دلایل ظرفیت 21 میلیونی بیت‌کوین

تولید و استخراج بیت‌کوین تا زمانی میسر خواهد بود که تعداد بیت‌کوین‌های موجود در شبکه به عدد 21 میلیون برسد.

عصر بانک؛ناکاموتو در مقاله معروف خود که تحت عنوان «بیت‌کوین: یک سیستم ارزی نظیر به نظیر» منتشر شد و نام بیت‌کوین را در فضای مجازی ثبت کرد، محدودیت عجیبی برای شبکه در نظر گرفته بود. ساتوشی امکان تولید بیت‌کوین‌ را تا سقف 21 میلیونی محدود کرد. در واقع، این قانون به آن معنا است که تولید و استخراج بیت‌کوین تا زمانی میسر خواهد بود که تعداد بیت‌کوین‌های موجود در شبکه به عدد 21 میلیون برسد؛ بنابراین عرضه در بازار بیت‌کوین تحت هر شرایطی در آینده پایان خواهد یافت.

تاثیر این محدودیت را می‌توان به دو شکل بررسی کرد. در حالت اول اثرگذاری مستقیم سقف عرضه موجب می‌شود به مرور زمان بیت‌کوین کمیاب شود. تاریخچه اقتصاد اثبات کرده است یک پشتوانه مستحکم مالی نمی‌تواند فراوانی نامحدودی داشته باشد. به‌عنوان مثال، اگر طلا، نفت و الماس به وفور یافت می‌شدند، هرگز با این ارزش در بازارها عرضه نمی‌شدند یا به‌عنوان پشتوانه مالی دولت‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گرفتند؛ بنابراین، عنصر کمیابی به وضوح از الزاماتی بود که ناکاموتو برای بیت‌کوین مدعی جایگزینی با نظام ارزی، در نظر گرفت.این قاعده که بیت‌کوین به مرور کمیاب می‌شود و حتی در آینده نایاب خواهد شد، شرایط را برای افزایش ارزش ذاتی ارز دیجیتالی فراهم کرد.

 

دلیل دیگری که کارشناسان به وجود قاعده عرضه محدود نسبت می‌دهند، مکانیزم خودتنظیمی بیت‌کوین است؛ چراکه عرضه نامحدود بالطبع امکان تنظیم تورم‌زایی و تعادل عرضه و تقاضا را نخواهد داد. در حالت دوم که به اثرگذاری غیرمستقیم غایت 21 میلیونی مربوط است، استخراج بیت‌کوین به مرور زمان سخت، گران و زمانبر خواهد شد؛ بنابراین، نزدیکی تعداد بیت‌کوین‌های استخراج‌شده به 21 میلیون، موجب کاهش میزان پاداش به ازای حل معما شده، تعداد بیت‌کوین‌هایی که روزانه تولید می‌شوند را تقلیل خواهد داد. بالطبع افزایش تراکنش‌های بیت‌کوینی همزمان با کاهش ظرفیت استخراج روزانه، رقابت برای تصاحب ارز دیجیتالی را تشدید می‌کند و هزینه تایید تراکنش‌ها را زیاد خواهد کرد. با این شرایط قیمت ارز دیجیتالی در حالت طبیعی متمایل به تقویت خواهد بود.

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.