مهارت‌های ضروری مورد نیاز مدیران آینده بازاریابی

مجموعه‌ای از مهارت‌ها وجود دارند که اساسی و پایه هستند و مدیران بازاریابی باید این مهارت‌ها را به‌طور مستمر در خود بهبود و توسعه دهند.

عصر بانک؛ تغییرات تکنولوژی نسبت به 10 سال گذشته چنان سریع و بزرگ بوده است که انتظارات، مسوولیت‌ها و وظایف مدیران بازاریابی به‌طور قابل‌توجهی دچار دگرگونی شده است. بازاریابان امروز باید آگاهی کامل از روندها و فناوری‌های جدید داشته باشند. آنها باید توانایی و مهارت لازم را برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی، موتورهای جست‌وجو و ابزارهای نوین در آمیخته بازاریابی(این ابزار قبلا درهمین ستون معرفی شده است) داشته باشند.

اما مجموعه‌ای از مهارت‌ها وجود دارند که اساسی و پایه هستند و مدیران بازاریابی باید این مهارت‌ها را به‌طور مستمر در خود بهبود و توسعه دهند. در این نوشتار این مهارت‌های مهم برای بالا بردن ضریب موفقیت به عنوان یک مدیر بازاریابی معرفی می‌شوند:

 

1- مدیران بازاریابی باید تفکر انتقادی داشته باشند: در نظرسنجی که به تازگی توسط انجمن مدیریت آمریکا (AMA) انجام شده است، اکثریت مدیران ارشد اجرایی پاسخ دادند به مدیران بازاریابی نیاز دارند که مهارت تفکر انتقادی داشته باشند و این درحالی است که بیشتر مدیران فعلی در این مهارت مهم نیاز به بهبود جدی دارند. تفکر انتقادی یا توانایی تجزیه و تحلیل شرایط، جملات و سنجش اعتبار پایه و فونداسیون مهمی برای مدیریت حرفه‌ای در شرایط حاضر کسب‌وکار است. تفکر انتقادی موجب پرورش و تقویت تفکر خلاق می‌شود که این ویژگی منجر به ایجاد توانایی حل مسائل پیچیده در یک فرد می‌شود و این دقیقا همان چیزی است که مدیران ارشد از مدیران بازاریابی آینده انتظار دارند.

 

2- مدیران بازاریابی همیشه در نقش یک مدیر پروژه هستند: در کسب‌وکار امروزی، عنوان شغلی مدیر پروژه مختص یک فرد خاص در سازمان نیست. پروژه‌ها می‌توانند ساده یا پیچیده، کوتاه‌مدت یا بلندمدت باشند اما در بازاریابی ممکن است پروژه‌ها به‌صورت روزانه و براساس فرصت‌های به‌دست آمده از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی یا تعامل با مشتریان ایجاد شوند. مدیران بازاریابی آینده نیاز جدی به یادگیری و تقویت مدیریت پروژه خود به‌منظور مدیریت هرچه بهتر تیم کاری و تحقق اهداف تعیین شده در بازاریابی دارند.

 

3- مدیران بازاریابی نیاز به مهارت‌های تحلیلی دارند: تجربه نشان می‌دهد بازاریابان بسیار موفق توان تحلیلگری بالا دارند. آنها ارزش تعداد زیادی از داده‌های مختلف و در دسترس را به خوبی می‌دانند و با علاقه‌مندی فراوان رفتارهای مصرف‌کنندگان و مشتریان را از طریق تحلیل این اطلاعات مورد ارزیابی قرار می‌دهند. از آن مهم‌تر اینکه اثربخشی راه‌حل‌های بازاریابی با تغییر رفتار مصرف مشتریان قابل بررسی و تحلیل است. بهترین مدیران بازاریابی به خوبی می‌دانند که با استفاده تحلیل داده‌ها و اطلاعات موجود چه روش‌ها و اقداماتی برای بازاریابی اثربخش تعریف کنند.

 

4- مدیران بازاریابی باید توانایی جامع‌نگری داشته باشند: مدیران بازاریاب آینده نسبت به بازاریابی نگاهی جامع‌نگر دارند، آنها در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری خود سیستم‌ها را به‌طور کاملا متصل به یکدیگر و متاثر از هم در نظر می‌گیرند. مفهوم جامع‌نگری در بازاریابی شاید یکی از مهم‌ترین رویکردها در کسب‌وکار امروزی باشد. جامع‌نگری در بازاریابی از توجه دقیق و پاسخگویی به تغییرات اساسی متاثر بر بازار(مانند تغییرات جمعیت شناختی، پیوستن به بازار جهانی، میزان رقابت‌پذیری، توسعه اینترنت، مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها و…) به دست می‌آید.

 

5- مدیران بازاریابی باید مهارت‌های فنی خود را به روز کنند: قطار توسعه و پیشرفت تکنولوژی هرگز متوقف نمی‌شود و بازاریابی نیز به‌طور مستقیم در معرض تاثیرپذیری از آن است. بنابراین یکی از مهم‌ترین موضوعات برای مدیران بازاریابی آن است که نسبت به تغییرات تکنولوژی آگاهی داشته باشند و همیشه به روز باشند، راه‌های متنوع تعامل و ارتباط با مشتری را شناسایی کنند و برای ارائه خدمات و اطلاعات به مشتریان مناسب‌ترین روش را انتخاب کنند.

 

6- مدیران بازاریابی باید توان رهبری داشته باشند: مطالعه و بررسی مدیران بسیار موفق نشان می‌دهد که این افراد از توان رهبری بسیار بالا در سازمان خود برخوردار هستند. برای کسب موفقیت در بازار رقابتی و پرچالش امروزی با انبوهی از مسائل پیچیده روزانه و عدم قطعیت‌های فراوان راهی جز تقویت و توسعه مهارت‌های رهبری در مدیران به ویژه مدیران بازاریابی نیست. مدیران می‌توانند با خودارزیابی مهارت‌های رهبری و پس از آن تهیه برنامه توسعه فردی نسبت به بهبود توان رهبری خود اقدام کنند.

 

باید به خاطر سپرد آینده و فردا در دنیای پرسرعت کسب‌وکار همین امروز است! بنابراین مدیران بازاریابی باید با انضباط شدید برنامه‌ای برای تقویت مهارت‌های اشاره شده تنظیم و اجرا کنند. اما از آنجا که معمولا مدیران بازاریابی آن قدر پرمشغله هستند که ممکن است این کار را به اولویت‌های بعدی واگذار کنند، بنابراین مدیران ارشد و رهبران سازمان باید توسعه این مهارت‌ها را به عنوان یک مطالبه اصلی از آنها بخواهند.

 

سیدمحمد اعظمی‌نژاد

رئیس کمیته آموزش و پژوهش-انجمن مدیریت ایران

منبع: linkedin

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.