روند رو به رشد بانکداری مبتنی بر تلفن همراه درکشورهای درحال توسعه

بانک داری مبتنی بر تلفن همراه، درکشورهای جهان سوم محبوب و محبوبتر، میشود.درحالی که در کشورهای توسعه یافته تقریبا همه مردم حساب بانکی دارند فقط جمعیت کمی از مردم در کشورهای کمتر توسعه یافته به بانک دسترسی دارند.

عصر بانک؛ در بانکداری مبتنی بر تلفن همراه، فردی که قصد انتقال مبلغی پول دارد، این کار را از طریق ارسال پیام کوتاه به شماره تلفن همراه گیرندۀ وجه، انجام میدهد. فردی که پول را دریافت میکند، به یک فروشگاه معتبرمی رود و پول را برداشت میکند. مثالهای زیادی از بانک  داری مبتنی بر تلفن همراه در کشورهای جهان سوم وجوددارد. بیمارستانهای تانزانیا برای زنان پول میفرستند تا بتوانند کرایۀ اتوبوس را جهت آمدن به بیمارستان پرداخت کنند. درافغانستان پلیس حقوق کارکنانش را از طریق تلفن همراه پرداخت میکند. مالکان مزارع قهوه در شرق آفریقا حقوق کارگران را از طریق پیام کوتاه، پرداخت میکنند.

 

بانک داری مبتنی بر تلفن همراه در جایی که بانک وجوددارد اما مردم بیشتر از تلفن همراه استفاده می  کنند، وجود دارد.به گزارش عصربانک بازار بالقوه این نوع بانکداری در آمریکای جنوبی بزرگ است جاییکه ّ 35درصد از مردم حساب بانکی دارند اما 90درصد مردم تلفن همراه دارند. شرکت های تلفن همراه متعددی در کشورهای کمترتوسعه یافته، خدمات بانکی را در اختیار دارند. در دو سال اخیر تقریبا یک میلیون نفردر شش کشور آفریقایی با اپراتور تلفن همراه اروپایی اورنج قرارداد امضاء کرده اند. در کنیا و تانزانیا اپراتور تلفن همراه ودافون  بیست میلیون مشتری دارد که برای دیگران در داخل و خارج از کشور پول میفرستند. در پاکستان اپراتور تلفن همراه  تله نور ازسال 2008خدمات بانکداری مبتنی بر تلفن همراه را ارائه میکند. مردم میتوانند در حداقل 11000فروشگاه در سراسرکشور پول برداشت کنند.

 

پاکستان خود به تنهایی کمی بیش از 8000 بانک دارد.انتقال پول تا سقف 120دلارمجاز است که اپراتور تله نور 5درصد آن را برای خود برداشت میکند.

 

درکشورهای توسعه یافته اکثر مردم دارای حساب بانکی اند و پولشان را از طریق تلفن همراه انتقال میدهند. به همان اندازه که اروپائیان و آمریکاییهای بیشتری تلفن همراه میخرند، بانکداری مبتنی بر تلفن همراه افزایش خواهد یافت.

این متن ترجمه ای است از مقاله انگلیسی با عنوان   Mobile Banking On The Increase In Developing Countries
 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.