دگرگونیهایی که موجب بهبود چشمگیر بهرهوری تان میشوند
شما نباید نیازهای حیاتیتان را فراموش کنید
همه افراد به زمانی برای پردازش افکار و انتقال از یک کار به کاری جدید نیاز دارند. البته این درست است که باید کارها را خیلی سریع و قاطعانه انجام داد، اما آیا از خود پرسیدهاید که در پایان یک روز سخت و طولانی، چه احساسی در شما به وجود میآید؟ آیا در چنین مواردی از انرژی کافی برای بودن در کنار خانواده و دوستانتان و لذت بردن از آنها برخوردارید؟ مغز همه ما مانند اسفنج همیشه آمادگی جذب اطلاعات را دارد. اما همین مغز گاه نیازمند تخلیه و سبک شدن است تا سالم و شاداب بماند. همه ما به مسافرت و تعطیلات نیازمندیم و پس از چند روز تعطیلی لذت بخش، با انرژی و انگیزه قابلتوجهی به سرکار باز میگردیم. در این شرایط است که ایدههای نو و ناب به سراغ ما میآیند.
بهطور مداوم مغزتان را پالایش کنید
تمام اطلاعاتی که در مغز ما جای میگیرند، نیازمند پالایش و ویرایش هستند و در غیر این صورت کارآیی خود را از دست میدهند. اگر شما آنقدر بروید و بروید تا از پا بیفتید کار درستی نکردهاید، چرا که اصل برخورداری از وقت استراحت و تجدید قوا را از یاد بردهاید. استراحت همیشه، برای سلامتی مفید است. اما بسیاری از ما استراحت را به چند دقیقه استراحت کوتاه در صبح و عصر محدود میکنیم درحالیکه این به هیچ عنوان کافی نیست و علاوهبر این در همین وقتهای استراحت محدود هم، ذهن ما آنقدر نگران مسائل مختلف است که احساس یک وقت استراحت آرامش بخش در ما به وجود نمیآید. اگر میخواهید وقت استراحت باعث احیای احساسات شما شود باید چندین وقت استراحت کوتاهمدت در فواصل انجام کارهایتان داشته باشید. مثلا پس از پایان نوشتن یک ایمیل 30 ثانیه به خود استراحت دهید، سپس کار بعدیتان را شروع کنید.
چهار گام برای انگیزه بیشتر و استرس کمتر
گام اول: هنگامی که یک کار کوچک را به اتمام رساندید زمان آن فرا میرسد که برای یک لحظه به خود استراحت داده و یک نفس عمیق بکشید و خود را مهیای شروعی تازه کنید. در این لحظه میدانید چه میخواهید انجام دهید و با همین آگاهی به سراغ انجام آن کار میروید. هنگام بیرون دادن نفس به آرامی به خود بگویید: «با این نفسی که بیرون میدهم، استرسهای درونم هم خارج میشود» و با نفسی که فرو میدهید به خود بگویید: «با این نفس به آرامش میرسم.»
گام دوم: فرض کنیم که باید یک گزارش سه صفحهای را ویرایش کنید. اول باید به صندلی تان تکیه کنید، سپس برخیزید و چند حرکت کششی انجام دهید تا افکارتان متمرکز شود. به چشمانتان نیز برای 30 ثانیه استراحت دهید و پس از کسب آرامش لازم و به یاد آوردن اطلاعات لازم برای انجام کار، ویرایش آن گزارش را آغاز کنید و مطمئن باشید که قادر خواهید بود آن کار را به نحو احسن انجام دهید.
گام سوم: قبل از خیز برداشتن برای انجام کار بعدی، به مدت 10ثانیه با خود سخن بگویید و به خود بگویید که چه میخواهید انجام دهید و آن کار چقدر طول میکشد. این کار به شما کمک میکند تا با آمادگی ذهنی کافی به سراغ کار جدید بروید.
گام چهارم: دقیقا قبل از شروع کار جدید، ببینید که چه احساسی دارید این گام آخر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. چرا؟ چون که به عنوان مرحله نهایی و نتیجه گیری شما از مراحل پیشین به حساب میآید. تنها راه برای تغییر یک عادت بد و جایگزین کردن آن با یک عادت خوب عبارت است از نشان دادن این موضوع که عادت جدید ارزشمند و مفید است و باید آن را انجام داد.» اگر شما این چهار گام را هر یک ساعت یک بار انجام دهید، در هر روز کاری حدود هشت دقیقه به خود استراحت دادهاید. هشت دقیقهای که تاثیر مثبت و شگفت انگیزی در پی خواهد داشت و استرسها را از ما دور کرده و بر بهرهوری ما خواهد افزود.
نتایج: اختصاص دادن وقت برای استراحت کردن بین کارهای مختلف به افزایش انگیزه و بهبود عملکرد مغزتان کمک میکند. این جایزههای کوچک که شما به خودتان میدهید آرامش قابل توجهی به شما میدهند و موجب میشوند تا پس از بازگشت به خانه احساس خستگی نکنید. همه شما میتوانید کارتان را با ریتم طبیعی خود هماهنگ و متناسب سازید. برای این کار به کمی اراده، تمرین و تکرار نیازمندید تا پس از مدت کوتاهی آن را به یکی از عادتهای زندگی خود تبدیل کنید.
عوامل بیرونی به آرامش درون اضافه میشوند
همه ما، روزهایی توام با به هم ریختگی در محیط پیرامون را تجربه کردهایم. در روزهایی که طی آنها احساس میکنیم همه چیز مطابق نظم و ترتیب همیشگی نیست و تا زمانی که نظم لازم به وجود نیاید امکان انجام کار طبق روال عادی وجود ندارد. این مساله عمدتا از فقدان سازماندهی و انضباط به وجود میآید و پس از شکل گیری سازمان و نظم لازم مشکلات حل میشود. کافی است محل کارتان را مرتب کنید تا به آرامش لازم برای کار کردن دست یابید و با انگیزه و انرژی مضاعف به سراغ کارتان بروید. همه ما باید سیستمی را به وجود بیاوریم که در آن سیستم احساس آرامش و فراغ بال کنیم. پس دفعه بعد که میخواهید روی یک پروژه مهم و بزرگ کار کنید، اول میزتان را مرتب کرده و برای چند دقیقه به یک آهنگ ملایم گوش فرادهید و پس از کنترل احساس و به دست آوردن تمرکز لازم، شروع بهکار روی آن پروژه کنید. با آگاهی یافتن از چگونگی تاثیرگذاری محیط بیرونی بر احساستان قادر خواهید بود وظایف محوله را به بهترین نحو ممکن انجام داده و بهترین دستاوردها را داشته باشید. برای نظم بخشیدن به محیط اطراف خود، بیش از هرچیز به انگیزه نیاز دارید. تصور یک میز و اتاق مرتب و تمیز پیش از آغاز یک پروژه جدید، به نحو چشمگیری مثبت و انرژیدهنده خواهد بود.
/دنیای اقتصاد