فیلم/ آیا بانکداری پیشگوکننده سواد مالی مشتریان را ارتقا ‌می‌دهد؟

بانکداری پیشگوکننده درصدد آن است که داده ها را به روشی تجزیه و تحلیل کند که فهم آن برای مشتریان آسان شود.

عصر بانک؛با توسعه فناوری، بسیاری از بانکها و فین‌تک‌ها برای افزایش سواد مالی مشتریان خود، به سوی هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و تحلیل‌های پیشگوکننده متمایل شده اند تا به ابزارها و قابلیت‌های جدیدی دست پیدا کنند.

برای نمونه ولز فارگو اخیراً از یک قابلیت بانکداری پیشگوکننده خود در اپلیکیشن موبایلی رونمایی کرد که به مشتریان از طریق موبایل این امکان را می دهد که هشدارهایی در مورد پرداختها، عملکرد حساب و هزینه‌ها دریافت کنند.

هدف این ابزار آن است که داده های کاربر برای او واضح تر شود. بانکداری پیشگوکننده درصدد آن است که داده ها را به روشی تجزیه کند که فهم آن برای مشتریان آسان شود. مقصود آن است که اطلاعات بیشتری در اختیار مشتری قرار دهد تا مشتری بتواند هنگام تصمیم گیری در مورد مسائل مالی خود، کنترل بیشتری بر اوضاع داشته باشد. در حال حاضر بانکداری پیشگوکننده با استفاده از بانکداری موبایلی در دسترس همه سپرده گذاران قرار دارد و هدف ولز فارگو آن است که این قابلیت را در سال جاری در اختیار مشتریان و کسب و کارهای کوچک نیز قرار دهد.

ابزار بانکداری پیشگوکننده ولزفارگو دارای قابلتیهایی متعددی است که بانکها، کسب و کارهای نوپا و فین تکها می‌توانند در رابطه با سواد مالی مشتریان آن را به کار بگیرند. به عنوان مثال شرکتهای خدمات مالی این نوع فناوری هوش مصنوعی را برای ارائه هر چیزی از جمله هشدار، اعلان چک بی محل، جلوگیری از کلاهبرداری و بودجه بندی خدمات برای کاربران پیاده می‌کنند.

مشتریان ولز فارگو از واریزها یا پرداختهای آتی با استفاده از موبایل مطلع می شوند و بر این اساس ولزفارگو می تواند بر اساس فعالیت مالی مشتریان، پیشنهاداتی نیز ارائه دهد. این اعلان می تواند یادآوری پرداخت قبض،  برنامه ریزی برای سفر  و یا ترغیب مشتری برای گذاشتن وجه بیشتر در حساب پس انداز باشد. هدف آن است که سلامت مالی به شکلی ساده درآید.

برای نمونه اگر به حساب مشتری مبلغی واریز شود که در الگوی معمول تراکنش های او نبود و نیازی به هزینه های روزمره یا پرداختهای برنامه ریزی شده نیز نباشد، تراکنش مربوطه متمایز و مشتری ترغیب می شود مبلغ بیشتری را پس انداز کند.

با این حال صرف متمایز کردن واریز مذکور شاید برای تغییری عملی کافی نباشد؛ بانک پیشتر به این سوال پاسخ داده اکه آیا این ابزارها تاثیری قابل توجه بر رفتار مشتری دارند یا نه. در حال حاضر شما می توانید در این ویدیو عمیق تر با ابزار گفته شده آشنا شوید:

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.