بدون داشتن مهارتهای ضروری برای شغل رویاییتان درخواست بدهید
عصر بانک؛جورجیا گودمن 18 ساله، سال گذشته با این مساله روبهرو شد، او بدون هیچ مدرک دانشگاهی، برای شغلی درخواست کار داد که به یک فارغالتحصیل رشته بازاریابی دیجیتال نیاز داشت. جورجیا بهجای مدرک دانشگاهی، دارای سه ماه تجربه کارآموزی در بازاریابی بود. او میگوید: «از اینکه برای مصاحبه فراخوانده شده بودم بسیار مشعوف بودم و میگفتم گرچه من یک فارغالتحصیل نیستم اما اشتیاق و تجربه من برای کار در بخش B2B، چیزی است که موجب خواهد شد تا نظر کارفرمای من در مورد جایگاهی که تبلیغ کرده بودند عوض شود». جورجیا اکنون یک دستیار بازاریابی دیجیتال در شرکتی واقع در ناتینگهام است و برای تکمیل صلاحیتهای حرفهای سرمایهگذاری کرده است. بکی موسمن، رئیس بخش منابع انسانی در HireRight میگوید: «باید آنقدر پیش بروید تا در نهایت پیروز شوید». جاهطلبیهایی مانند مورد جورجیا یکی از نکات کلیدی است که کارفرمایان به دنبال آن هستند و تا زمانی که این یک رویای خیالی و موهوم نباشد، قابل ستایش است.
او میافزاید: «دفعات بسیاری کاندیداها مهارتها و تجربه بیشتری حتی نسبت به آنچه تشخیص میدهند دارند، مشکل از آنجا شروع میشود که صحبت از بیان این مهارتها در یک روش معنیدار به میان میآید». جان گرگوری، ویراستار win-that-job.com اشاره میکند که «هیچ کاندیدایی کاملا بینقص نیست». بنابراین هیچ فهرستی از کاندیداها، شامل همه مهارتها، صلاحیتها و تجربیات نخواهد بود؛ شما میتوانید برای ایجاد شایستگی در یکی از این موارد هدفگذاری کنید.
مهارتهای قابل انتقال خود را برجسته سازید
به گفته گرگوری، اگر بهخصوص در صلاحیتهای مورد نیاز دچار نقصان هستید، نشان دهید که دیگر صلاحیتها و تجربیات شما اگر بهتر نیست، حداقل به همان اندازه خوب است. چه کار دیگری در کنار تجربیات مربوطه انجام دادهاید؟ چه جاهایی چیز غیرمنتظره و بهطور بالقوه بسیار ارزشمند به سازمانتان ارائه میدهید؟ بهعنوان مثال، این میتواند یک زبان خارجی یا یک ویژگی فوقالعاده باشد.محمد رحمان، مدیر اجرایی توسعه کسبوکار و کاریابی در دانشکده کسبوکار و امور مالی لندن میگوید: «علاوهبر تجربه کاری از تجربیات آکادمیکتان بگویید و در مورد مهارتهای قابل انتقالتان فکر کنید. به عنوان مثال، مهارتهای خدمات مشتری در هر حرفه مورد نیاز است و جزو مهارتهای مهمی هستند که فرد باید دارا باشد». او میافزاید: «شرکتهای بسیار زیادی فرصتها را با نیازمندیها توسعه میدهند و خواستار توجه و استفاده از افرادی هستند که همه معیارها را ندارند اما ذهنی باز دارند و میخواهند چیزهای زیادی بیاموزند».
در ابتدا یک مورد قوی بسازید و منفیباف نباشید
گرگوری میگوید: «در خلاصه معرفیتان در مورد شایستگی کلیتان یک مورد واضح و قوی بسازید و از جلب توجه به کمبودهایتان اجتناب کنید. یک جنبه از این نکات میتواند ذهن مخاطب را به یک ذهن منفی تغییر دهد». فریبنده نباشید، اما سعی کنید قابل انتخاب باشید.
نشان دهید که این شغل رویای شماست
بهعنوان مثال، اگر این یک نقش خلاقانه است، کار بزرگی انجام دهید که شما را در این رشته متمایز میکند.او میگوید: «اگر این شغل واقعا شغل رویایی شماست، پس باید بتوانید یک مورد واضح بسازید که چرا این گونه است».در مورد مهارتهایی که میتوانید ارائه دهید با دقت فکر کنید؛ ممکن است این مهارتها مربوط به شغلی باشند که 5 سال پیش داشتهاید یا ممکن است از یک تیم ورزشی یا سرگرمی ناشی شده باشند.
تحقیقات خودتان را انجام دهید و بهخاطر بیاورید که آنها نیز چنین کاری انجام خواهند داد
گرگوری توصیه میکند کاندیداها پیش از نوشتن رزومه، عمیقا در مورد شرکت تحقیق کنند. او توضیح میدهد: «باید نشان دهید واقعا نقش مورد نظر و چالشهای آن را درک کردهاید. چرا این نقش برای سازمان به عنوان یک کل مهم است و چه چیزی شما را در لیست مصاحبه متمایز میسازد». اگر میتوانید با افراد منابع انسانی که فرآیند انتخاب را سازماندهی میکنند و مدیر میانی بالقوه خود صحبت کنید. (مدیر میانی شخصی است که در یک شرکت مسوول انجام تکالیف ارجاع شده از سوی مدیران مافوق خود است و در عین حال سرپرستی و مدیریت افراد تحت اداره خود را نیز دارا است).
هرچه بیشتر بتوانید با افرادی داخل سازمان وارد گفتوگو شوید و آشنایی ایجاد کنید، بهتر خواهد بود
مادامیکه تحقیقات خود را در مورد شرکت انجام میدهید، به یاد داشته باشید که شرکت نیز در مورد شما تحقیقات خواهد کرد. موسمن هشدار میدهد که شاید از همه مهمتر این باشد که آنها حضور آنلاین شما را بررسی میکنند تا اطمینان یابند تصویری که شما از خود ترسیم کردهاید با لینکدین و دیگر منابع سازگار است یا خیر.او توضیح میدهد: «در غیر این صورت، کار سخت جلب توجه آنها هیچ نتیجهای نخواهد داشت. همه کارفرمایان بررسی داوطلبان از طریق کانالهای خارجی را قبول ندارند، اما برای تصمیمگیرندگان غیرمعمول نیست که از هر ابزار در دسترس برای ایجاد اطمینان در انتخابهایشان استفاده کنند».رحمان میگوید: «به یاد داشته باشید شما چیزی برای از دست دادن ندارید. اگر این یک شغل رویایی است پس ارزش این را دارد که زمانتان را برای رسیدن به آن سرمایهگذاری کنید. این زمینهساز فرصتهای آینده خواهد بود». بدانید که شما چیزی برای از دست دادن ندارید و همه چیز میتواند در دستان شما باشد.
/دنیای اقتصاد