اصول موفقیت «استیو جابز» تا چهل سال آینده هم کاربرد خواهد داشت
عصر بانک؛ شروع کار شرکت اپل برمیگردد به تاریخ اول آوریل سال 1976 که استیو جابز، استیو وزنیاک و رونالد وین فعالیت خود را از اتاقی در خانه پدری استیو جابز آغاز کردند و با ازدیاد سفارشها، محل کار را به آشپزخانه و سپس گاراژ منزل منتقل کردند. جالب است بدانیم همان روشهای کسبوکاری که استیو جابز سالها پیش در اتاق کوچک خود آغاز کرد و آنها را توسعه داد، در حال حاضر بیشتر از هر زمان دیگری برای مدیران کسبوکار مفید است. با درگذشت استیو جابز، شبکه ABC به بررسی راز و رمز موفقیت استیو جابز پرداخت. بدیهی است قوانینی که شرکت اپل را به یکی از ارزشمندترین برندهای جهان تبدیل کرده است، هنوز به نظر دقیق و صحیح میآید. در حقیقت، استیو جابز تقریبا در تمام جنبههای کسبوکار، از زمان خود جلوتر بوده است. شما نیز میتوانید با پیروی از اصول استیو جابز در کار خود به موفقیتهای باورنکردنی دست یابید.
انجام کارهای مورد علاقه
استیو جابز هنگام بازگشت به شرکت اپل در سال 1997 به کارکنان خود گفت «افرادی که دارای شور و اشتیاق هستند میتوانند دنیا را به مکان بهتری تبدیل کنند.» اگر عاشق کار خود نباشید و از انجام آن لذت نبرید از پای درخواهید آمد و در نتیجه موفقیتی هم نصیبتان نخواهید شد پس باید عاشقانه کار کنید و شور و اشتیاق لازم را نیز برای انجام کار احساس کنید.طبق تحقیقات انجام شده، حق با جابز است. شور و شوقی که سرچشمه آن از اعماق وجود است، نمیتواند غیر واقعی باشد و این شور و شوق ما را جذب افرادی میکند که به کار، محصول یا شرکت خود اهمیت میدهند و به همین دلیل به این دسته از افراد نگاهی مثبت خواهیم داشت. در همه موارد، از مصاحبههای کاری گرفته تا برنامههای کسبوکار، اشتیاق و علاقه شدید، اهمیت بسزایی دارد.
ایجاد تغییرات در دنیا
«قصد داری بقیه عمرت را آب و شکر بفروشی یا اینکه میخواهی همراه با من، در دنیا تغییری ایجاد کنی؟» این سوالی بود که استیو جابز با مدیر وقت شرکت پپسی، جان اسکولی مطرح کرد و همین سوال مانند تلنگری جان را به فکر فرو برد. جابز همیشه دیدگاه عظیم و برجستهای از آینده داشت. دیدگاهی که مد نظر و مطلوب شرکا و مشتریان بود. نظر جابز برای ساخت کامپیوتر شخصی برای مصرف روزانه مردم عادی، پای او را به مرکز تحقیقات parc در Palo Alto کالیفرنیا باز کرد؛ محلی که در آن شرکت زیراکس (که در سال 1906 توسط جوزف سی. ویلسون تاسیس شده طیف وسیعی از پرینترهای رنگی و سیاه و سفید، سیستمهای چند منظوره، دستگاههای کپی عکس، چاپ دیجیتال را تولید و به فروش میرساند) به روی اولین واسط گرافیکی کاربر کار میکرد. اگر دیدگاه ساده جابز نبود و مدام خود را درگیر مسائل پیچیده میکرد، بهطور یقین او سیستمهای سرگرمکننده کامپیوتر را از دایره تحقیقات خود خارج میکرد ولی در عوض جابز آن سیستم را در کامپیوترهای سری Mac مورد استفاده قرار داد. تحقیقات نشان داده است دو نفر میتوانند به دلیل داشتن دیدگاههای متفاوت، تفسیر متفاوتی از مساله واحدی داشته باشند و داشتن دیدگاه، مقدمهای است برای شروع به کار در هر زمینه ای.
دقت و توجه به جزئیات
استیو جابز، مهندسان را با خواستههای ظاهرا غیر منطقی اش به ستوه میآورد. حتی درباره زیبایی درون کامپیوتر هم تاکید داشت و مهندسان معترض میشدند که هیچ شخصی درون کامپیوتر را نمیبیند و جابز در پاسخ به آنان میگفت: «خودمان که از درون کامپیوتر اطلاع داریم که تا چه حد دقیق و زیبا است.» او اغلب از این مثال استفاده میکرد که یک نجار ماهر برای ساخت قفسه زیبا هرگز از تخته چند لا ارزان قیمت استفاده نمیکند حتی اگر پشت کار را کسی نبیند. زیبایی باید در تمامی بخشهای یک محصول مشهود باشد.برای شرکت اپل،جزئیات فوقالعاده دارای اهمیت بود. کاشیهای درون فروشگاهها همه از سنگهای ایتالیایی بود، وضعیت قرار دادن تمامی لپتاپها یکسان و با یک زاویه بود. مهمتر از همه، میزهای چوبی، طوری قرار میگرفتند که شکاف کابلها و سیمها به هیچ وجه دیده نمیشد. چند سال پیش، زوجی که برای تعطیلات به سفر رفته بودند بهطور اتفاقی با یک مغازه جعلی اپل روبهرو شدند و شرکت را در جریان کار گذاشتند این فروشگاه نه تنها کثیف بلکه محصولات هم نامرتب بودند. پس جزئیات کار دارای اهمیت فراوانی است.
استفاده از قدرت ذهن
طبق نظر استیو جابز، راز خلاقیت و پیشرفت، در مطالعه تجارب و نتایج افراد موفق و بهره بردن از آنها در کارهای خود است. مدیر عامل شرکت اوراکل، لری الیسون از استیو جابز بهعنوان پیکاسوی زمان یاد کرد. او منظورش این بود که جابز همانند پیکاسو، هنرمند بزرگ، با مطالعه روشهای مختلف انجام کارها، از بهترین روشها برای انجام کارهای خود استفاده میکرده است. قلمروی خلاقیت جابز حتی تا استخدام افراد گسترش مییافت: «بخشی از آنچه موجب موفقیت مکینتاش شد مربوط به افرادی بود که به روی پروژه کار میکردند آنان موسیقیدان، شاعران، هنرمندان، زمینشناسان و تاریخدانانی بودند که اتفاقا جزو بهترین دانشمندان کامپیوتر دنیا هم به شمار میرفتند». این نقل قول حاوی مفاهیم بسیاری است. در شماره نوامبر سال 2014 Business Review Harvard، محققان به این نتیجه دست یافتند که در کنار هم قرار دادن افرادی که در زمینههای متفاوت از یکدیگر کار میکنند نیاز به قدرت زیادی دارد. محققان هم اگر به سادگی به نصایح جابز درباره ایجاد تیمهای خلاق گوش میکردند مسلما از نظر مطالعاتی و زمانی بسیار جلوتر از زمان حال حاضر بودند.
خلق تجربهای بسیار عالی برای مشتریان
با ورود به فروشگاه «تسلا موتورز» که یک شرکت خودروسازی آمریکایی واقع در ایالت کالیفرنیا است فروشگاه اپل تداعی میشود. رئیس فروش فروشگاه «جورج بلنکن شیپ» در این باره میگوید فروشگاه تسلا در واقع همان فروشگاه اپل است که فقط به جای کامپیوتر، اتومبیل به فروش میرساند. او در کنار استیو جابز، تعداد 150 شعبه فروشگاه اپل را راهاندازی کرده است. فروشگاه تسلا یکی از چند شرکتی است که همانند اپل پس از خرید تاثیری مثبت بر تجربه مشتری میگذاشت. شرکتهای مایکروسافت، دیزنی، خردهفروشی AT&T و بی ام و تنها تعداد کمی از بی شمار شرکتهایی هستند که بیش از چندین اصول کاری را از فروشگاه اپل یاد گرفته و در حوزه کاری خود به کار میبرند. در اوایل سال 2001، جابز متوجه شد اگر خردهفروشان به جای اینکه توجه خود را صرفا معطوف به فروش کالاها یا جابهجا کردن جعبهها میکردند، به فکر ارائه راههایی برای زندگی بهتر بودند، خریداران نیز با وفاداری خود پاداش مناسبی به این شرکتها هدیه میدادند. واقعیت این است که فروش فروشگاه اپل از هر خردهفروشی لوکسی در آمریکا بیشتر است و این حقیقت نشان میدهد که جابز راه خود را به خوبی پیدا کرده بود.
انتقال پیام به طرز ماهرانه
استیو جابز پیش از اینکه حتی پاورپوینت یا کی نت اپل (نرمافزاری که استیو از آن استفاده میکرد) اختراع شود، ارائههای تاثیرگذاری را انجام میداد برای مثال در سال 1984 که قصد نمایش اولین مکینتاش را داشت برای ارائه نمایش خود از اسلاید استفاده نکرد، بلکه از نیروی داستانپردازی خود کمک گرفت. او کامپیوتر را که در یک کیف کرباسی مشکیرنگی مخفی کرده بود روی میز در وسط صحنه نمایش گذاشت و با یک حرکت شعبده بازانه، کامپیوتر را از کیف بیرون آورد و یک فلاپی دیسک درون آن گذاشت و در حالی که حضار تصاویر را روی صفحه نمایش میدیدند، از صحنه دور شد. حاضران تفاوت فاحش را در ریز کامپیوتر دیدند. امروزه، بسیاری از متخصصان کسبوکار برای ارائه کارهای خود از سبک طراحی ارائه جابز استفاده میکنندکه مینیمالیست، غنی از تصویر، تمیز، درگیرکننده و سرگرمکننده بود.
آرزوها و نه محصولات را بهفروش برسانید
استیو جابز در یک مجمع عمومی در سال 1997 گفت: «بعضی از مردم فکر میکنند خریداران مک دیوانه هستند، اما در آن دیوانگی، نبوغ هم دیده میشود.» مردم به اندازه شما به محصولات اهمیت نمیدهند بلکه فقط به خود، اهداف و رویاهایشان اهمیت میدهند. به مردم نشان دهید که چگونه محصولات شما به آنها کمک خواهد کرد تا پتانسیل کامل خود را آزاد کنند آن زمان است که مشتری دائمی خواهید داشت. زندگی استیو جابز و تاریخچه اپل این نکته را به ما یادآور میشود که مهم نیست کار خود را از چه مکانی برای مثال اتاق خواب، گاراژ یا دفتر کار آغاز کنید. آنچه دارای اهمیت است اینکه علایق خود را دنبال کرده و در نتیجه شاهد موفقیت هم خواهید بود. این است راه و روش اپل.