دیجیتالی شدن تغییر ذهنیت است نه فقط تغییر روش پرداخت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛حرکت به سمت بازاری بدون پول نقد، کار انجام تراکنشها، مخصوصاً تراکنشهای کم ارزش یا با ارزش متوسط را آسانتر کرده است.
امروزه خرده فروشان میبایست متوجه این نکته باشند که هر تراکنش انجام شده توسط مشتریان چیزی بیشتر از پول را در بر میگیرد؛ یعنی باید در نظر داشته باشند که از این فرصت بالقوه برای برقراری یک رابطه اجتماعی میتوانند بهره ببرند.
مثلا این نکته قابل توجه است که تعداد زیادی از خردهفروشان اروپایی از سیستم پرداخت پول چینی برای جلب توجه توریستهای چینی استفاده میکنند.
از این طریق مشتریان دیگر نگران پول نقد ناکافی یا موارد امنیتی کارت خود نیستند. بلکه با سیستم محاسبه قیمت ارز، روزانه مبلغ مشخصی را پرداخت میکنند و دیگر معطل محاسبه تفاوت قیمتی ارزها نمیمانند.
از نظر خرده فروشان، استفاده از omnichannel در کسب و کار و داشتن گزینههای پرداخت بیشتر، کاری منطقی است. بکارگیری WeChat Pay یا دیگر سیستمهای پرداخت موبایلی همچنین فرصتهای جدیدی در اختیار خرده فروشان برای دسترسی به مشتریان بیشتر قرار میدهد.
برای استفاده از کل ظرفیت پرداخت موبایلی، خرده فروشان همچنین باید استراتژی بازاریابی خود و برنامه عضوگیری را با هم ادغام کنند.
اپلیکیشن WeChat در حال حاضر توسط 170 میلیون مشتری بطور روزانه استفاده میشود و همین موجب بهبود تجاربی همچون خرید روزانه، بررسی اطلاعات و خریدهای گروهی شده است. این اپلیکیشن به ابزاری نوظهور تبدیل شده است که خرده فروشان باید آن را مهم در نظر بگیرند.
زمانی که درباره پرداختهای موبایلی حرف میزنیم، دو پلتفرم Alipay و WeChat payبه یک نوع ظاهر میشوند، اما این دو پلتفرم بالذات با هم متفاوت هستند.
علی پِی و ویچت پِی هر دو اکوسیستمهای دیجیتال متفاوتی را در چین ارائه میدهند. یکی از آنها در حوزه تجارت الکترونیک فعال است و دیگری در حوزه اجتماعی.
بر طبق نتایج تحقیقاتی که اخیرا منتشر شده است نشان میدهد که AliPay که در حوزه تجارت الکترونیک فعالیت میکند در حدود 53 درصد از سهم بازار را در اختیار دارد، در حالی که WeChat Pay تنها 39 درصد از بازار را برای خود دارد.
با وجود کاربران فعال روزانهی بیش از 900 میلیون نفری، WeChat پلتفرم اجتماعی چین را در دست دارد و خرده فروشانی که توافقات انحصاری با علی بابا داشتهاند شاید از روندهای اجتماعی-تجاری WeChat و فعالیتهای متعدد اجتماعی جا بمانند.