بانکداری دیجیتال: پدیدهی سابق، محصول کنونی

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک؛دادهها واضح هستند: بانکداری دیجیتال به شدت محبوب است، بخصوص در میان مشتریان جوان. تحقیقات نشان میدهد که 71 درصد از نوجوانان باور دارند که داشتن حداقل یک اپلیکیشن بانکداری "بسیار مهم" است، 51 درصد اذعان کردهاند که در طول یک ماه گذشته از طریق اپلیکیشنهای موبایلی خرید انجام دادهاند و 27 درصد از آنان از موبایلشان برای پرداخت در مغازهها استفاده کردهاند.
اما جدای از گستردگی بانکداری دیجیتال، شواهدی وجود دارند که حاکی از این هستند مشتریان با رشد بسیار کمی از تجربهی کار با بانکداری دیجیتال احساس رضایت میکنند. شاید در کلیت همگی احساس رضایت داشته باشند اما بطور قطع یک حس ناخوشایند در مشتریان به هنگام مواجهه با بانکداری دیجیتال مشاهده میشود.
موسسات مالی و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت بطور گستردهای در همه جا حضور دارند. تجربهی بصری و دیجیتالی مشتری در عرصهی بانکداری دیگر یک کالای لوکس نیست بلکه یک انتظار تلقی میشود. عملکرد معنی دار یک اپلیکیشن یا سایت بصورت گستردهای در دسترس همه قرار گرفته است: چیزی که چند سال پیش به عنوان یک عملکرد پیشرفته در نظر گرفته میشد، اکنون به یک استاندارد تبدیل شده است. بانکها و دیگر موسسات مالی دیگر بر سر ثبات سازمانهایشان مبارزه نمیکنند بلکه بر سر تواناییهای نرمافزاری و تجارب کاربری اپلیکیشنهای موبایلی خود به رقابت میپردازند. برای ماندگار بودن در این رقابت جذاب و نگهداری مشتری، بانکها و شرکتهای پرداخت میبایست محصولات دیجیتالی خود را با در نظر داشتن شش نکتهی زیر در ذهن طراحی کنند.
سادگی
فرآیندهای مالی پیچیده می بایست بطور ساده و شفاف در اختیار مشتری قرار گیرد؛ چیزی که هم منطقی و هم کار با آن ساده باشد.
کاربردپذیری
موسسات مالی در نظر دارند که تا سر حد ممکن بتوانند کیف پول مشتریان خود را برای خود داشته باشند، بنابریان بیشتر این موسسات اکنون محصولات متنوعی را پیشنهاد میکنند که تمامی جنبههای زندگی مالی مشتری را در بر میگیرد.این محصولات متفاوت می بایست در یکدیگر ادغام شوند و به یک محصول دیجتیال با کاربرد راحت تبدیل شوند.
شفافیت
در دنیای مالی، کاربران تمایل دارند جزئیات بیشتری را در اختیار داشته باشند. نرخ بهره، میزان اعتبار، جزئیات پرداخت قبوض، سپردهگذاری موبایلی و مقررات و شرایطی که پیدا کردن آنها میبایست کاری راحت و ساده شود. اگر اینطور نباشد، عدم قطعیت و احساسات عدم اعتماد در میان کاربران نسبت به بانک و شرکتهای ارائه دهنده خدمات پرداخت شکل میگیرد.
امنیت
بانکها همیشه در القا کردن حس امنیت و اطمینان استادانه عمل کردهاند. در دنیای امروز که موبایل حرف اول را میزند، کاربران تمایل بیشتری دارند که کارتهای اعتباری و دیگر محصولات مرتبط را بر روی دستگاه موبایل خود داشته باشند. اینطور بگوییم که، کاربران ازینرو احساس امنیت بیشتری میکنند. این اعتماد از طریق تاکتیکهای متنوعی به کاربر القا میشود، از فعال کردن گزینه ی اثر انگشت گرفته تا الگوهای طراحی به جهت اطمینان بخشیدن به مشتریان برای کسب اعتماد در طول فرآیند دریافت و پرداخت.
آنی بودن
کاربران به داشتن بازخوردهای آنی عادت کردهاند. زمانی که یک تراکنش به انجام رسید، یک پیغام سریع به کاربر به هر طریقی که ارسال شود بسیار ضروری و واجب است.
بخشی از کل تجربهی مشتری
یک تجربهی دیجیتالی بانکی میبایست بطور کامل درمسیر مشتری و در هر دستگاهی که مشتری با آن مواجه میشود ادغام شود؛ مواردی همچون عابربانکها، تلفنهای گویا، پیشخوانها و مراکز تماس. پیشنهادات موبایلی و بانکداری دیجیتالی میبایست به سادگی و جامعی در تمامی کانالهای بانکی ادغام شوند.