فرشتگان سرمایه گذار/نظام حمایت از استارتآپ ها در ایران و جهان چگونه است؟
عصر بانک؛یک ایده متفاوت و خلاق می تواند شما را به یکی از میلیارد های جهان برساند. میلیاردرهایی مانند استیو جابز با یک ایده ساده شروع کردند. ایده خود را به نحوی متفاوت برای سرمایه داران ارائه دادند و علاقه آن ها را جذب کردند. پول از سرمایه داران، ایده از نخبگان و خلاقان. با همین مشارکت توانستند بالا ترین سود را در سال 2013 به اندازه 159 میلیارد و 970 میلیون دلار بدست آورند.
در حال حاضر حدود 5 الی 7.2 میلیون نفر در ایالت متحده آمریکا به عنوان سرمایه گذاران معتبر شناخته شده اند.
این تعداد که کمتر از یک درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند، قشر ثروتمند این کشور محسوب می شوند. نکته قابل تامل این است که حقوق و درآمد آن ها بیش از 200 هزار دلار در سال و ارزش خالص کار آن ها بیش از یک میلیون دلار است.
برای مشارکت در طرح های خلاقانه و اجرای آنها روندی مشترک در سرمایه گذاری وجود دارد که نمونه کارهای افراد با ایده های تازه را راه اندازی می کنند، به اصطلاح به این افراد «فرشتگان سرمایه گذاری» می گویند.
به عبارت دیگر در کشورهای پیشرفته افرادی هستند که برای حمایت از استارت آپ ها پا پیش می گذارند و در ایده جدید سرمایه گذاری می کنند.
طبق گزارشی که در آمریکا منتشر شد در حال حاضر در این کشور حدود 756 هزار فرشته سرمایهگذار هستند که توانستند سرمایه گذاری کنند یا شرکتهای خود را از حالت خانوادگی و کوچک خارج کنند.
فرشتگان سرمایه گذار مبلغی از بودجه خود را در طرح ها سرمایه گذاری می کنند که این مبلغ از 150 هزار دلار تا 2 میلیون دلار متغیر است.
این سرمایه گذاران چون در حال حاضر مشارکتهای وسیعی دارند، می توانند ایده ها و آموزش های مناسب درباره راه های تجارت و موفقیت در بازار را نشان دهند. تجربه برخی شرکت های بزرگ که شرکت های کوچک را تحت پوشش قرار می دهند، بسیار بالاست و راهنمایی آن ها بسیار کارساز است.
هاروارد در یکی از گزارشات اخیر خود نوشت:«احتمال موفقیت و زنده ماندن شرکت هایی که توسط فرشتگان سرمایهگذار به فعالیت می رسند در بازار بیشتر از شرکت های مستقل است. به این دلیل بخاطر ریسک بالای سرمایه گذاری کمتر از 10 درصد ایده ها در این مدل از سرمایه گذاری مشمول دریافت حمایت می شود. افرادی که تصمیم به مشارکت مالی در این گونه طرح ها را دارند، در صورتی این مشارکت را قبول می کنند که پول و سرمایه ای که آن ها در این کار گذاشتند در کمتر از 5 سال تبدیل به چند برابر شود.»
هی لو در گزارشی مطرح کرد:«فرشتگان سرمایه گذاران اغلب از استارت آپ هایی در حوزه اینترنت( 37.4 درصد )، سلامت و بهداشت(23.5 درصد)، موبایل و تلفن( 10.4 درصد)، انرژی و برق ( 4.3 درصد)، الکترونیک (4.3 درصد)، محصولات مصرفی(3.5 درصد ) و بقیه صنایع (16.5 درصد ) حمایت می کنند.»
در حال حاضر ، این روش سرمایه گذرای در ایران نیز شناخته شده و استارت آپ های مختلفی وارد بازار شدند. در همین رابطه افشین کلاهی، رییس مجمع تشکل های دانش بنیان اتاق ایران در گفت و گو با « صدا» میگوید:« استارآپ ها در ایران خوب حمایت می شوند. این شرکت ها حمایت های دولتی خوبی دارند. تسهیلات و وام های مختلفی داده می شود ولی شرایط، شرایط ساده ای نیست. چون بروکراسی خاص خود را دارد.»
او ادامه میدهد:« شرکت های استارآپ ایرانی امکان پیشرفت در کشور را دارند. معمولا در خارج از کشور بیشتر شرکت های VC سرمایه گذاری می کنند. صاحبان شرکت های بزرگ در این طرح ها مشارکت کرده و سرمایه گذاری می کنند. از این طریق استارت آپ ها کسب و کار را یاد می گیرند. به هر حال استارت آپ ها ریسک بالایی داشته و امکان عدم موفقیت آن ها بالاست. شرکت های بزرگ، چندین شرکت کوچک را تحت پوشش قرار می دهند. هم کسب و کار را به آن ها یاد می دهند و هم بازار را برای آن ها فراهم می کنند. در خارج از کشور این استارت آپ های تحت پوشش اگر تعدادی مشکل پیدا کنند، هیچ مشکلی برای صاحب ایده پیش نمی آید. اما شرکت های دیگر موفق خواهند شد و شرکت نیز سود خود را می کند.»
کلاهی ادامه داد:«در ایران شرکت های بزرگ مهارت لازم برای سرمایه گذاری را ندارند. به همین علت در کشور بخش خصوصی قوی نداریم و اگر حمایت ها و VC هایی انجام می شود، باز هم از نوع دولتی است. این مشکل نیز به قدرت پایین بخش خصوصی بر میگردد. تسهیلات و وام ها دولتی است. پس همه مسائل باز می گردد به خود صاحب ایده. اگر در اجرا و سودآوری طرح خود موفق نشود تبدیل به یک نخبه بدهکار می شود و دیگر کسی به او کمک نمی کند چون تسهیلات گرفته و نتیجه نگرفته است.»
در جهان ثابت شده است که ایده های خلاق و خاص می تواند صاحب ایده را به اوج برساند. همین ایده های خلاق توانسته شرکت های مشهور دنیا را ایجاد کند مانند اپل، گوگل، مایکروسافت، آمازون، فیس بوک و یاهو است. یک ایده می تواند در دنیا یک فرهنگ و یک موج جدیدی را ایجاد کند.
به طور مثال اینستاگرام که یک استارت آپ بوده است. اینستاگرام توسط دو جوان آمریکایی ساخته شد که در مدت دوماه حدود یک میلیون عضو پیدا کرده بود. اینستاگرام توانست 7 میلیون دلار سرمایه گذار جمع کند و مشارکت 25 میلیون دلاری انجام شد. این دو جوان در مدت 4 ماه به یک ثروتمند تبدیل شدند.
159.97میلیارد دلار ،سود شرکت اپل در سال 2013
37.4 درصد ،استارت آپ های حوزه تکنولوژی در آمریکا
21 درصد ،اقتصاد آمریکا مبتنی بر شرکت هایی با سرمایه گذاری بالا
756 هزار نفر ،فرشتگان سرمایه گذار موثر در آمریکا
2 میلیون دلار ، حداکثر مبلغ سرمایه گذاری در استارتآپها در آمریکا
/خبرآنلاین