بانک‌های قرض‌الحسنه کمترین هزینه را دارند + جدول رتبه بندی 35 بانک

نتایج حاصل از رتبه بندی بانک ها بر اساس شاخص هزینه سرانه کارکنان نشان می دهد که بانک های قرض الحسنه کمترین هزینه را دارند. هزینه بالای یک بانک نشانه خطری است که علاوه بر نشان دادن مدیریت ناکارآمد، باعث می شود بانک در مقابل نوسانات اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار گیرد.

عصر بانک؛ رتبه بندی بانکها، اقدام مطلوب و مناسبی است که در فضای رقابتی حاکم می تواند موجب ارتقاء کیفی و کمی بانکها و موسسات اعتباری شده و در نهایت رشد و شکوفایی اقتصاد کشور را در پی داشته باشد.

 

بررسی ها نشان می دهد که انجام این مهم سابقه دیرینه ای در سطح بانکداری دنیا دارد و نهادهای تخصصی مهم و شناخته شده ای همچون A.M Best, Fitch, Moody’s, S&P, The Banker برای این امر ایجاد شده است.

 

اما در سطح سیستم بانکی کشورمان تاکنون به موضوع رتبه بندی بانکها به صورت تخصصی پرداخته نشده و به این مهم به عنوان یک ضرورت نگریسته نشده است.

 

برای رتبه بندی بانکها و موسسات اعتباری الگوها و روش های مختلفی پیشنهاد شده است؛ لیکن معروف ترین این مدلها، شاخص CAMEL است.

 

یکی از زیر بخش های این شاخص، کیفیت مدیریت (Management quality) است. نسبت ها و شاخص های مختلفی برای نشان دادن کیفیت مدیریت یک بانک و موسسه اعتباری موجود است. از جمله این نسبت ها می توان به هزینه و سود سرانه کارکنان، هزینه و سود سرانه شعب، سپرده و تسهیلات سرانه شعب، نسبت تسهیلات به سپرده و نسبت سود به هزینه اشاره کرد.

 

در سلسله گزارش های رتبه بندی بانک ها در مقاومتی نیوز، از این شاخص ها برای نشان دادن کیفیت مدیریت استفاده خواهد شد.

 

شاخص هزینه سرانه کارکنان

 

در این گزارش، شاخص هزینه سرانه کارکنان به عنوان یکی از موارد در بررسی کیفیت مدیریت مورد بررسی قرار می گیرد.

 

این شاخص از نسبت هزینه کل بانک بر تعداد کارکنان بدست می آید و در مقایسه یک بانک با سایر بانک‌ها، مشخص می کند که مدیریت بانک تا چه اندازه توانسته هزینه های بانک را کنترل کرده و با حداقل هزینه، فعالیت های بانک را سر و سامان دهد.

 

لازم به ذکر است که این هزینه، شامل همه هزینه های بانک اعم از هزینه های حقوق، اداری و عمومی، هزینه مطالبات مشکوک الوصول، هزینه های مالی و سود سپرده ها، هزینه های کارمزد و سایر هزینه ها می شود.

 

از میان 35 بانک و موسسه اعتباری مجاز در ایران، 27 بانک و موسسه اعتباری اطلاعات خود را در این رابطه برای سال مالی 1394 افشاء نموده اند؛ لازم به ذکر است که این اطلاعات برای سال 1395 در مورد عمده بانک ها هنوز منتشر نشده است.

 

8 بانک اطلاعات خود را منتشر نکرده اند

 

بانک های کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، ملی، سپه و موسسه اعتباری توسعه اطلاعات خود را برای سال 94 در این خصوص منتشر نکرده اند؛ دو موسسه اعتباری نور و کاسپین نیز در اواسط سال 94 مجوز فعالیت خود را دریافت نموده اند، بنابراین اطلاعاتی برای سال 94 برای این دو موسسه ارائه نشده است.

 

بانک های قرض الحسنه با کمترین هزینه سرانه کارکنان

 

مطابق با اطلاعات موجود در جدول زیر، در سال 94 دو بانک قرض الحسنه مهر ایران و قرض الحسنه رسالت به ترتیب با هزینه سرانه 840 و 995 میلیون ریال، دارای کمترین هزینه سرانه در بین سایر بانکها و موسسات اعتباری بوده اند و به ترتیب رتبه اول و دوم را به خود اختصاص داده اند.

 

این بدان معناست که به عنوان مثال بانک قرض الحسنه رسالت به ازای هر کارمند خود، سالانه 99.5 میلیون تومان هزینه دارد که رقم معقولی به نظر می رسد.

 

موسسه اعتباری کوثر مرکزی و بانک حکمت ایرانیان نیز با هزینه سرانه 1014 و 1203 میلیون ریال، به ترتیب رتبه های سوم و چهارم را از آن خود کرده اند.

 

بانک صنعت و معدن و بانک آینده بیشترین هزینه را دارند

 

در سمت دیگر نمودار، بانک صنعت و معدن و بانک آینده نیز با اختلاف زیاد از سایر بانکها و موسسات اعتباری، با هزینه سرانه 13000 و 13161 میلیون ریال در انتهای نمودار قرار گرفته اند. این بدان معناست که به عنوان مثال بانک آینده، به ازای هر کارمند خود سالانه 1 میلیارد و 300 میلیون تومان هزینه دارد که به شدت هزینه بالایی را نشان می دهد.

 

در جدول زیر نیز رتبه بانک ها بر اساس هزینه سرانه کارکنان آنها به همراه میزان این هزینه آمده است:

 

سال 94 (میلیون ریال) تعداد کارکنان نام بانک یا موسسه اعتباری رتبه
840 3000 بانک قرض الحسنه مهر ایران 1
994 3001 بانک قرض الحسنه رسالت 2
1013 2556 موسسه اعتباری کوثر مرکزی 3
1203 1104 بانک حکمت ایرانیان 4
1331 1962 موسسه اعتباری ملل (عسگریه) 5
1411 5232 بانک انصار 6
1438 2958 پست بانک 7
1449 1885 بانک کارآفرین 8
1558 2424 بانک سینا 9
1853 31138 بانک صادرات 10
1893 6783 بانک قوامین 11
1990 18913 بانک تجارت 12
2330 2475 بانک سامان 13
2361 4405 بانک پارسیان 14
2638 21442 بانک ملت 15
2778 2183 بانک ایران زمین 16
2986 304 بانک خاورمیانه 17
3187 3162 بانک اقتصاد نوین 18
3422 2403 بانک شهر 19
3610 3815 بانک پاسارگاد 20
4358 947 بانک گردشگری 21
4812 1007 بانک دی 22
4861 1500 بانک توسعه صادرات ایران 23
5050 1349 بانک سرمایه 24
7128 10010 بانک رفاه کارگران 25
13000 1101 بانک صنعت و معدن 26
13160 3225 بانک آینده 27
عدم افشاء اطلاعات بانک کشاورزی 28
عدم افشاء اطلاعات بانک مسکن 29
عدم افشاء اطلاعات موسسه اعتباری توسعه 30
عدم افشاء اطلاعات بانک توسعه تعاون 31
عدم افشاء اطلاعات بانک ملی 32
عدم افشاء اطلاعات بانک سپه 33
عدم وجود اطلاعات موسسه اعتباری نور 34
عدم وجود اطلاعات موسسه اعتباری کاسپین 35

 

هزینه بالای بانک، نشانه خطر

 

هزینه بالای بانک نشان دهنده آن است که مدیریت بانک بخشی از درآمدهای بانک را که می توانست به سود برای سهامداران تبدیل شود، به هزینه تبدیل کرده و سهامداران را از این درآمد محروم کرده است. برای مثال هزینه سرانه اداری و عمومی (شامل حقوق و مزایا، تجهیزات و غیره) بانک آینده در سال 1394 برابر با 1760 میلیون ریال بوده است و این درحالی است که هزینه سرانه اداری و عمومی بانک کارآفرین در همین سال برابر با 898 میلیون ریال می باشد. یعنی بانک آینده به طور متوسط برای هر کارمند خود 2 برابر بانک کارآفرین هزینه اداری و عمومی انجام داده است.

 

دلیل دیگر بالا بودن هزینه سرانه، پرداخت سود سپرده بیش از مقدار متعارف است که برای بعضی بانک ها صدق می کند و ضروری است مورد بررسی جدی قرار بگیرد.

 

به طور کل هزینه بالای یک بانک نشانه خطری است که علاوه بر نشان دادن مدیریت ناکارآمد، باعث می شود بانک در مقابل نوسانات اقتصادی در معرض ورشکستگی قرار گیرد.

 

بنابراین لازم است سرمایه گذاران و صاحبان سپرده ها با توجه به این شاخص ها، اقدام به سرمایه گذاری و سپرده گذاری در بانکها و موسساتی نمایند که از کیفیت مدیریت هزینه خوبی برخوردارند.

 

/مقاومتی نیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.