مظاهری: هزینه های شعب باید از طریق گسترش بانکداری الکترونیک کاهش یابد

امسال پنجمین همایش سیاست های پولی و چالش های بانکداری و تولید با حضور صاحبنظران حوزه اقتصاد و بانک در موسسه عالی بانکداری در تاریخ 11 اسفند 94 برگزار شد.

عصر بانک؛ این همایش با فراهم کردن محیطی برای رویارویی با چالش های حوزه بانکداری و البته پیدا کردن راه حل هایی موثر در جهت فضایی رو به رشد تلاش می کند از نظرات و علوم فعالان این حوزه بیشترین بهره را ببرد. همایش امسال نیز با برگزاری نشست ها و کارگاه های مختلف به بررسی ابعاد مختلف بانکداری و چالش های پیش رو تلاش کرد تا راهکارهای مناسبی را به علاقمندان معرفی کند.

 

در این همایش نشستی با حضور دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن تکنو، مسعود بهرامی معاون طرح و برنامه و فناوری اطلاعات بانک صادرات، امیرحسین سعیدی نائینی مدیرعامل شرکت گام الکترونیک و آقای صالحی مدیرعامل دیدبان آی تی و دبیر این بخش با موضوع بانکداری الکترونیک، چالش ها و فرصت ها برگزار شد. در ادامه جزئیات این نشست را خواهید خواند.

 

در ابتدای نشست آقای صالحی ضمن خرسندی از برداشته شدن تحریم ها به نگرانی هایی که در حوزه بانکداری الکترونیک مانند ورود شرکت های جدید خارجی، چالش ارائه سرویس ها و محصولات جدید به بانکداری الکترونیک پرداختند و مسایل پیش روی پسابرجام را قابل تامل دانستند.

 

در ادامه جناب آقای بهرامی سرعت بخشیدن به گردش پولی را امری مهم در بانکداری خواندند چراکه باعث خواهد شد تا انواع مختلف تجارت ازین منبع به موقع بهره مند شوند.

وی در ادامه اذعان داشت: تمامی قوانین و آنچه که می بایست به عنوان شهروند الکترونیک و دولت الکترونیک در حوزه بانکداری اتفاق می افتاد کاملا بر عهده بانک ها قرار گرفته است و این امر با قوانین بین المللی که برای بانکداری الکترونیک تعریف شده؛ همخوانی ندارد و می بایست بانک ها در جهت گریز از این زیان دهی راهکاری برای عبور فراهم کنند حتی اگر به سوددهی نرسند.

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل توسن تکنو در تکمیل سخنان آقای بهرامی اظهار داشتند: مسایل پیرامون بانکداری الکترونیک در حال حاضر تنها به پساتحریم خلاصه نمی شود و عوامل متعددی را شامل می شود؛ برای مثال اقتصاد ایران یک تفاوت عمده با تمام دنیا دارد و آن هم نرخ تورم بالاست که نرخ بهره را بالا برده است ، ایشان در ادامه بیان کردند در ایران، شرکتها و گرههای خصوصی مثل ما امکان تامین مالی از طریق بانکها را دارند اما این تامین مالی برای شرکتهای خصوصی گران است. آقای مظاهری همچنین  افزود  بانکداری الکترونیک در ایران آمار خوبی از نظر کمیت و کیفیت دارد اما باید راهکاری بیابد تا در جهت کمک به بانک ها بکوشد و تا بدینجا هنوز این اتفاق شکل نگرفته است و می بایست در جهت پیشبرد نگرش بانکداران و به روز بودن تکنولوژی در این صنعت بیش از گذشته کوشا بود.

وی مهم ترین دستاورد بانکداری الکترونیک را کم شدن مراجعات به شعب و البته کاستن هزینه شعب دانست و رشد بیشتر این صنعت را منبعی برای کاسته شدن هزینه های جانبی عنوان کردند.

دکتر مظاهری در ادامه با بیان اینکه 40 تا 50 درصد هزینه های یک بانک شامل  هزینه های شعبه داری  می شود افزود باید این هزینه را از طریق توسعه بانکداری الکترونیک کاهش داد تا هزینه های بانک نیز کاهش یابد.

ایشان با ارائه آماری گفتند در ایران به ازای هر صد هزار نفر 30 شعبه بانکی وجود دارد که این تعداد بسیار بیشتر از کشور های در حال توسعه است.
دکتر مظاهری در ادامه افزودند:

با توجه به شکل گیری گروه توسن و اتکای شرکت توسن تکنو به نیروهای متخصص و کارآمد در صنعت آی تی و تلاش همه جانبه آن در عرصه  بانکداری الکترونیک این شرکت گام موثری در توسعه پرداخت الکترونیک برداشته و البته فرهنگ سازی در استفاده و کاربرد هر چه بیشتر از صنعت بانکداری الکترونیک همچنان به عنوان یک نیاز دیده می شود.

در ادامه امیرحسین سعیدی نائینی مدیرعامل شرکت گام الکترونیک اضافه کردند: پرداخت هزینه های ارائه خدمات بانکداری الکترونیک در تمامی دنیا بر عهده استفاده کنندگان این صنعت است اما در ایران همچنان هزینه ها بر عهده بانک هاست و همین امر بدنه و پیکره بانکی کشور را تضعیف کرده است پس لازم است تا شرکت های ارائه کننده خدمات بانکی از حمایت بیشتری بیش از گذشته بهره مند شوند.

مسعود بهرامی معاون طرح و برنامه و فناوری اطلاعات بانک صادرات در خصوص اتصال به شبکه بین المللی اظهار داشت:

با شرایط و قوانین سختی روبه رو هستیم و می بایست شرایط لازم را برای شرکت ها فراهم سازیم و خود را با قوانین بین المللی به سرعت مطابقت دهیم.

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل توسن تکنو در خاتمه با خرسندی اذعان داشتند: با توجه به توافقات اولیه و  شرایط فنی که مهیا شده است ما به بستر ارتباطات در آسیا زودتر از ویزا و مسترکارت متصل می شویم و نوید یک رشد بزرگ در صنعت پرداخت الکترونیک محسوب داده می شود و در آینده ای نزدیک تمامی شرایط لازم برای پرداخت های بین المللی فراهم خواهد شد.

 

گزارشگر : فرخنده وثوق پور

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.