خدمات متمرکز الکترونیکی بین بانکی بانک دی چیست؟ (+ انواع خدمات)

آیا با خدمات متمرکز الکترونیکی بانک دی آشنا هستید؟

عصر بانک؛ خدمات متمرکز الکترونیکی بین بانکی بانک دی شامل سامانه های زیر می شود:

 

سامانه حواله الکترونیکی بین بانکی ( سحاب )

شبکه هدایت الکترونیکی بین بانکی ( شهاب )

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی ( شتاب )

سامانه تسویه ناخالص آنی ( ساتنا )

اطاق پایاپای الکترونیکی ( پایا )

سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی ( تابا )

سامانه مشخصات شناسه حساب بانکی ایران ( شبا )

 

شهاب :

شبکه هدایت الکترونیکی بین بانکی ( شهاب ) شبکه ای است که با استفاده از این شبکه کاهش قابل توجهی در هزینه های مخابراتی پذیرندگان و سرعت قابل توجهی در تراکنشهای دارندگان کارتهای بانکی ایجاد می گردد .

 

شتاب:

 

شبکه تبادل اطلاعات بین بانکی ( شتاب ) با هدف یکپارچه نمودن و به هم پیوستن سامانه های کارت تمامی بانکهای کشور ایجاد گردیده و در حال حاضر مرکز شتاب به عنوان سوئیچ ملی کارت بانک در کشورایفا نقش نموده و تمام بانکهای کشور در ان عضویت دارند . عملیات تحت پوشش شتاب دامنه وسیعی از تبادلات و پرداختهای مبتنی برکارت از قبیل برداشت وجه نقد ، خرید الکترونیکی ، انتقال وجه ، پرداخت قبوض و مانده گیری را در بر می گیرد .

 

ساتنا :

سامانه تسویه ناخالص آنی ( ساتنا ) سامانه ای است که به مشتریان بانک دی این امکان را می دهد که با مراجعه به شعب بانک خود هر حواله ای را به هر حسابی در هر بانکی به صورت انی انجام دهند .ساتنا جایگزین مناسبی برا یچکهای رمز دار بین بانکی است که به جای ابزارهای کاغذی ، از ارتباطات الکترونیک بین بانکی استفاده میکند . بر این اساس از طریق سامانه ساتنا ، مشتریان بانک دی می توانند با مراجعه به  هر یک از شعب این بانک ، از حساب خود نزد بانک دی به هر حسابی نزد سایر بانکها به صورت الکترونیکی انتقال وجه انجام دهند . دستور پرداخت از طریق ساتنا با هر مبلغی در این سامانه پذیرش و پردازش می گردد . در حال حاضر خدمات ساتنا کارمزد ندارد .

 

پایا :

اطاق پایاپای الکترونیکی ( پایا ) زیر ساخت اصلی مبادلات پولی بین بانکی حسابی انبوه به شمار آمده و ستون فقرات حواله ها و انتقال وجه بین بانکی را در کشور تشکیل می دهد .

 

قابلیتهای پایا در شبکه بانکی

پرداخت الکترونیکی اقساط تسهیلات

پرداخت حقوق و مستمری

پرداخت سود سهام و اوراق بهادار

این سامانه قادر است به صورت شبانه روزی و در تمامی روزها از بانک ها دستور پرداخت دریافت نماید .

 

تابا :

سامانه تسویه اوراق بهادار الکترونیکی ( تابا ) به عنوان زیر ساخت انتشار و تسویه انواع اوراق بهادار الکترونیکی به عنوان یکی از ارکان طرح نظام جامع پرداخت راه اندازی خواهد شد . با آغاز فعالیت تابا انتشار و مبادله تمامی اوراق مشارکت دولتی و بانک مرکزی و گواهی های سپرده منحصراًبه صورت الکترونیکی صورت پذیرفته و انتشار اوراق مشارکت به صورت کاغذی متوقف خواهد شد .

 

مزایای سامانه تابا :

افزایش کارایی بازار معاملات اوراق بهادار

ایجاد نقدینگی برای تسویه تراکنش ها در ساتنا

کاهش هزینه و ریسک ناشی از حمل اوراق بهادار کاغذی

صرفه جویی در هزینه ها

کاهش حضور فیزیکی

ارائه سرویس بهتر به مشتریان

 

شبا:

شناسه حساب بانکی ایران که به اختصار " شبا " نامیده می شود ، شماره ای است 24 رقمی که یک حساب بانکی را به صورت منحصر به فرد درتمام نظام بانکی ایران مشخص می کند . " شبا " شماره ای است که در کنار شماره حسابهای فعلی قرار می گیرد و لذا هر حساب دارای یک " شبا " ی مخصوص به خود است ." شبا " با استفاده از دستور العمل مشخصی که در رایانه های بانکی تعبیه شده است ، از روی شماره حساب معمولی ، کد شعبه ( در صورت وجود ) ، کد های نوع حساب و کدهای استاندارد بانکها محاسبه شده و برای امنیت بیشتر دارای دو رقم کنترل صحت ( chek digit ) است .

 

مزایای شبا :

شبا تمام اطلاعات یک شماره حساب معمولی را دارد . بدون نگران بودن سایر جزییات می توانید به ان وجه منتقل یا از آن پول دریافت کنید .

برای حواله هایی که از شبا در آن استفاده می شود نیاز به دانستن ، ذکر و کنترل هیچگونه  اطلاعاتی  نظیر نام بانک ، نام ، کد شعبه ، شماره حساب ، نوع حساب  و درگیری با کدهای مختلف و گوناگون ندارید . این داده ها در شبا وجود دارد .

اگر اشتباه سهوی در ورود شبا رخ دهد ، سامانه های بانکی از اشتباه مشتری یا متصدی بانک آگاه شده و آن را گزارش می کنند این سازو کار شبا امکان خطا رابه حداقل می رساند .

سامانه های حواله های الکترونیکی کشور " ساتنا " و " پایا" بر اساس شبا فعالیت می نمایند .

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.