روابط عمومی تجاری، به شرکتها چه کمکی میکند؟
عصر بانک؛به گزارش ایسنا، هر آن چه در دنیای روزنامهها و مجلات، تلویزیون و رادیو، اینترنت و حتی شبکههای اجتماعی در مورد شما گفته میشود، به پی.آر مجموعه شما مرتبط است. حتما میتوانید تصور کنید که اگر از این ابزارهای رسانهای به درستی استفاده شود، چقدر ابزار قوی و موثری میتواند باشد.
این در حالی است که هنوز بسیاری از مدیران شرکتها، پی.آر و قدرت آن را به خوبی نمیشناسند. شاید اگر بدانید سرعت انتشار اخبار و اطلاعات از این طریق چقدر سریعتر از روشهای تبلیغات سنتی است، یا این که بدانید افرادی که از این طریق با شما مواجه خواهند شد، چندین برابر بیشتر از روشهای قدمی هستند، نظر شما را در رابطه با پی.آر تغییر کند.
علاوه بر سرعت بیشتر انتشار مطالب و همچنین افزایش چشمگیر تعداد مخاطبان پیام تجاری شما، باید به موضوع هزینه نیز اشاره کرد. استفاده از فرصتهایی که پی.آر برای شما فراهم میکند، به مراتب کمهزینهتر از تبلیغات سنتی است.
برای این که در دنیای پررقیب روابط عمومی تجاری، بتوانید موفقتر باشید، لازم است قدری دیدگاه خلاقانه و مدرنی داشته باشید. نکات زیر میتواند باعث شود که سریعتر با استفاده از پی.آر در بین مخاطبان مطرح شوید.
1. خودتان را به ضربالعجلهای رسانهها برسانید
رسانهها هیچوقت مناسبتها را از دست نمیدهند. همیشه از خیلی پیشتر برای مناسبتها برنامه دارند و دوست دارند که خبرهای متنوعی را در مناسبتهای مختلف داشته باشند. پس، اگر برای کمپینی برنامهریزی میکنید که به مناسبت تقویمی خاصی مربوط است، آن را طوری اعلام کنید که رسانهها وقت داشته باشند در مورد آن حرف بزنند. همچنین اگر بستهبندی، کارت دعوت، بروشور، پوستر، یا حتی لیبل کالای خاصی طراحی میکنید، در نظر داشته باشید که در عکسها خوب بیافتد. هیچ رسانهای عکسی را منتشر نمیکند که به دل ننشیند. عکس شما باید چنان جذاب باشد که رسانهها نتوانند در مقابل آن مقاومت کنند.
2. جذابیت را چاشنی کار کنید.
شاید یکی از نمونههای موفق دنیا در این زمینه، موسسه بیمه پتزبست باشد. اغلب آدمها علاقهای به شنیدن در مورد بیمه ندارند. چه برسد به این که در دنیای رسانهای و اینترنتی آن را دنبال کنند. اما کمتر کسی از دیدن ویدئوهای بامزه حیوانات بدش میآید. این موسسه بیمه، کمپین تبلیغاتی به راه انداخت که در آن بامزهترین تصاویر و ویدئوها در مورد حیواناتی که از انسانها مراقبت میکردند به اشتراک گذاشته میشد. خودتان میتوانید حدس بزنید چقدر این تصاویر دیده شدند و در نهایت هم چقدر در مورد جایزه آن صحبت شد!
3. وایرال ویدئو بسازید.
وایرال ویدئو، ویدئویی هستند که در اینترنت خیلی داغ میشوند و میلیونی دیده میشوند. البته پیشبینی این که کدام ویدئو وایرال خواهد شد، به این سادگیها نیست. اما برای ساخت ویدئویی که به این فراوانی دیده شود، حتما نیاز به خلاقیت خواهید داشت. موفقیتی که از این طریق به دست میآید، حتما ارزشش را دارد. تصور کنید ناگهان شبکهای ایجاد میشود که بدون این که شما کاری انجام بدهید، به صورت خودجوش و اتوماتیک، ویدئوی شما را منتشر میکند. خیلی مهم است که چنین ویدئویی طوری ساخته شود که بیننده احساس کند دلش میخواهد اطرافیانش هم آن را ببینند. در این صورت است که آن را برای دوستان، گروههای خانوادگی، همکاران و غیره میفرستد و توصیه میکند که آنها هم آن را ببینند و خیلی خیلی زود، افراد خیلی زیادی در مورد آن حرف خواهند زد، نظر خواهند داد، به دیگران توصیه خواهند کرد، حتی از آن انتقاد خواهند کرد و خلاصه اینکه، شما در تمام این مرحلهها بارها و بارها دیده میشوید.