روندهای دیجیتالی که بانکداری مدرن را شکل می‌دهند

توانایی بکارگیری داده در حال حاضر بعضی بانکها را قادر ساخته است که نسبت به بیشتر بانکها در صدر قرار بگیرند.

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛صنعت بانکداری در حال تغییر است. ما اکنون در عصری هستیم که در آن بانکها بر سر تجربه مشتری در حال رقابت هستند، و برای بهبود این تجربه، از داده برای افزایش قدرت مشتریان در این تجربه استفاده می‌کنند.

 

این بدان خاطر است که داده دید گسترده‌ای از  کل مسیرسفر مشتری را به بانک‌ها می‌دهد، و این اطلاعات تنها به تراکنش نهایی خلاصه نمی‌شود.

 

تجارت متصل بهم چیزی بیشتر از بانکداری برمبنای کانال همه کاره (Omni-Channel) است و نمایانگر تغییری بنیادی در خدمات مالی است؛ در این سیستم مشتری در مرکز هرگونه تعامل مابین بانک و مشتری قرار دارد.

 

مسیر حرکت بانک‌ها به سمت دیجیتالیزه شدن، و عطش آنها برای استفاده از داده‌ها، با گسترده شدن تکنولوژی موبایلی سرعت یافته است.

 

مشتریان این تکنولوژی را با سرعت خیره کننده‌ای بکار گرفته‌اند. اینطوری بگوییم، ما همگی عاشق دستگاههای دیجیتال خود هستیم، و چهار نفر از هر پنج نفر دارای یک گوشی هوشمند است.

 

عطش شدیدی در میان مشتریان برای استفاده ازخدمات و محصولات جدید بانکداری مخصوصاً اپلیکیشن‌های بانکی و پرداخت وجود دارد و استفاده از اپلیکیشن‌های بانکی مابین سالهای 2012 و 2018 ، 356 درصد افزایش داشته است.

 

بنابراین قسمت اعظم مشتریان بطور ضمنی بانک را در جیب خود دارند و شیوه تعامل با بانک را برای همیشه دچار تغییر کرده‌اند.

 

اتصال دنیای فیزیکی و دیجیتالی

 

اما صرف داشتن یک اپلیکیشن بانکی برای بانکهایی که تمایل دارند مشتری را به سمت خود جذب کنند کافی نیست.

 

موسسات مالی در حال حاضر می‌بایست به فکر این باشند که چگونه نقاط اتصال فیزیکی و دیجیتالی خود را بهم وصل کنند.

 

این نشان دهنده یک چالش بزرگ برای موسسات مالی است، اما در عین حال جایی است که قدرت داده بکار می‌آید.

 

مشتریان به دریافت تجربه‌ای شخصی و با کیفیت از خُرده فروشان و دیگر سازمانهایی که با آنها تعامل دارند عادت کرده‌اند، پس بسیار طبیعی است که با انفجار بانکداری موبایلی، آنها از بانکها نیز انتظار ارائه همین خدمات را دارند.

 

یکپارچه سازی کانال‌ها و اتصال تجربیات مشتری یک هدف کلیدی برای بانک‌ها است. یکپارچه سازی بدین شکل نیز یک چالش عمده بر سر راه بانکها است.

 

این هدف نیازمند گردش یکپارچه داده مابین معماران آی تی، سیستم‌ها و فرآیندها است. برای ایجاد یک سیستم موفق، موسسات مالی که نیازمند شبکه یکپارچه از کانالهای متنوع هستند باید اجازه گردش داده را بدهند و موانع مابین کانالهای موبایلی، شعبه، روشهای آنلاین و عابربانک را از بین ببرند.

 

بانکداری به عنوان یک خدمت

این مدل جدید، که برای مشتری طراحی شده است، ذاتا به روندهای موبایلی متصل است.

این سیستم هنوز در مراحل اولیه است و از هر چهار بانک یک بانک در حال حاضر در حال ایجاد ابزارهای موبایلی همچون مدیریت مالی شخصی، ثبت قرارملاقات و تجمیع حسابها هستند.

 

آنهایی که این امکانات را به بازار ارائه می‌کنند بطور همزمان در حال ابداع شیوه‌های جدیدی برای تعامل با مشتریان هستند و سعی می‌کنند تجربه‌ای را ارائه کنند که به عنوان «بانکداری به عنوان یک خدمات» تعریف می‌شود.

 

نمونه‌ی خوبی برای معرفی، یک استارتاپ بانکی به نام استارلینگ است، یک بانک موبایلی با یک رابط  کاربرمحور و با خدمات ارائه دهنده بسیار مفید؛ خدماتی مثل دسته بندی اتوماتیک خریدها برای نشان دادن عادت‌های خرید یک کاربر.

نمونه‌ قابل معرفی بعدی اپلیکیشن ارائه کننده خدمات رهنی به نام اتوم و اپلیکیشن موبایلی ریوولت است که به مشتریان اجازه انتقال پول خود را با چند ارز مختلف می‌دهد.

 

این خدمات بانکی برای مشتریانی که اطلاعات را بر روی موبایل دریافت می‌کنند بسیار کاربردی است. رویکردهای به کار گرفته در سبک زندگی آنها بسیار شخصی هستند و ازین رو مشتری در مرکز خدماتشان قرار می‌دهند.

داده یعنی قدرت

قراردادن بانکداری شخصی و قابل انطباق در بطن ماجرا برای استارت اپ‌ها و موسسات مالی موبایل محور همچون مواردی که در بالا به آنها اشاره شد بسیار کاربردی است.

 

اما برای بانکهای بزرگتر که با تعداد بیشتری از سیستم‌های قدیمی کار می‌کنند، انجام عمل بانکداری به عنوان یک سرویس نیازمند تغیبرات گسترده‌تری است. اما بازار بسیار بزرگی برای پذیرش این تکنولوژی وجود دارد و این تغییر بسیار لازم است زیرا تکنولوژی موبایلی در پنج سال آتی به عنوان روند شماره یک شناخته شده است.

 

آنهایی که از این روند استقبال می‌کنند، منتظر مزایای آن نیز خواهند بود. زیرا با اتصال سیستم‌ها، بانک‌ها قادر می‌شوند که داده‌هایشان را مدیریت کنند و آنها برای ارائه سرویسی بهتر شخصی سازی کنند.

 

در دنیای بانکی متصل بهم، موسسات مالی دید بهتری بر مسیر کلی مشتری دارند و می فهمند چگونه مشتریان به پلت‌فرم‌های متفاوت و نقاط اتصال واکنش نشان می‌دهند.

تحلیل داده‌های بزرگ  را همچنین می‌توان برای کسب ویژگی‌های مشتری بر اساس جنسیت یا مکان استقرار آنها استفاده کرد. چیزی که در عوض به بانک‌ها کمک می‌کند به هر مشتری سرویس مورد نظر وی را ارائه کنند و با انجام این کار مسیرهای درآمدی بیشتری برای خود تعریف کنند.

داده و ایجاد یک مدل کسب و کاری تجاری متصل بهم به بانک قدرت می‌دهند؛ این کار نه تنها  بانک‌ها را قادر می‌سازد که سرویس‌های شخصی تری به مشتری عرضه کنند بلکه به این خاطر که مدلهای جدیدی را برای بانک‌ها تعریف می‌کنند، آنها می‌توانند فرصت‌های جدیدی بیابند، شعب یا تکنولوژیهای جدید را شناسایی کنند و کاری کنند که پلتفرمشان با هماهنگی بیشتری کار کند.

توانایی بکارگیری داده در حال حاضر بعضی بانکها را قادر ساخته است که نسبت به بیشتر بانکها در صدر قرار بگیرند. این روند دیجیتال است که در حال تغییر شکل دهی به بانکداری مدرن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.