از اختراع مجدد چرخ نترسید
عصر بانک؛وقتی برای اولینبار میخواهید افکارتان را روی تختهای یادداشت کنید و در مورد ایدهای جدید فکر کنید یا حتی طرح معمولی را دوباره بهکار اندازید، بهراحتی دچار ترس میشوید. همه این ترس با کمی جستوجوی اینترنتی و احتمالا دیدن تجربههای دیگران که به دنبال راهاندازی چیز جدیدی مشابه ایده شما هستند، پایان میپذیرد. تردیدهای شما با دیدن شرکت بزرگی که میخواهد محصول با خدمتی بزرگتر و سریعتر از آنچه شما میخواهید ارائه کنید، عرضه کند، اراده شما را تضعیف میکند. کارآفرینان دائما از کار دست میکشند و به دنبال راههایی میروند تا خود را از رقبای مستعد، متفاوت کنند. آنچه میخواهم در اینجا به شما بگویم ساده است: از اختراع مجدد چرخ نترسید.
جامعه ما بر این اعتقاد استوار است که برای هر چیزی که قبلا بهوجود آمده است، جایی برای نوآوری وجود ندارد. در این صورت بدون آن دسته از کارآفرینانی که متفاوت فکر میکنند و با عقاید جدید میآیند تا فرآیندهای قبلی را بهتر کنند، جهان تنها دچار رکود شده و خستهکننده میشد. پس به خاطر داشته باشید همیشه کسی که برای اولینبار کاری را انجام میدهد، کسی نیست که آنرا به بهترین شکل انجام داده است. همچنین در هر صنعتی زمانی مجبور خواهید شد، خودتان را دوباره بسازید تا رقبایتان نتوانند به شما برسند و در این راه باید سه چیز را به یاد داشته باشید:
1– طرز تفکر سیستمی را انتخاب کنید
دل به دریا بزنید، گاهی اوقات فقط باید بروید و ریسک کنید. اگر محصولتان ارزش رقابت در بازار را دارد شما هرگز این موضوع را نمیفهمید مگر اینکه امتحان کنید. وقتی احساس میکنید در برابر شما دستهای از مغایرتها وجود دارند ریسک کنید، رقابت همیشه در این دسته رخ میدهد. بر کارتان تمرکز کنید و عملکرد خوبی در این حالت داشته باشید. تفکر سیستمی، فرآیند شناخت مبتنی بر تحلیل (تجزیه) و ترکیب در جهت دستیابی به درک کامل و جامع یک موضوع در محیط پیرامون خویش است. این نوع تفکر درصدد فهم کل (سیستم) و اجزای آن، روابط بین اجزا و کل و روابط بین کل با محیط آن (فراسیستم) است. سازمانهای ما برای تقویت جامعنگری در درون خود نیازمند تفکر سیستمی هستند، بهدلیل اینکه تفکر سیستمی به مدیران کمک میکند تا ساختار، الگوها و وقایع را در پیوند با یکدیگر مورد بررسی قرار دهند و تنها به مشاهده وقایع اکتفا نکنند. لطفا هرگز انتظار نداشته باشید از روزی که کار را شروع میکنید یک شبه به موفقیت برسید. رسیدن به موفقیت فرآیندی وحشتناک است، به همین دلیل داشتن رهبری خوب، تیم درخشان و ارزشهای ذاتی مناسب، اهمیت پیدا میکنند. کاری کنید مشتریان دوستتان داشته باشند چنان پرهیبت باشید که رقبا به شما احترام بگذارند. اگر این کارها را انجام دهید و آنها را ملکه ذهنتان کنید مطمئن باشید که موفق میشوید حتی اگر برای مدتی باشکست مواجه شوید. به یاد داشته باشید همه تلاش میکنند که محصولی فوقالعاده تولید کنند. بنابر این بین خود و رقبایتان احترام قائل شوید، چه کسی میداند شاید در آینده با آنها ادغام شوید!
2- بازی را عوض کنید.
اگر میخواهید کاری را دوباره انجام دهید مطمئن باشید که میخواهید بدترین چیزی را که میتوان تصور کرد، دوباره بسازید. نشانه عظمت آن است که چیزی قبل از آنکه بهدست شما برسد منسوخ و بیفایده باشد اما بعد از اعمال نظر شما معتبر و شناخته شود. اگر مثالی از یک محصول متفاوت میخواهید به تلفنتان نگاه کنید. اپل در ابتدا اعلام کرد روش ساخت وسایل ارتباط جمعی را بهزودی تغییر خواهد داد، همچنانکه امروز همه تلفنهای همراه صفحههای لمسی و برنامههای فراوان داشته و از سفینههای دهه شصت قدرتمندترند، این رویداد اپل را یکی از سودآورترین شرکتها تا حال حاضر کرده است.
3- از شکست عبرت بگیرید.
وقتی شرکت شما با شکست مواجه میشود این شکست را حمایت کنید، این همان فرزند شماست. یک نقطه اوج برای شما، هدف شما، سختکوشی و بصیرت شماست. ممکن است شما دوباره شکست بخورید اما همیشه به یاد داشته باشید که نگرش تیم شما آینده شما را تامین میکند. اگر در مورد بزرگترین شرکتهای جهان تحقیق کنید خواهید دید که آنها از مسیرهای زیادی عبور کرده اند، قبل از آنکه سرانجام به محصول موردنظرشان دست یابند. من و تیمم چند بار شکست خوردهایم و میدانیم که شکست مثل وقتی که در آستانه تماس هستید و تلفن قطع میشود، است. یعنی ممکن است درست در آستانه موفقیت روی دهد و فقط با پشتکارمان میتوانیم بر آن غلبه کنیم. بنابراین به موقع روشهای قبلی را بررسی کرده و با اختراع مجدد چرخ، راه خود را ادامه دهید و بر اساس آن محصول بهتری تولید کنید. پس اگر میخواهید مجددا چرخ را اختراع کنید خودتان را برای بسیاری از نه گفتنها و تعطیلیهای کارخانه آماده کنید اما مطمئن باشید پیروزیهایی در پیش دارید. مهم نیست دستاوردها چقدر کوچک یا بزرگ باشند به یاد داشته باشید که موفقیت هرگز یک خط راست نیست و یک راه پرپیچ و خم ترسناک و موردی است که میخواهد صبر، اراده و حتی سلامت ذهنتان را آزمایش کند. اگر میخواهید چیزی خلق کنید که قبلا مشابه آن وجود داشته است از شکست نترسید و بهدنبال راههای دیگری برای انجام آن باشید، تمرکزتان را از دست ندهید و به تلاش و خلاقیت خود ادامه دهید. بهدنبال کارآفرینان بروید و از اختراع مجدد نترسید. شما چه میدانید شاید محصول ارزشمند بعدی، محصول شما باشد.
/دنیای اقتصاد