انتظارات بزرگ از فینتکها در سال 2018

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛در سال 1997، ریچارد دزموند که یکی از افراد برجسته صنعت رسانهی بریتانیا بود اعلام کرد که اینترنت هیچ تاثیری بر چاپ روزنامههای کاغذی نخواهد گذاشت. بیست سال بعد از آن اعلامیه، و با وجود رسانههایی که در عصر اینترنت همچنان پا برجا هستند، شاهدیم که فروش روزنامهها مابین سالهای 2005 و 2015 تقریبا دو سوم کاهش یافته است.
درست از زمانی که تکنولوژیهای مالی از ده سال پیش شروع به گسترش کردند، انتظارات این بوده است که تاثیر آنها بر خدمات مالی همچون صنایع رسانههای دیجیتال و نشر، از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. بنا به گزارش ما درباره فینتکها در سال 2018، جواب کوتاه به این فرضیه اینطور خواهد بود: شاید!، اما هنوز وقتش نرسیده است. این را سیمون هاردی، نویسنده این گزارش بیان میکند.
درست همانطور که رسانههای جدید برای رسیدن به قدرت کاملشان ده سال صبر کردند، ما نیز به آرامی در ابتدای تغییر در ارائه دیجیتال خدمات مالی هستیم و این تغییر نه تنها از سمت فین تک ها، بلکه از سمت خود موسسات مالی حاکم نیز در حال اعمال شدن است.
در گزارش سال 2017 فینتکهای برهم زننده، نشان داده شد که بانکها حقیقت فین تکها را درک کردهاند و اینکه در سال 2018 بانکها، اعتماد بیشتری به نوآوریهای جدید فینتکها میکنند. در این اثنا، الگویی مشابه با دانش آموزان عصر «دات کام» که در سالهای 1999-2001 رشد کردند در حال ظهور است: بهترین، و موفقترین، شرکتهای فین تکی در حال مسابقه برای ارائه خدمات به بهترین نحو ممکن هستند. و این کار را با مدلهای کسب و کاری قدرتمند و با هزینههای بسیاری کمی انجام میدهند. در این بین، بازیگران نه چندان موفق در حال رویارویی با چالشهایی تامین مالی هستند و از کشف مسیر و نوآوریهای جدید بی بهره هستند.
تا بحال، درست همچون زمان انفجار «دات کام» این مورد نیز به همان شکل در حال سپری شدن است.اگر گوگل، پی پال، و آمازون بازارهای جدیدی را ایجاد کردند و مدلهای خرده فروشی موجود را کاملا زیر و رو ساختند، در گزارش امسال بر این نکته مهم تایید خواهد شد که بانکها و فین تک ها درخواهند یافت که بیشتر از چیزی که انتظار میرود به همدیگر نیاز دارند؛ یعنی بیشتر از چیزی که ده سال پیش انتظار میرفت.
امروزه موسسات مالی سنتی، نوآوریهای حوزه خدمات مشتری و محصولات را به عنوان یک تجربه بسیار عظیم میبینند که با توجه به فرهنگ محافظه کارانه و سیستمهای فناوری اطلاعات پیچیدهشان، تغییر آن با چالشهای بسیار بزرگی همراه است. در همین حال، بعضی از فینتکهای انقلابی و موفق با قوانین دست و پا گیر، دسترسی به کانالهای مشتری و کسب اطلاعات درباره رفتار مشتریان بالقوه دست و پنجه نرم میکنند.
از آنجایی که انتظار میرود ظهور PSD2 عاقبت به بازیگر محوری در چالشهای دیجیتال تبدیل میشود، انتظار داریم که مشتریان در سه تا پنج سال آینده تاثیرات کامل PSD2 را لمس نکنند. به عنوان نتیجه، پیش بینی ما برای سال 2018 این است که روابط عمیقتری مابین فین تک ها و بانکها صورت میگیرد؛ موارد را بدین قسم پیش بینی میکنیم؛ گسترش و توسعه راهحلهای موفق فینتکها که هم اکنون موفق عمل کردهاند؛ نوآوری بیشتر از طرف خود بانکها، و حذف استارتاپهایی که در حال حاضر از نبود سرمایه یا ایده در رنج هستند.