هرآنچه باید در خصوص نسل‌های شبکه تلفن همراه بدانید

«5G‌ مانند گرگی خواهد بود که سریع‌تر، دقیق‌تر و قدرتمند‌تر از 4G است.» عبارتی که شاید دقیق‌ترین تعریف از قابلیت‌های نسل پنجم ارتباطات باشد.

عصر بانک؛قابلیت‌هایی که می‌تواند به خودی خود این نسل را در قیاس با نسل چهار برای کاربرانش جذاب‌تر کند. سرعت، دقت و قدرت سه عنصر تعیین‌کننده در عصر ارتباطات هستند که امروزه ارتقاء کیفیت آن‌ها می‌تواند ضامن موفقیت برندهای تجاری بزرگ عرصه فناوری‌های موبایلی باشد.

از نسل صفر تا نسل پنجم، جهان ارتباطات پله پله جریان گردش آزاد اطلاعات را با فناوری‌های موبایلی ارتقاء بخشیده است. مروری بر این گذار در روز جهانی ارتباطات و نگاهی به آینده ما در عصر ارتباطات، دستاویز نگاره‌ای است که از نظر می‌گذرانید.
نسل صفر؛ تلفن همراه رادیویی با شماره منحصر به فرد!

شاید تا به حال عبارت “نسل صفر” را نشنیده باشید. نسل صفر همان «تلفن همراه رادیویی» است. در 0G، برخلاف فناوری‌‌های رادیویی قبلی، هر دستگاه شماره منحصر به فردی داشت و این یک اتفاق بزرگ برای نسل صفر به حساب می‌آمد و شاید به همین‌ دلیل بود که این نسل را پیش از ظهور نسل یک به عنوان یک نسل از ارتباطات فناوری‌های موبایلی به حساب آورده‌اند. کاربرد این نوع تلفن‌‌های همراه بیشتر در تاکسی‌‌ها و ماشین‌‌های پلیس بود. نسل صفر در واقع جزو نسل‌های شبکه‌های سلولی محسوب نمی‌شود.

نسل اول؛ ارتباطی با سیگنال‌های آنالوگ

فناوری نسل اول در دهه 80 میلادی در ایالات متحده پیاده‌‌سازی شد و نام “سامانه تلفنی سیار پیشرفته” یا AMPS بر آن نهاده شد. همچنین در اروپا و دیگر نقاط جهان از نسخه‌‌های مختلف فناوری مشابهی به نام “سیستم ارتباطی دسترسی فراگیر” یا TACS استفاده می‌‌شد. ارتباطات بیسیم نسل اول کاملا بر پایه سیگنال‌‌های آنالوگ و تنها ارتباط صوتی امکان‌‌پذیر بود؛ بنابراین خدمات دیگری مانند پیامک و انتقال داده وجود نداشت. در نسل اول به دلیل ماهیت ارتباطات آنالوگ که مستعد نویزپذیری از اطراف هستند، کیفیت و سرعت انتقال اطلاعات بسیار پایین بود، امنیتی در ارتباطات وجود نداشت و گوشی‌‌های تلفن آن قدر بزرگ بودند که در جیب جا نمی‌‌گرفتند!

نسل دوم؛ وقتی سیگنا‌ل‌های دیجیتال وارد می‌شوند

تفاوت برجسته نسل دوم با نسل اول استفاده از سیگنال‌های دیجیتال به جای آنالوگ در آن‌ها بود.

در دهه 90 میلادی بر خلاف نسل اول که فقط سرویس مکالمه صوتی ارائه می‌داد، نسل دوم با امکان پیامک و انتقال داده تحول بزرگی در دنیای ارتباطات پدید آورد. یکی از اولین استانداردهای نسل دوم GSM نام دارد که در آن سرعت انتقال اطلاعات 4/14 کیلوبایت بر ثانیه بود. در این زمان تعداد مشترکین به طرز چشمگیری افزایش یافت و شرکت‌‌های مربوط به بهبود کیفیت، افزایش خدمات و افزایش مناطق تحت پوشش پرداختند و تغییراتی در استانداردها به وجود آمد.

نسل سوم؛ چند رسانه‌ای‌ها، بازی‌ها و دنیای 3G

با تغییر نیازها و انتظارات از شبکه‌ها تمایل برای ارسال و دریافت فایل‌‌های چندرسانه‌‌ای حجیم، استفاده از ویدئو کنفرانس، نیاز به دریافت اطلاعات در هنگام حرکت، انجام بازی‌‌های آنلاین و بسیاری از موارد دیگر، مهندسان کامپیوتر و مخابرات را برآن داشت تا توان خود را برای ارائه نسل جدید شبکه‌‌های سلولی با تغییرات زیاد و سرعت بسیار بالاتر به کار گیرند. اتفاقی که نسل سوم را با سرعت دریافت 2 مگابیت بر ثانیه و امنیتی بهتر به وجود آورد. ژاپن اولین کشوری بود که به صورت گسترده و تجاری از 3G  استفاده کرد.

نسل چهارم؛ نسلی برای کاهش هزینه‌ها و افزایش سرعت

آخرین نسل ارائه شده از شبکه‌‌های سلولی نسل چهارم است که هدف آن افزایش ظرفیت، کیفیت سرویس و مناطق تحت پوشش و همچنین کاهش هزینه‌‌هاست. هدف 4G رسیدن به سرعت 100مگابیت برثانیه در حال حرکت(مثلا هنگام حرکت قطار) و یک گیگابیت برثانیه در حالت سکون است که در مقایسه با نسل قبلی تفاوت چشمگیری محسوب می‌‌شود. از دیگر ویژگی‌‌های مهم نسل چهارم این است که مکالمه صوتی نیز باید همانند داده به صورت بسته ارسال شود.

نسل پنجم؛ رویای خانه هوشمند با شما

شرکت نوکیا از طرفداران پر و پا قرص 5G معتقد است که سرعت نسل پنجم در بدترین شرایط ممکن و پر تراکم‌ترین شرایط 100 مگابایت در ثانیه خواهد بود! یا به عبارتی دیگر «بدترین شرایط نسل پنجم، 4 برابر سریع‌تر از بهترین شرایط نسل چهارم است.»

ادعایی که خانه هوشمند زندگی موبایلی را برای کاربران در عصر ارتباطات به جا خواهد گذاشت.

خانه‌ای برای تماشای فیلم در حالت آنلاین با سرعت غیرقابل تصور، امکان انتقالات ارتباطات در شرایطی ایده‌آل‌تر از نسل چهارم و بسیاری مسائل دیگر. به عبارتی می‌توان گفت نسل پنجم تکمیل کننده رویای نسل چهارم است.

گامی الزامی برای رسیدن به جامعه جهانی

خصوصیات نسل پنجم ارتباطات سیار مانند افزایش سرعت انتقال داده، افزایش قابلیت اطمینان، کاهش مصرف انرژی و… در مقایسه با نسل‌های مختلف شبکه‌های ارتباط بی‌سیم، بیانگر اهمیت دست یابی به این فناوری‌های نوین از سوی دولت‌هاست. دست یابی به این نوع از فناوری‌های نوین در کشور، درواقع حرکت به سوی تحقق اهداف در نظر گرفته شده در سند چشم انداز 1404 خواهد بود. اما متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که هنوز در راه‌اندازی کامل و بی‌نقص نسل چهارم در کشورمان چالش‌هایی وجود دارد. با وجود این امید است دولت با رصد حوزه‌های نوظهور و گرفتن تصمیمات مقتضی به منظور فراهم آوردن تمهیدات لازم و ایجاد زیرساخت مناسب برای دست یابی به نسل پنجم ارتباطات گام موثری بردارد.

/روزنامه خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.