هشدار به بانک‌ها؛ به روزرسانی ATMها را جدی بگیرید

توقف پشتیبانی مشکل بزرگی تلقی نمی‌شود، تهدیدهای روزافزون حملات سایبری و بدافزاری علیه ATMها موجب شده به‌روزرسانی مستمر نرم‌افزارها برای تداوم امنیت ATMها امری حیاتی باشد. هرچه یک ATM روی سیستم‌عامل XP فعالیت کند، بیشتر در معرض خطر خواهد بود.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛کارشناسان نرم‌افزاری ATM هشدار دادند که مهاجرت از ویندوز 7 قطعاً در کوتاه مدت رخ می‌دهد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد مایکروسافت ابتدای سال گذشته به صورت رسمی آن را اعلام کرد. پشتیبانی تمدید شده ویندوز 7 در تاریخ 14 ژانویه 2020 به پایان می‌رسد.

 

چند سال پیش اغلب بانک‌ها و نهادهای اعتباری حسرت می‌خوردند که چرا ارتقای ATMهای خود به ویندوز 7 را تکمیل کرده‌اند. این کار اجباری نبود اما با اتمام پشتیبانی ویندوز محبوب XP، به‌روزرسانی‌های امنیتی متوقف شد و هزینه‌های مضاعفی برای تداوم پشتیبانی موقت بانکها به بار آمد.

 

باآنکه، توقف پشتیبانی مشکل بزرگی تلقی نمی‌شود، تهدیدهای روزافزون حملات سایبری و بدافزاری علیه ATMها موجب شده به‌روزرسانی مستمر نرم‌افزارها برای تداوم امنیت ATMها امری حیاتی باشد. هرچه یک ATM روی سیستم‌عامل XP فعالیت کند، بیشتر در معرض خطر خواهد بود.

 

مانند زمان توقف پشتیبانی ویندوز XP، سال 2020 هم به‌روزرسانی‌های امنیتی ویندوز 7 متوقف و خطرات زیادی در ارتباط با به کار انداختن سیستم‌های عامل پشتیبانی نشده مانند وصله‌های امنیتی موقتی، افزایش آسیب‌پذیری در مقابل حملات سایبری، بدافزارها و غیره، هزینه‌های عدم سازگاری با استانداردهای PCI و آسیب رسیدن به امنیت عمومی پایانه‌ها رخ می‌دهد.

 

با این‌حال اتفاق بدی در راه نیست.سیستم‌عامل ویندوز 10 از پیشرفته‌ترین و امن‌ترین سیستم‌هایی است که مایکروسافت طی این سال‌ها عرضه کرده است. این سیستم‌عامل، امنیتی داخلی دارد که برای شناسایی و پیشگیری از حملات سایبری در حال ظهور طراحی شده است. به‌علاوه مایکروسافت به‌روزرسانی‌هایی عرضه می‌کند که در مقایسه با نسخه‌های اولیه ویندوز، فراتر از تغییرات پس‌زمینه استاندارد است و هدف آن افزایش طول عمر این نسخه سیستم‌عامل است.

 

اتحادیه صنعت ATM اعلام کرده است: مهاجرت 2020 در اسرع وقت آغاز می‌شود. مؤسسات مالی مانند زمان مهاجرت از ویندوز XP باید از هم‌اکنون این روند را آغاز کنند و برای به‌روزرسانی ATMهای خود اقدامات زیر را در دستور کار قرار دهند:

 

وضعیت مجموعه ATM خود را مشخص کنید

برخی ATM‌ها قادر به پشتیبانی از ویندوز 10 نیستند حتی اگر بتوانند به سهولت به ویندوز 7 ارتقا داده شوند. برای برخی مدل‌های ATM که حتی تا سال 2016 ساخته شده‌اند، باید پردازشگرهای محاسباتی جدید جایگزین سیستم کنونی شوند زیرا آنها قدرت به‌کاراندازی سیستم‌عامل ویندوز 10 را ندارند. در برخی موارد، اندازه این پردازشگرهای جدید نامتناسب است یا لوازم جانبی متفاوتی دارند و حتی با ATMهای قدیمی‌تر سازگار نیستند. یعنی خرید یک ATM جدید ضروری است. اطمینان حاصل کنید  که کدام ATM‌ها با سیستم‌عامل جدید سازگار هستند.

 

یک برنامه زمانی و نقشه راه برای دستیابی موفقیت تهیه کنید

بانک‌ها و نهادهای اعتباری با در نظر داشتن مهاجرت از ویندوز 7 باید منتظر زمانی باشند که تمامی تاییدات کامل شود (تولیدکنندگان، پردازشگرها، شبکه‌ها). این موضوع به‌طور ضمنی کابوس تهیه تجهیزات خواهد بود زیرا عرضه نمی‌تواند تقاضا را رفع کند.  بهترین کار این است که قبل از خرید، مشخص کنید چگونه و چه زمانی نیاز دارید به‌روزرسانی‌ها انجام شوند.

 

با عرضه‌کنندگان کنونی ATM ارتباط برقرار کنید

برای بانک‌ها و نهادهای اعتباری که پایانه‌های خود را اداره می‌کنند، بهتر است در گام اول در اسرع وقت با سازندگان و عرضه‌کنندگان ATM مذاکره کنند تا برنامه زمانی به‌روزرسانی و موجود بودن سخت‌افزار/نرم‌افزار را مشخص کنند. برای آن دسته از مؤسسات مالی که برای مدیریت ATM با شرکت‌های برون سپار همکاری می‌کنند، تضمین منظم و مرتبط بودن به‌روزرسانی‌های سازگار بسیار آسان است.

 

در نهایت علاوه بر اجرای ویندوز 10، سرمایه‌گذاری روی هر خدمتی که در هنگام مهاجرت روی پایانه‌های شما نیاز است، فکر خوبی است. به این فکر کنید که دیگر چه  تغییراتی علاوه بر به‌روزرسانی‌ها می‌تواند موجب ارتقای بهره‌وری شما و/یا دارندگان کارت‌های شما شود.

 

به گزارش عصربانک، ظاهراً تا 14 ژانویه 2020 زمان زیادی مانده است؛ اما کمتر از دو سال دیگر پشتیبانی ویندوز 7 قطع می‌شود و در چشم بر هم زدن، زمان به‌روزرسانی ATM فرا می‌رسد. خوشبختانه اغلب مؤسساتی که اخیراً به‌روزرسانی سیستم‌عامل را کامل کرده‌اند، از نگرانی‌ها و برنامه زمانی که باید در این مسیر طی شود تا اوضاع روی غلتک بیفتد آگاه هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.