محصول “دیتاسنتر سیار ماژولار” ما نمونه داخلی و یا خارجی ندارد
عصر بانک؛کانتینر دیتاسنتر ماژولار از جمله مهمترین محصولات شرکت نارین تک فرتاک میباشد که به بهانه طراحی و تولید این محصول با مدیرعامل این شرکت به گفت وگو نشستیم.
به گفته مهندس فرهاد رحیمی، مدیرعامل و رئیس هیات مدیره شرکت نارین تک فرتاک هدف از تشکیل شرکت نارین تک فرتاک تولید ابزارهای سلف سرویس بانکی برای ارائه سرویس بانک در خارج از شعبه بود و تا به امروز نیز حدود 83 درصد از سهم بازار در خصوص خودپردازهای سیار در کل کشور به این شرکت اختصاص دارد.
کمی در رابطه با تاریخچه دیتاسنتر بفرمایید و اشاره ای کنید به اینکه اولین تولیدات در این زمینه از چه سالی آغاز شد و چرا عنوان محصول جدید خود را نارین 2020 گذاشتید؟
از سال 2002 شرکت گوگل برای اولین بار یک کانتینر را به دیتاسنتر مجهز کرد و به بهره برداری رساند و به صورت آزمایشی آغاز به کار کرد و شرکت های دیگر نیز به صورت آزمایشی فعالیت هایی انجام دادند که در نهایت در سال 2007 شرکت سان به صورت رسمی از محصول خود رو نمایی کرد. بر اساس آمارهای موجود تاکنون شرکت های بزرگ دنیا چه در سیستم های بانکی و چه غیر بانکی از این محصولات به طور متنوع در حال استفاده هستند و از دیتاسنترهای سنتی فاصله گرفتند. اگر در ایران نیز بررسی کنیم به این نتیجه میرسیم که تا سال 2020 مراکز داده کشور باید مجهز به این محصول شوند و به همین دلیل و با توجه به چشم انداز سال 2020 این محصول نیز نارین 2020 نامگذاری شده است.
آیا محصول جدید شما که همان دیتاسنتر سیار ماژولار است نمونه مشابه داخلی و یا خارجی دارد؟
محصول ما مشابه داخلی ندارد و با توجه به ماژولار بودن آن در دنیا نیز نمونه ای با این قابلیت های ویژه و منحصر به فرد مشاهده نکردیم. ارتقای امنیت، پراکندگی، پایین آمدن هزینه، بهره برداری بالا و سرمایه گذاری ماژولار از جمله مزیت های این محصول است و حتی ما این آمادگی را داریم که در آینده ای نزدیک این محصول را به صورت اجاره ای در اختیار مشتریان خود قرار دهیم.
کمی در رابطه با اهداف مهم شرکت نارین تک فرتاک در خصوص محصول جدیدتان توضیح دهید.
یکی از اهداف مهم این شرکت تجهیز حداقل 100 مرکز داده کامپیوتری به این محصول است و آنجا که کلیه تجهیزات این محصول در داخل کارخانه خودمان تولید می شود بسته به نیاز مشتری قابلیت افزایش تولید داریم و در حال حاضر امکان تولید 40 دستگاه در سال را داریم.
برنامه صادراتی شما برای محصول جدید شرکت چیست و بازار هدف شما چه کشورهایی را در بر میگیرد؟
از سال 2017 نسبت به بازاریابی در خارج از کشور در رابطه با این محصول اقدام خواهیم کرد و در ابتدا خاورمیانه و سپس کشورهای اروپایی به عنوان بازارهای هدف صادراتی ما برای این محصول به حساب می آیند. با توجه به گران بودن انرژی در کشورهای اروپایی و از طرفی نا امنی که در کشورهای اطراف از جمله عراق و افغانستان وجود دارد، آنها از جمله اولویتهای صادراتی ما برای این محصول هستند که به عنوان مثال به دلیل نا امنی که در عراق وجود دارد می توانیم دیتاهای مورد درخواست آنها را با استفاده از دیتاسنترهای متحرک خودمان در ایران نگهداری کرده و بعد از برقراری امنیت آن دیتاها را دوباره به کشور مربوطه بازگردانیم.
یکی از مهم ترین کاربردهای این تجهیزات برای پدافند عامل و غیرعامل است که قابلیت پراکندگی به مراکز داده می دهد تا در سطح کشور جا به جا شوند؛ شاید یک روزی نیاز به این داشته باشیم که مراکز دادههایمان را در یکی از کشورهای دوست نگهداری کنیم تا بتوانیم سرویس هایمان را برقرار کنیم و یا بالعکس؛ بنابراین دیتاسنترهای موبایلی یکی از بهترین گزینه ها در این زمینه به شمار می روند. امیدواریم شرکت های دیگری که در این حوزه فعالیت می کنند در راستای خدمات رسانی به مشتریان باشند و از نقاط قوت یکدیگر استفاده کنند؛ چون این یک پروژه ملی است و ما نیز از نیروهای متخصصی که در این زمینه بخواهند به ما ایده ای داده و نظر خود را ارائه دهند استقبال می کنیم.
مشتریان عمده این محصول کدام مراکز و یا سازمان ها هستند و به طور کلی طیف مشتریان شما شامل چه حوزه هایی می شود؟
همه مراکز، سازمان ها و موسساتی که مراکز داده دارند احتیاج به این محصول دارند و ما نیز با پیشرفت تکنولوژی اقدام به بروز کردن این محصول می کنیم.
نظر به سرعت توسعه و به روزرسانی محصولات حوزه فناوری، آیا شما همزمان با تولید این محصول به موضوع به روزرسانی نیازهای مشتریان هم توجه دارید؟
محصول ما زیرساخت تجهیزات است که این تکنولوژی با سرعت کمتری نسبت به محصولات “های تک” حرکت می کند. ما نیز مطابق با رشد تکنولوژی باید پیش برویم و در حال حاضر نیز از آخرین استاندارد UPSهای رک مونت” Rack mount UPS” ماژولار بهره می بریم که بسته به توان مصرف، قابلیت افزایش را نیز دارد.
با توجه به اینکه تجهیزات شما زیرساخت “های تک” دارد چه انتظاراتی از سازمان های مربوطه و دولت برای حمایت از این گونه تولیدات دارید و از طرفی با توجه به فعالیت کارگروهی در این زمینه در معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری چه درخواستی از این کارگروه دارید؟
محصولی که ما تولید کردیم زیرساخت “های تک” دارد و با توجه به این موضوع تجهیزاتی که این زیرساخت را دارند می توانند جزو کارگروه تولید تجهیزات های تک در ریاست جمهوری قرار گیرند و به آنها تسهیلات ویژه ای داده شود؛ البته وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز می توانند به نوعی از محصول ما حمایت کنند به این مفهوم که از ورود محصولات مشابه خارجی جلوگیری کند که این موضوع کمک بزرگی به تولید کنندگان داخلی است چون با ورود محصولاتی که نمونه مشابه داخلی دارد در واقع به تولیدات ملی لطمه وارد می شود و ضروری است از تولیدات داخلی حمایت شود تا به سراغ محصولات بی کیفیت چینی و محصولات گران قیمت دیگر کشورها سوق پیدا نکنیم. از آنجا که شرکت ما تولیدکننده داخلی است و نیروهای متخصصی در آن فعالیت دارند کلیه مراحل طراحی و تولید این محصول (دیتاسنتر سیار ماژولار) در کارخانه ی خودمان انجام شده و فقط بخشی از تجهیزات آن از خارج وارد شده است.