تکمیل و راه اندازی سامانه هوش تجاری (BI) شرکت ایرانکیش
عصر بانک؛علی سیروسکبیری مدیرپروژه ارزیابی و بهبود عملکرد شرکت ایران کیش، ضمن اعلام این خبر گفت:"باتوجه بهآنکه سیستم گزارش دهی سابق این شرکت، فاقدویژگیهای لازم سامانه BIبود، از اوایل سال گذشته به طورجدی برای تکمیل و استانداردسازی این سامانه اقدام کردیم."
وی ادامه داد:" اولین اتفاق خوبی که در تکمیلBI صورت گرفت، تهیه مستند تعاریف و ایجاد زبان مشترک در واژههای کلیدی و کاربردی سازمان بود. امری که گزارشهای سامانه هوش تجاری را دقیقتر کرد، قدم بعدی ایجاد مستند برای گزارش های موجود و سازماندهی و مرتبکردن گزارشها بود، به طوری که تمام گزارشهای تولیدی تا امروز دارای مستند هستند."
کبیری گفت:"یکی از مسائلی که به طورخاص باید در BI وجود داشتهباشد، گزارشهای تحلیلی و نتیجه گیری از این گزارش هاست. به همین علت واحدی جهت طراحی سامانه های اطلاعاتی و تحلیل دادهها یا دادهکاوی راهاندازی شد تا توان بررسی گزارشهای واحدهای مختلف ایجاد شده و بتوان آنها را تحلیل کردو براساس آن اقدامات بعدی تا تولید و بهرهبرداری را صورتداد."
وی افزود:"در حال حاضر تمامی این گزارشها نهایی شده وهمچنین تمامی صورت وضعیتهای شرکت از طریق این سامانه تهیه می شود. این امر موجب بالا بردن سرعت و شفافیت هرچه بیشتر صورت وضعیتها شده است.ازطرفی مدیر پروژهها میتوانند خیلی راحت به این گزارشها دسترسی داشته و براساس آن تصمیمات لازم را بگیرند. بهعنوان مثال میتوان گزارش بررسی رفتارپذیرندگان را نام برد؛در این گزارش اگر وضعیت عملکردی پذیرندهای براساس محاسبات تعریف و تحلیل شده، دچار افت شده باشد مسئولین مربوطه مطلع شده و به دنبال علت و عارضهیابی آن خواهند بود. این امر چابکی سازمان و قدرت تصمیم گیری قبل از بحرانی شدن موضوع را برای ما ایجاد می کند."
کبیری ادامه داد:"پیش از تکمیل سامانه BI، صرفاً یک سیستم گزارشدهی که فاقد بخشهایی مثل تحلیل، مستندسازی، ارزیابی، طراحی و استانداردهای نمایشی بود داشتیم؛ اما اکنون با تمرکز برنقاط ضعف سیستم سابق با وجود محدودیتهای موجود، سامانه BIرا تکمیل و مطابق با استانداردهای جهانی طراحی و پیادهسازی کردیم. "
مدیر پروژه ارزیابی و بهبود عملکرد شرکت ایران کیش افزود:"هرچند گزارشهای این سامانه تکمیل شدهاست اما قطعاً این سیستم با توجه به تغییر نیازهای سازمانی و حوزههای جدید کاری باید دائماً به روز شود. "
وی اضافه کرد:"در این سامانه داشبوردی اختصاصی برای مدیرعامل طراحی و پیادهسازی شدهاست که بر اساس شاخصهای عملکردی، وضعیت سازمان را به روز نشان میدهد و در صورت بروز کوچکترین ضعف و لغزش در عملکرد، این امر سریعاً شناسایی میشود."
این مسئول ادامه داد: "درراستای بهبود سامانه فوق برای تهیه و اتصال به سامانههای دیگر درحال برنامهریزی هستیم تا در بخش عارضهیابی و اقدام اصلاحی سرعت و چالاکی سازمان را بیش از پیش افزایش دهیم."
کبیری در مورد مزایای سامانه جدید هوش تجاری شرکت ایرانکیش اظهار کرد:"یکی از مهمترین قابلیتهای جدید سامانه هوش تجاری ایران کیش این است که میتوانیم با سرعت خیلی بیشتری گزارشها را نسبت به گذشته دریافت کنیم؛ همچنین گزارش ها براساس ساختارسازمانی تفکیک شده و دسترسی و کارکردن با آنها بسیار راحت تر شده،از سویی در این سامانه بحث پاکسازی دادهها و دادهکاوی برروی گزارشها انجام شدهاست، از دیگر مواردی که درBIایرانکیش به طورجدی دنبال شده، تحلیل و ارزیابی داده هاست. "
وی افزود: "در این صنعت اکثر شرکتهایی که مدعی هستند از BI استفاده میکنند، در قسمت تحلیل و طراحیها دچار ضعف جدی هستند، بنابراین میتوانیم به جد بگوییم مزیت رقابتی که با تکمیل سامانه مذکور برای شرکت ما ایجاد شده، در بحث تحلیل گزارش ها و دادههای سامانه است و این فرآیندارزش بسیارزیادی برای شرکت دارد."
کبیری گفت: به جرأت می توان گفت ایران کیش در میان تمامی شرکتهای PSP ایرانی، از نظر طراحی داشبوردهای اطلاعاتی و ساخت گزارش های تحلیلی،استانداردترین و کاملترین سیستم BIرا دارد."