وبسایت شرکت شما از چه سخن میگوید؟
عصر بانک؛پرستون عزیز، اطلاعات اساسی شرکت خود (معرفی شرکت، معرفی خدمات و راه ارتباطی) را باید به وضوح در وبسایت خود قرار دهم. این موضوع را میدانم، اما میخواهم که وبسایت من، کسبوکارم را به خوبی و به همان سبک و شیوهای که هست، نشان دهد. چگونه میتوانم بهطور دقیق ویژگیهای کسبوکارم را در وبسایت شرکت خود نشان دهم؟
دوست عزیز،
زمانی که بهخوبی نشان میدهیم چه کاری انجام میدهیم و آن را به شیوهای دوستان مخابره میکنیم، بدون شک مشتریان جدید ما را پیدا میکنند. چنین کاری در عصر ارتباطات، راحتتر است. امروزه، اولین جایی که مشتریان درباره ما اطلاعات کسب میکنند و با ما آشنا میشوند، اینترنت و فضای آنلاین است. به همین دلیل است که باید به دنبال ابراز وجود خود و معرفی شرکتمان در فضای آنلاین باشیم؛ دقیقا به همان اندازه که این اقدامات را بهصورت سنتی انجام میدهیم. برای آنکه بتوان وبسایت خود را با شخصیتی غیرقابل تقلید به مخاطب القا کرد، راههای مختلفی وجود دارد:
• سه کلمه انتخاب کنید که توصیفکننده شما است. برای شروع کار خود، 3 کلمهای را انتخاب کنید که دوست دارید مردم، شما و کسبوکارتان را با آنها توصیف کنند. سه کلمه توصیفی من، «مجلل، وافر و الهامبخش» است. پس از انتخاب لغات خود، اطمینان یابید که در وبسایت شما هم این لغات منعکس شدهاند. از نظر من، مجلل بودن، چیزی است که باید در دسترس همه باشد. به همین دلیل است که جنبههای زیادی از وبسایت ما هست که مجلل بودن را معرفی کرده و از مخاطبان میخواهد که این ویژگی را به زندگی خود بیاورند. وافر بودن هم به وسیله تعداد زیادی از عکسها و لایههای فراوان اطلاعات انعکاس مییابد که به مخاطبان امکان جستوجو و کاوش را در آنها فراهم میکند. الهامبخشی هم در قسمتهای مورد علاقه من در وبسایت به نمایش درآمده است. این موضوع را تلاش کردهام که در گزینه «انتخاب رنگ» کاربران به نمایش بگذارم. از طرفی زوجهای جوانی که قصد برگزاری مراسم عروسی خود را دارند، در وبلاگ مخصوصی که طراحی کردهام، میتوانند ایدههای هیجانانگیزی را برای عروسی خود مشاهده کنند. همچنین، تلاش میکنم که با به اشتراکگذاری سختیها و موفقیتهای خود، الهامبخش دیگران هم باشم؛ چرا که زمانی که همکاران ببینند همه با هم در یک قایق نشسته و با مشکلات مشابهی مواجه هستیم، احساس برانگیختگی بیشتری میکنند. 3 کلمه انتخابی شما، هر چه که هست، باید بازدیدکنندگان وبسایت شما بتوانند به سادگی و با دیدن هر صفحه، فلسفه نهان در پس آن کلمات را درک کنند.
• آوای وبسایت خود را آزمایش کنید. اکنون از خودتان بپرسید که آیا «آوا»ی وبسایت شما، منعکسکننده تصویر ذهنی، ارزشها، شخصیت کسبوکارتان هست یا خیر. این موضوع هم باید در نوشتهها موجود باشد و هم در تصاویر. آیا زبان وبسایت شما، انعکاسدهنده سه کلمه انتخابی شما است؟ آیا تصاویر استفاده شده در وبسایت وظیفه خود را در نشانگر بودن کسبوکار شما به خوبی انجام میدهند؟ بهعنوان مثال، اگر یکی از واژگان انتخابی شما، «دسترسپذیر» است، آیا نوشتهها و مطالب وبسایت شما، صمیمانه و حتی سرگرم کننده است؟ اگر یکی از لغات شما، «دلانگیز» است، آیا واقعا تصاویر شما هم دلانگیز و خوشایند هستند؟
• آن را منسجم نگه دارید. باید اطمینان یابید که جنبههای مختلف وبسایت شما مانند محتوا و تصاویرش، منسجم هستند. گاهی نیاز داریم که درباره مولفههای مختلف کار به سرعت تصمیم بگیریم، قدمی به عقب برداشته و کلیت کار را هم به حساب آوریم. اگر زمان لازم را صرف این موضوع کنید که تمام جنبههای وبسایت شما، شخصیت کسبوکار و روح آن را به مخاطب نشان بدهد، مخاطبان شما با درکی کامل و دقیق از شما و کارهایتان، گردش خود را در صفحات شما به پایان میرسانند.
• چیزی متمایز ارائه دهید. از خودتان بپرسید اگر وبسایت شما اطلاعات، توصیه یا الهامبخشی را به دیگران ارائه میکند، چه چیزی را باید عرضه کند که در هیچ جای دیگر یافت نشود. در فضای آنلاین، هزاران انتخاب و گزینه مختلف برای شما وجود دارد که با استفاده از آنها میتوانید مخاطبان خود را وادار کنید که شما را دنبال کنند. مواردی که خلاقیت و خدمات شما را منحصربهفرد میکنند، میتوانند باعث تمایز وبسایت شرکتتان هم بشوند. یکی از مهمترین ویژگیهایی که کسبوکار من در بازاریابی بر آنها تمرکز میکند، تحول مکانها برای برگزاری مراسم است. به همین دلیل، در وبسایت خود هم یک بخش ویژه برای مقایسه تصاویر «قبل و بعد» از مکان مراسمها وجود دارد. به مرور زمان، این بخش وبسایت و استراتژی «قبل و بعد» ما تبدیل به یکی از قویترین ابزارهای فروش ما شده است. به مواردی فکر کنید که نسبت به رقبای خود آنها را متفاوت انجام میدهید (نه الزاما بهتر، فقط متفاوت). در قدم بعد، داستان انجام متفاوت این شیوههای کاری خود را به صورت آنلاین برای مخاطبان خود مطرح کنید.
• از خودمحور بودن، بپرهیزید. بدون جهتگیری به محتوای وبسایت خود نگاه کنید و ببینید که آیا مطالب وبسایت شما و کارتان را به خوبی توصیف میکند یا آنکه به سمت تبلیغ و ترویج خودتان حرکت کردهاید. درحالیکه همه ما این عقیده پنهان (یا آشکار) را درباره خودمان داریم که کارهایمان شاهکار است و نسبت به همه برتری داریم، نباید در وبسایت خود این موضوع را بیش از اندازه برجسته کنیم. قرار نیست در هر گوشهای از فضای آنلاینتان، از خود تعریف و تمجید کرده یا تلی از بریدههای روزنامه را به نمایش بگذارید. من همیشه اعتقاد داشتهام که نشان دادن بهتر از گفتن است. اگر طراحیها و خدمات شما قدرتمند هستند و وبسایت شما هم نماینده خوبی برای آنها است، استعداد و خلاقیت شما از خود دفاع خواهد کرد.
کتاب: تجارت کردن با قلب
نوشته: پرستون بیلی
مترجم: مهدی نیکوئی
/دنیای اقتصاد