کسب و کاری رو به رشد/مشتریان چگونه به دلیوری آنلاین غذا اعتماد می‌کنند؟

سفارش آنلاین غذا در حال حاضر بیشتر شده است و این را می‌شود از گسترش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین غذا هم فهمید. از سوی دیگری اعتماد مردم به غذاهای آنلاین بیشتر شده است.

عصر بانک؛ در روزهایی که خرید آنلاین بسیاری از کارها را راحت کرده است، هر از گاهی خبر از راه اندازی یک کسب و کار آنلاین جدید به گوش می‌رسد. یکی برایتان صبحانه می‌آورد، یکی لباس‌هایی که لازم دارید و با یک گشت و گذار آنلاین انتخاب کرده‌اید را به دست‌تان می‌رساند، یکی تاکسی می‌فرستد دنبال‌تان و یکی هم غذایی که عکسش را میان تخفیف‌های آن روز دیده‌اید دم در خانه‌تان می‌آورد. سفارش آنلاین غذا حالا بیشتر شده است و این را می‌شود از گسترش شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات آنلاین غذا هم فهمید. شرکت‌هایی که واسطه‌ای شده‌اند تا مشتریان راحت‌تر و سریع‌تر غذایشان را از رستوران‌های مختلف انتخاب کنند.

 

یکی از مشتریانی که بارها غذایش را آنلاین سفارش داده درباره اینکه چرا به سراغ دلیوری آنلاین می‌رود می‌گوید: «در بعضی از این سایت‌ها می‌توانی رتبه رستوران را ببینی و نظر دیگران را درباره آن بخوانی. این خیلی خوب است چون متوجه می‌شوی کدام غذاها محبوبیت بیشتری دارند یا احتمالا از آنها خوشت می‌آید. مقایسه منوهای رستوران‌ها هم امکان‌پذیر است و می‌توانی از نظر هزینه و مسافت و همه چیز مناسب‌ترین گزینه را انتخاب کنی.»

 

مشتریان بسیاری هستند که این دلایل را برای سفارش آنلاین کافی می‌دانند و حالا دیگر منوهای کاغذی را که قابل به روز شدن نیستند کنار گذاشته‌اند. شرکت‌های ارائه دهنده این خدمات هر کدام به نوعی تلاش کرده‌اند نظر مشتریان بیشتری را به خود جلب کنند. از پشتیبانی پیگیرانه تا دادن تخفیف و مزایا به مشتریان، آنها هر یک به نوعی ترفند متوسل می‌شوند تا اعتمادها را به خود جلب کنند.

 

سفارش برخط غذا در جامعه ایران نیز با شیبی تند  فعالیت خودش را آغاز کرده است به طوریکه گیتی عاصمی مدیر روابط عمومی چیلیوری که یکی از سایت‌هایی به شمار می آید که به تازگی خدمات غذا را شروع کرده می‌گوید: «کار ما برای جلب اعتماد مردم کمی دشوار است و لازم است تدابیری برای مشکلات احتمالی داشته باشیم. مثلا پشتیبانی یکی از وظایف مهمی است که مردم از ما انتظار دارند آن را به خوبی انجام بدهیم. ما سیستم پشتیبانی به صورت تلفنی، ای‌میلی، اس‌ام‌اسی و چت روی سایت داریم که مردم از طریق آن هم قبل از سفارش می‌توانند با ما در تماس باشند و هم بعد از سفارش. می‌توانند انتقادهایشان را خیلی راحت بیان کنند یا نظری بدهند و حتی درباره غذاها بنویسند تا مخاطبان دیگر سایت هم این نظرات را ببینند.»

 

او درباره اینکه مشتریان چطور باید به سایت‌های سفارش آنلاین غذا اعتماد کنند می‌گوید: «صحت اطلاعاتی که به مردم می‌دهیم در جلب اعتمادشان بسیار موثر است. مثلا ما اول از همه یک منو نشان می‌دهیم که تصویر دارد و عکس‌ها بدون ادیت روی سایت قرار گرفته‌اند. قیمت به روز و مشخصات رستوران کنارشان ثبت شده و نظرات کاربران هم دیده می‌شود. نظراتی که ما به هیچ عنوان در آنها دست نمی‌بریم حتی به درخواست رستوران‌ها. در عین حال ما پیگیر مشتریان خودمان هستیم. مثلا اگر مشتری‌مان بعد از 3 بار خرید یک هفته هیچ خریدی نکرده باشد با او تماس می‌گیریم و دلیلش را می‌پرسیم. این کار کمک می‌کند که خدمات بهتری داشته باشیم.»

 

او درباره شیوه‌های جلب نظر مشتریانی که از سرویس‌شان ناراضی بوده‌اند می‌گوید: «اگر مشتریان از ما ناراضی باشند بسته به شدت شکایت‌شان عمل می‌کنیم. مثلا اگر رستوران، غذا را برای مشتری دیر ارسال کرده باشد، گرچه ایراد از رستوران باشد ما مسئولیت می‌پذیریم و برای مشتری غذای هدیه می‌فرستیم یا تخفیف‌شان را شارژ می‌کنیم. در بعضی موارد وجه غذا را بازگرداندیم و به نوعی با دادن کد تخفیف نارضایتی‌ها را جبران کرده‌ایم. گرچه رستوارن‌ها ممکن است تعلل کنند اما مشتری به ما مراجعه کرده و ما مسئول راضی کردن او هستیم. این یکی از سختی‌های کار ماست که واسطه رستوران‌ها و مردم هستیم و باید ارتباط خوبی بین آنها برقرار کنیم.»

 

حالا بسیاری از مردم همان‌طور که به مزون‌های آنلاین می‌روند و پشت ویترین‌های مجازی پرسه می‌زنند، در رستوران‌های مجازی هم غذا سفارش می‌دهند و آن را در خانه یا محل کارشان تحویل می‌گیرند. البته بعضی هم هنوز با این روال کنار نیامده‌اند و ترجیح می‌دهند پشت تلفن سفارش‌شان را به یک شخص حقیقی اعلام کنند. با این حال سرویس‌دهندگان آنلاین غذا در حال پشت سر گذاشتن چالش‌هایی هستند که در بسیاری از نقاط دیگر دنیا هم تجربه شده و پشت سر گذاشته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.