک راه احتمالی برای پاکسازی هوا در آینده هستند اما تصور میشد که هزینه آنها بسیار بالاست. شرکت کانادایی "کربن انجنییرینگ" (CE)، هزینه این سیستمها را کاهش داده و ادعا میکند که میتوان از آنها به شکل کارآمدتری استفاده کرد.
به گفته گروه پژوهشی این شرکت، فناوری داک، کاملا هم جدید نیست. سال گذشته، شرکت سوئیسی "کلایمورک" (Climeworks)، نخستین برنامه استفاده از این سیستمها را در نزدیکی زوریخ آغاز کرد. در این برنامه، از دستگاههای مسقفی استفاده شده بود که دیاکسید کربن را از هوا میگرفتند و آن را به یک گلخانه نزدیک میرساندند.
در هر حال، هزینه راهاندازی این نوع سیستمها، بسیار بالا در نظر گرفته شده بود. در ابتدا هزینه این کار، بین 500 تا 1000 دلار تخمین زده شد اما پژوهش جدید شرکت کربن انجنییرینگ که بر مبنای دادههای سه سال گذشته یک کارخانه آزمایشی انجام شده است، نشان میدهد چگونه میتوان این طرح را با هزینه 94 تا 232 دلار در هر تن استاندارد، انجام داد.
"دیوید کیت" (David Keith)، پژوهشگر ارشد این پروژه میگوید: هزینههای تخمین زده شده تا به امروز، استفاده از این فناوری را به یک راهحل بسیار پرهزینه برای از بین بردن دیاکسید کربن تبدیل کرده بودند. ما از سال 2009 روی این فناوری کار کردهایم، از سال 2015 کارخانه آزمایشی خود را راهاندازی کردهایم و اکنون، دادههایی در اختیار داریم که نشان میدهند امکان استفاده از فناوری داک با هزینه کمتر از 1000 دلار در هر تن ممکن خواهد بود.
کارخانه آزمایشی این شرکت، از یک برج خنککننده صنعتی تشکیل شده که دیاکسید کربن را از هوا میگیرد، آن را از حالت گاز به جامد تبدیل میکند و سپس آن را به شکل گاز تصفیه شده بازمیگرداند. در آغاز این فرآیند، برای جذب دیاکسید کربن و تبدیل آن به کربنات، از هیدروکسید مایع استفاده میشود.
سپس، این گاز، پایه نوعی سوخت ترکیبی را تشکیل میدهد. فرآیند ابداع شده توسط این شرکت، "هوا به سوخت" (Air To Fuels) نام دارد که در آن، برای تبدیل دیاکسید کربن به سوخت هیدروکربن مایع، از برقکافت و فناوری ترکیب سوخت استفاده میشود.
"استیو الدهام" (Steve Oldham)، مدیرعامل شرکت کربن انجنییرینگ میگوید: این سوخت پاک، کاملا با موتورهای موجود، سازگار است و به این ترتیب، امکان حمل و نقل با کاهش چشمگیر انتشار دیاکسید کربن را فراهم میسازد.
این پژوهش، در مجله " Joule" به چاپ رسید.
/ ایسنا