مراحل مهم در اولین سال شروع کارآفرینی
عصر بانک؛ شما ایدهای دارید که زندگی مخاطبان هدفتان را بسیار غنیتر خواهد ساخت. اما وظایفی که برای رسیدن به پیروزی باید انجام دهید، بیپایان است. ممکن است بهخاطر شروع یک کار مهم و یک استارتآپ موفق احساس ناتوانی کنید، اما با ایجاد مراحل مهم قابل حصول میتوانید گامهایی کوچک، اما قابل دستیابی به سوی هدف بزرگ خود بردارید. گرچه بسیاری از مراحل مهمی که خلق خواهید کرد منحصر به استارتآپ شماست، اما چندین هدف کلیدی وجود دارند که هر کسبوکاری باید در مسیر پیشرو با آنها روبهرو شود. در این مقاله میخواهیم در مورد این اهداف صحبت کنیم و به این ترتیب شما میتوانید یک نقشه راه برای موفقیت در اولین سال کارآفرینی خود و پس از آن ترسیم کنید.
مراحلی که هر استارتآپ موفقی باید طی کند
برای آسان کردن نقشه راه در یک نگاه، بیایید مراحل را به 5 دسته طبقهبندی کنیم: مراحل کسبوکار، مراحل محصول، مراحل مشتری، مراحل بازاریابی و مراحل شخصی.
مراحل کسبوکار: مراحل کسبوکارتان، مبنایی برای هر کار دیگری که انجام میدهید ایجاد خواهند کرد. اینها وظایفی هستند که نمیتوان به تعویق انداخت:
• تاسیس یک نهاد مطابق با قانون (در قالب یکی از شرکتهای هفتگانه ذکر شده در قانون تجارت)
• افتتاح حساب بانکی
• گرفتن امتیاز یک نرمافزار حسابداری
• راهاندازی وبسایت
• ایجاد اسلایدهای ارائه (pitch deck) استارتآپ
• تعیین میزان درآمدزایی
• استخدام افراد کلیدی
مراحل محصول: بدون یک محصول کارآ نمیتوانید مشتریان را جذب کنید و بدون مشتریان هیچ درآمدی نخواهید داشت. لازم به ذکر نیست که بدون جریان نقدی، امید اندکی برای موفقیت بلندمدت دارید. به این معنا که طی کردن مراحل برجسته مهم در سال اول و همه سالهای متوالی بعد از آن ضروری است. هر بار که با مراحل مهم یک محصول جدید روبهرو میشوید، به تحقق رویای خود نزدیکتر خواهید شد:
• خلق یک نمونه اولیه کارآ
• رفع نقص از نمونه اولیه
• راهاندازی ساخت حداقل محصول قابل عرضه (MPV)
• شروع رسمی
در این مرحله، گرفتن بازخورد برای ساخت محصولی که مورد علاقه مشتریان باشد، حیاتی است. همه بازخوردهای دریافتی را مرور کنید و سیستمی منسجم برای رفع نقایص داشته باشید. در غیر این صورت، در ماههای اول شروع کارتان با شکایتهای متعدد مشتریان مواجه خواهید شد.
مراحل مشتری: وقتی تولید محصول شما شروع میشود، آماده تجربه هیجانانگیزترین لحظه زندگیتان هستید: پذیرش اولین مشتری. به این امید که پس از آن بسیاری از مشتریان دیگر را نیز خواهید پذیرفت، اما هرگز اولین فروش خود را فراموش نخواهید کرد! همزمان با شروع فروش، بهتر است بر مراحل زیر متمرکز شوید:
• ایجاد اعتبار در بازار
• تعهد به ارائه بهترین خدمات مشتری
• تمرکز بر رشد روزانه و ماهانه
مراحل بازاریابی: برای اینکه مراحل مشتری را محقق کنید، نیاز به اجرای یک برنامه بازاریابی هوشمندانه خواهید داشت:
• استراتژی بازاریابی استارتآپ را بررسی کنید
• لیستی از ایمیل مشتریان علاقهمند تهیه کنید
• مشارکتهای برند را توسعه دهید
• روندهای رشد را نشان دهید
برنامه بازاریابی شما باید بتواند به رشد پایگاه مشتریان شما کمک کند، در رسانهها مطرح شود و مشارکتهایی ایجاد کند.
مراحل شخصی: در مورد آخر که اهمیت آن از بقیه کمتر نیست، برای رشدتان به عنوان یک بنیانگذار، خواهان ایجاد مراحلی شخصی خواهید بود:
• یک مربی با تجربه بیابید
• مهارتهای رهبری سازمانی را توسعه دهید
• نحوه مدیریت یک تیم را بیاموزید
• پساندازهای شخصیتان را افزایش دهید تا بتوانید به راحتی کار قبلیتان را رها کنید
• مهارتهای سخنوری خود را افزایش دهید
• یک شبکه حرفهای عمیق ایجاد کنید
شغل شما بهعنوان موسس در طول زمان تغییر خواهد کرد و از فردی که هر کاری را در شرکت انجام میدهد، به فردی که یک تیم را مدیریت میکند تغییر خواهید کرد. تغییر از یک موسس به یک رهبر سازمانی بسیار مهم است؛ چرا که نمیتوانید در همه چیز یک کارشناس باشید. اینکه بدانید چگونه استخدامهای هوشمندانه انجام دهید و اعضای کلیدی تیم را حفظ کنید، برای موفقیت استارتآپتان ضروری است. توسعه این مهارتها را از همین امروز شروع کنید.
برای مرور پیشرفتتان وقت بگذارید
وقتی شروع به انجام وظایف و مواجهه با اولین مراحل مهم کار خود میکنید، اطمینان یابید که بهطور مداوم در حال بازبینی خودتان هستید. همانطور که متیو میچالویچ در مجلهFoundr میگوید: «تعداد کمی از افراد مدام به این مسائل فکر میکنند که چگونه به این جایی که الان هستم رسیدم؟ چرا این کار را انجام میدهم؟ کسبوکارها بهطور مرتب ارزیابی میشوند؛ اما اکثر افراد در انجام همین کار شکست میخورند.» فرآیند شروع یک کسبوکار و هدایت آن در مسیر موفقیت به استقامت نیاز دارد. این یک ماراتن است؛ نه یک دوی سرعت. روزهایی خواهد بود که احساس بی انگیزه بودن، افسردگی و نااطمینانی خواهید کرد. اینها روزهایی هستند که دانستن پاسخ این سوال که «چرا این کار را انجام میدهم؟» مهم خواهد بود.
/دنیای اقتصاد