بانکهای قرضالحسنه کمترین هزینه را دارند + جدول رتبه بندی 35 بانک
عصر بانک؛ رتبه بندی بانکها، اقدام مطلوب و مناسبی است که در فضای رقابتی حاکم می تواند موجب ارتقاء کیفی و کمی بانکها و موسسات اعتباری شده و در نهایت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را در پی داشته باشد.
بررسی ها نشان می دهد که انجام این مهم سابقه دیرینه ای در سطح بانکداری دنیا دارد و نهادهای تخصصی مهم و شناخته شده ای همچون A.M Best, Fitch, Moody’s, S&P, The Banker برای این امر ایجاد شده است.
اما در سطح سیستم بانکی کشورمان تاکنون به موضوع رتبه بندی بانکها به صورت تخصصی پرداخته نشده و به این مهم به عنوان یک ضرورت نگریسته نشده است.
برای رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری الگوها و روش های مختلفی پیشنهاد شده است؛ لیکن معروف ترین این مدلها، شاخص CAMEL است.
یکی از زیر بخش های این شاخص، کیفیت مدیریت (Management quality) است. نسبت ها و شاخص های مختلفی برای نشان دادن کیفیت مدیریت یک بانک و موسسه اعتباری موجود است. از جمله این نسبت ها می توان به هزینه و سود سرانه کارکنان، هزینه و سود سرانه شعب، سپرده و تسهیلات سرانه شعب، نسبت تسهیلات به سپرده و نسبت سود به هزینه اشاره کرد.
در سلسله گزارش های رتبه بندی بانک ها در مقاومتی نیوز، از این شاخص ها برای نشان دادن کیفیت مدیریت استفاده خواهد شد.
شاخص هزینه سرانه کارکنان
در این گزارش، شاخص هزینه سرانه کارکنان به عنوان یکی از موارد در بررسی کیفیت مدیریت مورد بررسی قرار می گیرد.
این شاخص از نسبت هزینه کل بانک بر تعداد کارکنان بدست می آید و در مقایسه یک بانک با سایر بانکها، مشخص می کند که مدیریت بانک تا چه اندازه توانسته هزینه های بانک را کنترل کرده و با حداقل هزینه، فعالیت های بانک را سر و سامان دهد.
لازم به ذکر است که این هزینه، شامل همه هزینه های بانک اعم از هزینه های حقوق، اداری و عمومی، هزینه مطالبات مشکوک الوصول، هزینه های مالی و سود سپرده ها، هزینه های کارمزد و سایر هزینه ها می شود.
از میان 35 بانک و موسسه اعتباری مجاز در ایران، 27 بانک و موسسه اعتباری اطلاعات خود را در این رابطه برای سال مالی 1394 افشاء نموده اند؛ لازم به ذکر است که این اطلاعات برای سال 1395 در مورد عمده بانک ها هنوز منتشر نشده است.
8 بانک اطلاعات خود را منتشر نکرده اند
بانک های کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، ملی، سپه و موسسه اعتباری توسعه اطلاعات خود را برای سال 94 در این خصوص منتشر نکرده اند؛ دو موسسه اعتباری نور و کاسپین نیز در اواسط سال 94 مجوز فعالیت خود را دریافت نموده اند، بنابراین اطلاعاتی برای سال 94 برای این دو موسسه ارائه نشده است.
بانک های قرض الحسنه با کمترین هزینه سرانه کارکنان
مطابق با اطلاعات موجود در جدول زیر، در سال 94 دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت به ترتیب با هزینه سرانه 840 و 995 میلیون ریال، دارای کمترین هزینه سرانه در بین سایر بانکها و موسسات اعتباری بوده اند و به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.
این بدان معناست که به عنوان مثال بانک قرض الحسنه رسالت به ازای هر کارمند خود، سالانه 99.5 میلیون تومان هزینه دارد که رقم معقولی به نظر می رسد.
موسسه اعتباری کوثر مرکزی و بانک حکمت ایرانیان نیز با هزینه سرانه 1014 و 1203 میلیون ریال، به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را از آن خود کرده اند.
بانک صنعت و معدن و بانک آینده بیشترین هزینه را دارند
در سمت دیگر نمودار، بانک صنعت و معدن و بانک آینده نیز با اختلاف زیاد از سایر بانکها و موسسات اعتباری، با هزینه سرانه 13000 و 13161 میلیون ریال در انتهای نمودار قرار گرفته اند. این بدان معناست که به عنوان مثال بانک آینده، به ازای هر کارمند خود سالانه 1 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه دارد که به شدت هزینه بالایی را نشان می دهد.
در جدول زیر نیز رتبه بانک ها بر اساس هزینه سرانه کارکنان آنها به همراه میزان این هزینه آمده است:
سال 94 (میلیون ریال) | تعداد کارکنان | نام بانک یا موسسه اعتباری | رتبه |
840 | 3000 | بانک قرض الحسنه مهر ایران | 1 |
994 | 3001 | بانک قرض الحسنه رسالت | 2 |
1013 | 2556 | موسسه اعتباری کوثر مرکزی | 3 |
1203 | 1104 | بانک حکمت ایرانیان | 4 |
1331 | 1962 | موسسه اعتباری ملل (عسگریه) | 5 |
1411 | 5232 | بانک انصار | 6 |
1438 | 2958 | پست بانک | 7 |
1449 | 1885 | بانک کارآفرین | 8 |
1558 | 2424 | بانک سینا | 9 |
1853 | 31138 | بانک صادرات | 10 |
1893 | 6783 | بانک قوامین | 11 |
1990 | 18913 | بانک تجارت | 12 |
2330 | 2475 | بانک سامان | 13 |
2361 | 4405 | بانک پارسیان | 14 |
2638 | 21442 | بانک ملت | 15 |
2778 | 2183 | بانک ایران زمین | 16 |
2986 | 304 | بانک خاورمیانه | 17 |
3187 | 3162 | بانک اقتصاد نوین | 18 |
3422 | 2403 | بانک شهر | 19 |
3610 | 3815 | بانک پاسارگاد | 20 |
4358 | 947 | بانک گردشگری | 21 |
4812 | 1007 | بانک دی | 22 |
4861 | 1500 | بانک توسعه صادرات ایران | 23 |
5050 | 1349 | بانک سرمایه | 24 |
7128 | 10010 | بانک رفاه کارگران | 25 |
13000 | 1101 | بانک صنعت و معدن | 26 |
13160 | 3225 | بانک آینده | 27 |
عدم افشاء اطلاعات | بانک کشاورزی | 28 | |
عدم افشاء اطلاعات | بانک مسکن | 29 | |
عدم افشاء اطلاعات | موسسه اعتباری توسعه | 30 | |
عدم افشاء اطلاعات | بانک توسعه تعاون | 31 | |
عدم افشاء اطلاعات | بانک ملی | 32 | |
عدم افشاء اطلاعات | بانک سپه | 33 | |
عدم وجود اطلاعات | موسسه اعتباری نور | 34 | |
عدم وجود اطلاعات | موسسه اعتباری کاسپین | 35 |
هزینه بالای بانک، نشانه خطر
هزینه بالای بانک نشان دهنده آن است که مدیریت بانک بخشی از درآمدهای بانک را که می توانست به سود برای سهامداران تبدیل شود، به هزینه تبدیل کرده و سهامداران را از این درآمد محروم کرده است. برای مثال هزینه سرانه اداری و عمومی (شامل حقوق و مزایا، تجهیزات و غیره) بانک آینده در سال 1394 برابر با 1760 میلیون ریال بوده است و این درحالی است که هزینه سرانه اداری و عمومی بانک کارآفرین در همین سال برابر با 898 میلیون ریال می باشد. یعنی بانک آینده به طور متوسط برای هر کارمند خود 2 برابر بانک کارآفرین هزینه اداری و عمومی انجام داده است.
دلیل دیگر بالا بودن هزینه سرانه، پرداخت سود سپرده بیش از مقدار متعارف است که برای بعضی بانک ها صدق می کند و ضروری است مورد بررسی جدی قرار بگیرد.
به طور کل هزینه بالای یک بانک نشانه خطری است که علاوه بر نشان دادن مدیریت ناکارآمد، باعث می شود بانک در مقابل نوسانات اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار گیرد.
بنابراین لازم است سرمایه گذاران و صاحبان سپرده ها با توجه به این شاخص ها، اقدام به سرمایه گذاری و سپرده گذاری در بانکها و موسساتی نمایند که از کیفیت مدیریت هزینه خوبی برخوردارند.
/مقاومتی نیوز