پیپَل سیستم تجارت الکترونیکی موفق

عصر بانک؛ این مقاله با یک مقدمه برای معرفی شرکت پیپَل و خدمات مربوطه آغاز میشود و در ادامه به توضیحاتی در خصوص وضعیت کنونی آن می پردازد. بعد از آن درباره موضوعات مهم و جالب فنی بحث خواهد شد. این مقاله با تجزیه و تحلیل شرکت مذبور و توصیههایی برای آینده، به اتمام خواهد رسید.
1.مقدمه
این مقاله درباره شرکت ارایه دهنده خدمات مالی پیپَل است که در صنعت تجارت الکترونیک بسیار مشهور است. پیپَل در سال 1998 مطرح و به سرعت به یکی از سیستمهای پرداخت الکترونیک مهم در دنیا تبدیل شد. این شرکت در ایالت سن خوزه (ایالات متحده امریکا) قرار دارد و به ارائه خدمات مالی و با روش رایانهای بسیار آسان، بوسیله انتقال و دریافت وجوه با امنیت مطلوب و با سرعت بسیار بالا فقط با یک حساب در سیستم پیپَل میپردازد. هر کسی که دارای آدرس ایمیل باشد، از یک شخص خاص گرفته تا یک نهاد دولتی، میتواند با این سیستم کار کند. در این سیستم هنگامی که وجه به حسابی انتقال داده میشود، به شخص دریافت کننده وجه ایمیلی درباره اطلاعات گردش حساب وی ارسال می گردد. نکته مهم این است که همزمان با صورت گرفتن این عملیات امنیت بالایی در حساب و ایمیل افراد ایجاد می شود. در این نوع حساب فرد میتواند بدون داشتن کارت الکترونیکی، حساب خود را شارژ کرده و از روش انتقال بانکی استفاده کند. در این سیستم انتقال وجه به اندازه ارسال یک ایمیل برای مشتریان آسان است.
اطلاعات بیشتر پیپَل در وبسایت مربوطه موجود است. پیپَل توسط ایبی خریداری شد و محبوبیت آن افزایش یافت. در حال حاضر این شرکت در سی و هشت کشور خدمات ارایه میدهد و حدودا 40 میلیون مشتری دارد. پیپَل در بیشتر این کشورها خدمات برداشت از حساب بانکی ارائه میدهد و شهرت خاصی میان مشتریان ایبی دارد. این سیستم قادر است که از طریق رایانه کاربرانش، به جابجایی وجه بپردازد.(این سیستم کاربران را قادر کرده تا از یارانه شخصی شان به جا به جایی وجه بپردازند)، کارکرد مشابه این سیستم در گوشیهای موبایلی که وب را پشتیبانی میکنند میتوان دید. کارمزد این تراکنش از طریق حساب بانکی مشتری، کارت اعتباری یا موجودی پیپَل اخذ میگردد. در حال حاضر دو سوم مشتریان قادر هستند از این خدمات هنگام شرکت کردن در یک حراج آنلاین استفاده کنند. همچنین میتوان هنگام باز کردن یک حساب شخصی، از دیگر خدمات سیستم پیپَل بطور رایگان استفاده کرد. البته هزینههایی برای افتتاح حساب تجاری و یا انواع دیگر خدمات اخذ میگردد.
این شرکت در حوزه تجاری، خوب عمل کرده و مشتریان آن رو به افزایش است. در سال 2002 سود دهی این شرکت افزایش یافت و در طول یک سال، رشد فروش از 134 درصد به 236.6 درصد رسید. در یک سال تعداد کارکنان این شرکت با رشد 94.2 درصدی به 1200 نفر افزایش یافت.
سیستم پیپَل، نوعی سیستم پردازشگر کارت اعتباری یا نوعی سیستم نقل و انتقالات الکترونیک میباشد که، به افراد یا شرکتها، امکان دریافت یا ارسال وجه را میدهد. شرکت پیپَل به عنوان شرکت مالی و اعتباری دارای اساسنامه تراکنش مالی است که از سیستم قضایی آمریکا پیروی می کند.
2.پیپَل به عنوان تجارت الکترونیک
محصولات و خدمات متعددی توسط این شرکت ارائه میشود. از جمله آنها میتوان به حسابهای تجاری و فردی، ابزار حراج و تجارت، نرم افزار طرف سوم، خدمات انتقال (خدمات شعبهای) و کارت دبیت پیپَل اشاره کرد. در ادامه این مقاله توضیح مختصری از این اصطلاحات ارائه خواهد شد.
الف) حسابهای پیپَل:
بسته به نوع خدماتی که ارائه می شود، 2 نوع حساب متفاوت در پیپَل وجود دارد. اول، حسابهای شخصی برای افرادی که میخواهند از خدمات عادی آن بهره ببرند، که این نوع از حساب در سیستم پیپَل رایگان است. حساب شخصی این امکان را به مشتری میدهد که دریافت و ارسال وجه بدون کارت اعتباری و کاملا رایگان انجام شود. این نوع حساب که جزء خدمات قبلی بود، به دلیل مزایای تجاری بین مشتریان از شهرت خاصی برخوردار گردید.
در حال حاضر حساب شخصی این امکان را به افراد می دهد تا تا با هزینههای بسیار پایین از طریق کارت اعتباری اقدام به دریافت وجه کنند، همچنین از سرویس حمایت از مشتری آن استفاده نمایند و به ارائه ابزارهای فروش مانند سیستم های خودپرداز (ای تی ام) و دبیت کارت، به کاربران خاص میپردازد.
این نوع حساب این امکان را میدهد که پرداخت هزاران مشتری یک مرتبه صورت گیرد.
نوع دوم این حساب ها حساب تجاری، و قویترین نوع حساب است. که علاوه بر خدمات اشاره شده در بالا این امکان را میدهد تا مراحل تجاری تحت یک نام معتبر انجام شود. شارژ حسابهای تجاری برای دریافت وجوه، کارمزد دارد. قبلا کارمزد مناسبی برای شارژ حساب های تجاری جهت دریافت وجوه، اخذ میشد؛ مانند کارمزد پذیرندگی کارت اعتباری و کارت خرید برند پیپَل.
ب) ابزارهای حراج و تجاری:
ابزارهای تجاری برای سیستمهایی کاربرد دارد که امکان پرداخت از طریق کارتهای اعتباری را بصورت آنلاین ایجاد میکنند. ابزارها این امکان را به کاربر میدهند تا حساب خود را مدیریت یا پیگیری کنند. پیپَل وبسایتها و فضاهایی برای مباحثه کاربران ایجاد کرده است که از طریق آن میتوانند از موضوعات مرتبط در جهت توسعه بهرهمند شوند. مشتریان حوزه تجاری میتوانند از امکانات فنی که پیپَل برای کارت های خرید ایجاد کرده است، استفاده کنند.
برای ایجاد وبسایت، فرد باید نرم افزاری را خریداری کند که از تولیدات پیپَل است و دارای امکانات خرید است. پیپَل نیز این امکان را میدهد تا از طریق نرمافزار طرف سوم (که شرکت های طرف معامله با فرد می باشند)، کارها را آسانتر انجام دهید و همچنین کمک میکند تا فرایند پرداخت خوب و ایمنی داشته باشید. ابزارهای حراجی و تجاری که توسط پیپَل تولید میشوند بسیار مفیدند. این ابزارها کمک میکنند تا روند حراج بطور کامل مدیریت شود. ابزارهای حراج و پذیرندگی به شکل رایگان در دسترس افراد است و می توانند به راحتی از آن استفاده نمایند.
ج) پرداختهای کلان:
برخی از کسب و کارها با پرداخت مبالغ بالا به مشتریان و یا تامینکنندگان سر و کار دارند. برای این کار سیستم پیپَل عملیات پرداخت کلان را تعریف کرده است. به این صورت که فرد فایل متنی از مقدار وجه و اطلاعات گیرنده را با فرمت خاصی میگذارد و بعد پیپَل بطور خودکار به دستهبندی و پردازش آنها میپردازد. پیپَل میتواند از فرایند ارزهای مختلف، پشتیبانی کند.
د) کارت دبیت (نقدی) پیپَل:
هر فردی میتواند کارت دبیت (نقدی) پیپَل درخواست داده و از آن برای پرداخت استفاده کند. مسترکارت و لوگو سیرس از این نوع کارتها هستند و مشتریان می توانند وجه خود را نقدا از دستگاههای خودپرداز نیز بگیرند.
تجارت با سود دهی بالا
این شرکت بیشتر درآمد خود را از طریق خدمات و ابزارهای توسعه، کسب میکند. به دلیل ارزانتر بودن خدماتش نسبت به دیگر سیستمهای انتقال وجه و شرکتهای کارت اعتباری، حتی کسب و کارهای کوچک نیز از عهده مخارج آن بر میآیند. حدود4000 وبسایت در دنیا هستند که پیپَل را پذیرفتهاند. علاوه بر این پیوستن شرکت پیپَل به ایبی،(پیر امیدیار یک گروه وبسایتی در حوزه حراج و پذیرندگی راه اندازی کرد و نام این گروه اینترنتی را ایبی نهاد)، باعث شهرت و سودآوری بیشتر پیَپَل شده است، پیپَل در نیمه چهارم سال 2002 پیشرفت خوبی داشت. از آنجاییکه در آن زمان ایبی شهرت بالایی داشت، مشتریان این شرکت پیپَل را برای استفاده مناسب دیدند. به دلیل استفاده از سیستم آسان پیپَل جهت انتقال وجوه برای کسانی که کارت اعتباری نداشتند، به مشتریان ایبی افزوده شد.
3.موضوعات فنی
میزان و امنیت پرداخت آنلاین شبکه پیپَل از 4 بخش اصلی تشکیل شده است: تسهیلات پیپَل، مرکز داده Equinix، مرکز داده بیسیم و کابلی، تسهیلات عملیات و پشتیبانی مشتریان. بهترین عملکرد دادهها و سخت افزار شبکه، در Equinix و مرکز داده بیسیم و کابلی، توزیع شده است. برای کاهش خطاها، شرکت دارای ارتباطات اینترنتی اضافی، امکانات برقی پایدار در برابر سوانح، تجهیزات کنترل آتش و مکان فیزیکی امنیتی است. امنیت برای بسیاری از شرکتها از جمله پیپَل بسیار مهم است. به دلیل اینکه بسیاری از افراد، تمایل به سرقت وجوه از طریق اینترنت دارند، پیپَل از شبکههای چند لایهای امنیتی و اطلاعات رمزنگاری شده و ارتباط از طریق SSL در میان اجزای سیستم، تشکیل شده است تا خدمات امنی را به مشتریان خود ارائه نماید.
اعلان فوری پرداخت، این امکان را به کاربران میدهد تا وضعیت پرداخت خود را مرتباً چک کنند. این حالت، موقعیت تراکنش از قبیل (کامل شدن، در صف انتظار، لغو شدن، تراکنش ناموفق) را نشان میدهد. این امر به کاربر این امکان را میدهد تا حساب خود را دنبال و کنترل کند. این موضوع برای کاربران تجاری بسیار مهم است . همچنین اطلاعات هویتی کاربران تجاری توسط فرمهای مخصوص از آنان اخذ میشود. اگر طرف سوم به اطلاعات ورود به سیستم مشتریان دست یابد و از آن غیرقانونی استفاده کند، نوعی کلاهبرداری محسوب میشود. اگر شخص سو استفادهگر به حساب شما مستقیما دست پیدا کند، مقرراتی وجود دارد که سیستم Pay to Pay قادر نخواهد بود تا حساب مشتری را برای انجام تراکنش، شارژ نماید. به همین دلیل هم به مشتریان توصیه میشود قبل از انجام هر نوع تراکنشی، خود را به مراجع قانونی خدمات تراکنش ایمیلی معرفی کنند و بعد اقدام نمایند.
4.تجزیه و تحلیل سیستم پیپَل
چرا ایبی، پیپَل را خرید؟
ایبی به دلیل ایجاد بازاری وسیع برای محصول جدیدش، به موفقیت دست یافت، که یکی از مزایای آن امکان دریافت و پرداخت سریع وجوه در تراکنشهای از راه دور بود.
شرکتی مانند پیپَل امتیازات زیادی برای ایبی دارد. هر دو شرکت پیپَل و ایبی یک راه حل تجاری الکترونیک نقطه به نقطه را ارائه نمودهاند. هر دو خریداران و فروشندگان در حراج، براحتی به انتقال وجوه میپردازند. دلایل اصلی خرید پیپَل توسط ایبی به شرح زیر است:
- امنیت: یکی از ایمنترین پلتفرمهای تجارت الکترونیکی است.
- دریافت مستقیم
- کاربری بالا
- هزینههای پایین برای حساب پذیرندگان
- انعطاف پذیری و استفاده آسان: قبول انواع کارت های اعتباری و کارت دبیت به عنوان ابزار انتقال
- مقیاسپذیری
- استفاده آسان
میزان کاربری، درجه انطباق سیستم پرداخت را برای پرداختهای گوناگون، مشخص میکند. همه پرداخت ها باید براحتی صورت گیرند. امروز پیپَل به عنوان یک کسب و کار موفق، راه خود را دنبال میکند. روزانه حدود 300 هزار تراکنش برای 40 میلیون حساب، انجام میشود. در نتیجه حدود 18 میلیون دلار، انتقال وجه روزانه صورت میگیرد. رشد باورنکردنی پیپَل در زمانیکه رقبایش شکست خوردند، بسیار حائز اهمیت است. سیاستهای امنیتی که پیپَل به کار گرفته است همگی مبتنی بر مشتری و نوع کسب و کار حراج اینترنتی است. نرخ تقلبی که روی پیپَل ممکن است اتفاق بیفتد برای ایبی بسیار مهم است. برای مثال هنگامی که فروشنده، کالاهایی را که توسط خریدار، خریداری شده است، به وی تحویل نمیدهد، سیستم امکان حمایت از خریدار را ایجاد کرده است. بسیاری از موارد به نحوه خرید بستگی دارد. وقتی خریدار، وجه را از طریق سیستم کارت اعتباری یا سیستم PAY TO PAY انتقال میدهد، اگر انتقال وجه از طریق سیستم PAY TO PAY صورت گیرد، خریدار حق دوباره بررسی وجه خود را ندارد اما در مورد کارت اعتباری این حق را دارد که در صورت عدم تحویل کالا، وجه وی مسترد گردد. بهتر است موفقیت پیپَل را قبل و بعد از حضور ایبی بررسی کنیم. سوددهی شرکت پیپَل در سه ماه آخر سالی که در حال آغاز همکاری با ایبی بود، بشدت افزایش یافت. سوددهی پیپَل در 13 مارچ 2004 به اوج خود رسید.
دلیل شهرت شرکتهایی مثل پیپَل
همانطور که در بالا اشاره شد، پیپَل در سال 1998 ظهور یافت. یکی از اولین و موفقترین شرکتهای الکترونیک انتقال وجه بود. سیستمهای پرداخت با کارت اعتباری و کارت دبیت ابتدا با قبض کاغذی، سیستمهای تجاری نت چک، پرداخت الکترونیک و بعدا شرکتهایی مانند نُاچکسو آیکوبو حضور یافتند. این شرکت بخاطر مشتری مدار بودن از شهرت خاصی برخوردار است. با ارائه خدمات سریع و انعطافپذیر برای هر دو حالت انتقال وجه، فرایند فروش کالا بطور مستقیم به مصرفکننده (B2C) و فرایند مشتری به مشتری (C2C)به دلیل ارزانتر بودن قیمتهای آن، مردم از این نوع سیستم انتقال وجهی استفاده میکنند. بانکها به خدماتی که تحت قوانین حمایت از مشتری و حفاظت اطلاعات به مردم ارائه میکنند، افتخارمیکنند. بسیاری از مردم در قمارهای اینترنتی شرکت میکنند. پیفایر مقبولترین شرکت در زمینه کازینوهای اینترنتی است. هر دو پیپَل و پیفایر برای قمار اینترنتی استفاده میشوند. هنگامی که شخصی به یک حراج اینترنتی یا قمار آنلاین نیاز دارد، این نوع حسابها بسیار مفید واقع میشوند، چرا که این نوع حسابها اطلاعات کارت اعتباری را محفوظ نگه میدارند. انتقال و دریافت وجه نیز با امنیت بالا و آسان صورت میگیرد.
توصیه ها و پیشنهادات
تعداد شرکتهایی مانند پیپَل رو به افزایش است و بازار هم رقابتیتر میشود. شرکت پیپَل به مسیرهای جدیدتری نیاز دارد و برای رضایت مشتری باید به ارائه خدمات بیشتر بپردازد. امروز به این دلیل که این شرکت به نوعی شرکت ایبی هم است، بیشتر محبوبیت دارد. این مسأله این شانس را به پی پَل میدهد تا در شرکتهای دیگر نیز سرمایهگزاری کند. این شرکت میبایست تا امنیت خود را نه تنها از طریق جنبههای فنی، بلکه از طریق سیاستهای خود شرکت نیز بالا ببرد. این امر این امکان را میدهد تا خدمات با قیمتهای منصفانهتری ارائه شوند. این مسأله مستلزم آن است که ابتدا امنیت مشتری را بالا ببرد تا به جذب سرمایه و مشتری بپردازد. البته یافتن مقرراتی متناسب با شرکت و مشتریان امری دشوار است. مسأله مهم این است که برای این دسته از شرکتها باید یک قانون یک پارچه یا یک پیکره قانونی وجود داشته باشد که خود امری پیچیده است. قانونی برای خدمات شرکت میبایست تعریف شود که تا جای ممکن از حقوق مشتری حمایت شود. از سوی دیگر فعالیتهای این شرکتها به شبکههای بانکی متصل است و بطور گسترده تحت کنترل آنها است. مقررات بیشتر، باعث کنترل بیشتر و محدودیت بیشتر میشود که خود امری نامطلوب است. گام آخر برای آینده، ارتقاء طراحی سیستمها از دید کاربران است. آزمایش مدلهای جدید سیستمها به وسیله مشارکت کاربران، شانس ایجاد یک طرح خوب را بالا میبرد. در نتیجه سیستم بهتر و رضایت مشتری هم بیشتر میشود.
5.نتیجهگیری
سیستمهای تراکنش مالی ایمیلی به دلیل اینکه هزینههای خدمات انتقال را پایینتر میآورند و این امکان را به شرکتهای بدون اینترنت میدهند تا تجارت خود را آنلاین کنند، بیشتر در دسترس خواهند بود. و سیستم تراکنشهای مشتری به مشتری (C2C) محقق میشود. همانطور که در مقاله اشاره شد پیپَل به عنوان شرکت خرد، کار خود را آغاز کرد و و بخاطر داشتن سیاستهای امنیتی بالا و تجارت موفق، توسط شرکت ایبی خریداری شد و این شانسی خوب و فرصتی عالی برای تجارت این شرکت در آینده بوجود آورده است.
قیمتهای پایین و خدمات آسان، باعث جذب و رضایتمندی مشتری میشود. پیپَل از طریق تراکنشهای مالی و خدمات پذیرندگی به کسب درآمد میپردازد. هزینههای تراکنش بسیار پایین و درآمد کماکان بالا است، زیرا روزانه این شرکت 300 هزار تراکنش در روز را مدیریت میکند. سطح امنیت خدماتی که ارائه میشود بسیار بالا است اما مانند پیپَل، شرکتهای کارت اعتباری باید سطح امنیت خود را بالا ببرند تا بتوان حسابی ایمنتر ایجاد کرد.
مزایای استفاده از سیستمهای کارت اعتباری و دبیت کارت، استفاده آسان و مقیاسپذیری است. اگرچه تعداد مشتریان این شرکت رو به افزایش است، عملکرد این شرکت کمی رو به کاهش است، البته بطور کلی پیپَل مزایای بسیار زیادی دارد.
متن بالا نوشته، آرشل اوالیانی با استاد راهنما پروفسور کیچی ناکاتا از دانشگاه بین المللی آلمان است، که توسط ساناز دریکبندی، نابینای مطلق و دانشجوی دکتری مترجمی زبان انگلیسی، ترجمه شده است.