راهنمای مدیریت کمپینهای تبلیغاتی
عصر بانک؛بسیاری از پلتفرمهای عصر حاضر نظیر فیسبوک، توییتر و اینستاگرام وابستگی بسیاری به تبلیغات دارند. از اینرو، مدیریت کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال بهطور روزافزونی پیچیده تر و زمانبر شده است. فعالان این حوزه، اکنون نهتنها باید نسبت به انتخاب استراتژی اجتماعی جامع خود حساس باشند بلکه باید بر نحوه بهینهسازی کمپینهای تبلیغاتی و قدرت انتشار آنها در پلتفرم موردنظر دقت داشته باشند. در کنار تنوع پلتفرمهای مذکور و پیچیدگی پیامهای تبلیغاتی مورد استفاده در آنها، روشهایی برای هدف قرار دادن مخاطبان و ارزیابی تاثیر کمپینها ارائه میشود. این پیشرفتها نیاز به زمانبندی هرچه دقیقتر را برای آن دسته از تبلیغاتکنندگانی که در پی ایجاد کمپینهای سفارشیسازی شده و هدفمندتر هستند، الزامآور میکند.
از آنجا که دستورالعمل بی عیب و نقصی برای مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و بهینهسازی آنها وجود ندارد، در مقاله حاضر به چند نکته پیرامون روش هدایت فرآیند مدیریت کمپینهای تبلیغاتی و برداشتن باری از دوش تبلیغکنندگان اشاره میشود:
1. خودکارسازی هدفگیری مخاطبان شخص اول
هدف قرار دادن دادههای شخص اول به یکی از مهمترین مولفههای تاثیرگذار بر بازده سرمایه حاصل از کمپینهای تبلیغاتی تبدیل شده است. مشتریان انتظار دارند در معرض تبلیغی قرار بگیرند که به اصطلاح عام به درد بخور است. از آنجا که این امر مستلزم سرمایهگذاری در تعیین مخاطبان خاص است، بنابراین زمان بندی برای مدیریت مخاطبان از ضروریات است. صاحبان پیامهای تبلیغاتی بهطور مداوم صدها مخاطب را بهمنظور اجرای یک کمپین تبلیغاتی موفق مورد بررسی قرار میدهند، اما موضوع مدیریت مخاطبان و بهروز نگه داشتن اطلاعات مربوط به آنان مستلزم ساعتها فعالیت بی وقفه است. برای نمونه، اگر تبلیغ کنندهای در حال اجرای برنامه تبلیغاتی برای یک اپلیکیشن است و در پی جذب مخاطبانی با نیازهای تقریبا مشابه نیز هست، باید بهطور مداوم دادههای مربوط به مخاطبان را بهصورت هفتگی یا حتی روزانه بهروز کند تا به این ترتیب از آگاه بودن مخاطبان خود اطمینان کسب کند. سرمایهگذاری زمانی برای بهروزرسانی مخاطبان و البته حفظ آن سرعت مناسبی را میطلبد، بهویژه زمانی که چند گروه مختلف از مخاطبان در آن واحد در حال ردیابی هستند. تبلیغکنندگان باید در تدارک طراحی ابزارهای جذب مخاطب خاص که نمونههای آن مورد استفاده فیسبوک است، باشند. این امر مستلزم همکاری با شرکتهایی است که از توان تولید محصولات مناسب برای مدیریت بهروزرسانیها در CRM و مدیریت کمپینهای تبلیغاتی برای کسب اطمینان از پیگیری تک تک مخاطبان برخوردار هستند.
2. پیش طراحی پیاده سازی یک استراتژی
وقتی بهعنوان کسبوکار قبل از راه اندازی کمپین گسترده اجرای طرحی مقدماتی را در نظر داشته باشید، در حین اجرای کمپین اصلی با مشکل مدیریت زمان و بینظمیها روبهرو نخواهید شد. برای آن دسته از کمپینهای تبلیغاتی که مخاطبانی از کشورهای مختلف جهان دارند و یا نیازهای بهینهسازی خلاقانه بسیاری دارند، یک استراتژی متمرکز بهینهسازی را قبل از اجرای استراتژی اصلی طراحی کنید تا از بروز مشکلات پیشگیری شود. از اجرای هدفمند در بخشهایی شروع کنید که انتظار میرود بازگشت سرمایه خوب و سریعی داشته باشند، در صورت مشاهده نتایج مورد قبول اجرای استراتژی را به بخشهای دیگر گسترش دهید.
3. تمرکز بر فنون ارزیابی و معیارهای موفقیت خاص
با گرایش هر چه بیشتر به تبلیغات از طریق تلفن همراه و ظهور مدلهای درآمدی که نیازمند سطوح چندگانه ردیابی و مدلهای ارزش طول عمر پیچیده هستند، کسب اطمینان از کارآیی معیارهای ارزیابی موفقیت اهمیت فوقالعادهای پیدا میکند. در نبود مدلهای ارزیابی مناسب، تعیین دقیق ارزش و میزان موفقیت کمپین تبلیغاتی غیرممکن خواهد بود. برای نمونه، اگر هدف ایجاد محرکهایی برای فروش محصولی در یک فروشگاه مجازی است، مطمئن شوید که پیام تبلیغاتی شما در تمامی صفحات گنجانده شده است و نه تنها تعداد دفعات خرید را نمایش میدهد بلکه جزئیاتی از خریدهای انجام شده در هر لحظه را ارائه میکند. اگر هدف دانلود یک بازی برای کاربران تلفنهای هوشمند است، از انتخاب اسامی مناسب برای کمپین تبلیغاتی اطمینان حاصل کنید. در زمان اجرای کمپین از انتخاب معیارهای مناسب برای ارزیابی میزان موفقیت کمپین و هزینههای آن با هدف جلوگیری از هدررفت بودجه مطمئن شوید. اگر در مسیر ارزیابی، از همکاری تیم دیگری بهره میگیرید اجرای آزمایشی را پیش از اجرای کمپین اصلی برنامهریزی کنید.
4. انتخاب کانالهایی برای اهداف خاص
با وجود کانالهای متعدد، تبلیغکنندگان اغلب حس خوبی نسبت به اجرای کمپینهای جداگانه برای هریک از کانالهای توزیع ندارند. این امر نه یک ضرورت و نه یک روش مناسب برای انتشار پیام تبلیغاتی است. در برنامهریزی برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی محتوای عرضه شده به مخاطب، رسانه مورد استفاده و اهداف نهایی اجرای این کمپین دقت کنید؟ اگر هدف جلب نظر مشتری است، به استراتژی فیسبوک در این زمینه توجه کنید. اگر کمپین تبلیغاتی بر ارتقای کیفیت تصویر و ویدئو تمرکز دارد، اینستاگرام را در نظر بگیرید. اگر کمپین شما مخصوص پخش تلویزیونی است، بنابراین معیارهای ارزیابی نیز باید حول میزان مشارکت و درگیری مخاطبان با محتوای پیام شکل بگیرد. به یاد داشته باشید که ارزیابی کانالهای تبلیغاتی بر اساس اهداف و تمرکز بودجه کمپین منجر به صرفهجویی در مصرف منابع و اختصاص زمان خواهد شد. با استفاده از دستورالعملهای اشاره شده، تبلیغکنندگان میتوانند از مزیتهای فضای مجازی بهرهبرداری کنند و همزمان کمپینهای تبلیغاتی خود را بهصورت موثر و کارآمد مدیریت کنند.
مترجم: فریبا ولیزاده
منبع: Salesforce
/دنیای اقتصاد