جریان نقدی کسبوکارتان را چگونه مدیریت کنید؟
عصر بانک؛همیشه میشنویم که «پول نقد پادشاه است». با اینکه این جمله کلیشهای است، ولی واقعا تعبیر درستی بهخصوص برای کسبوکارهای کوچک دارد. بدون اندوخته نقدی مطمئن یا برقراری ارتباط مستقیم با بخش وامدهی یک بانک بزرگ، بقای کسبوکار شما به تواناییهای خودتان و نیز مدیریت موثر ورود و خروج پول نقد در کسبوکارتان بستگی دارد. وقتی اندوخته نقدی وجود ندارد همه چیز از جمله پرداخت حقوق، پرداخت قبوض و خرید تجهیزات دشوار میشود و کاملا روشن است که برای رفتن به مراحل بعدی رشد باید سرمایهگذاری بیشتری انجام شود. اگر برای مدیریت گردش و جریان وجوه نقدی نیاز به راهنمایی دارید، هفت مورد زیر را در نظر داشته باشید:
1) برای داراییهایتان پیشبینی داشته باشید
کلید موفقیت در مدیریت موثر جریان نقدینگی در کسبوکارتان این است که بدانید در حال حاضر در چه جایگاهی هستید و میخواهید به چه جایگاهی برسید. بیشتر صاحبان کسبوکار تجربه فراز و نشیبهای دورهای در مسائل مالی را دارند. شاید مشتریان در ماه آگوست به تعطیلات بروند و در فصل زمستان شغلها دچار رکود شود. اوج فروش در فروشگاههای بزرگ در ماه دسامبر یا در زمان شروع سال تحصیلی جدید است. تجزیه و تحلیل فروش ماهانه خود را در چند سال گذشته برای هر دوره انجام دهید و در کنار پیشبینی 12 ماه متوالی قرار دهید. ممکن است از یک حسابدار برای پیاده کردن این تجزیه و تحلیل مالی کمک بگیرید. هنگامی که کار را شروع میکنید و از همه چیز نقشهبرداری میکنید، میتوانید برای نوسانهای پیشآمده در مسائل مالی و رکود بهوجود آمده در فروش، بهترین پیشبینی و برنامهریزی را داشته باشید.
2) حساب کسبوکارتان را از حساب شخصی خود جدا کنید
اگر خودتان به تنهایی موسس شرکتی هستید و همه پول خود را در یک حساب قرار دادهاید، اکنون زمان آن رسیده که حساب کسبوکارتان را از حساب شخصیتان جدا کنید. از این طریق میتوانید چشمانداز دقیقی از وضعیت مالی موجود در کسبوکارتان داشته باشید. به خاطر داشته باشید که اگر کسبوکارتان ساختار یک شرکت ثبت شده یا شرکت با مسوولیت محدود دارد، از نظر قانونی هم ملزم هستید حسابهای خود را جدا کنید.
3) قبضهای خود را بهموقع پرداخت کنید (نه زودتر از موعد)
بهعنوان یک شهروند مسوول باید قبضهای خود را به محض دریافت، تسویه کنید. با این حال، توصیه میشود که صبر کنید تا موعد پرداخت آنها فرا برسد. به این ترتیب، شما اندوخته نقدی در دست دارید که هزینههای غیرمنتظره را پوشش میدهد. برای اینکه برنامهریزی زمانی برای شما آسان شود، پرداخت الکترونیکی قبضها را فعال کنید.
4) در مورد صورتحسابها منظم باشید
همیشه مشتریان مشکلسازی وجود دارند که پرداختهای خریدهایی که کردهاند را به تعویق میاندازند. اما در اغلب موارد بزرگترین مقصر در کندی پرداخت فاکتورها، ضعف مدیریت جریان نقدی کسبوکار است. بسیاری از صاحبان کسبوکارهای کوچک پیگیری پرداختهای مشتریان را بهعنوان اولویت وظایف اداری در فعالیتهای روزانه خود قرار نمیدهند. اما در نهایت اگر فاکتورها پرداخت نشوند، درآمدی هم وجود نخواهد داشت.برای هر پروژه یک ساختار رسمی مطمئن ایجاد کنید که فاکتورها به موقع تحویل و پرداخت شود. در هر هفته زمانی را تعیین کنید. مثلا میتوانید هر صبح چهارشنبه 15 دقیقه را به بررسی فاکتورها اختصاص دهید. اطمینان حاصل کنید که هیچ چیزی نادیده گرفته نشده است. صورتحسابهای گذشته را بررسی و فاکتورهای عقب افتاده را پیگیری کنید.
5) برای بدهکاران خوشحساب تخفیف در نظر بگیرید
برخی از کسبوکارها برای آن دسته از مشتریان که صورتحساب خود را فورا پرداخت میکنند، تخفیفهای کوچکی در نظر میگیرند. این کار میتواند برای تشویق مشتریانی که صورتحسابهای خود را دیر پرداخت میکنند، استراتژی موثری باشد. البته باید بر کار فروشندگان خود نظارت داشته باشید که تخفیفهای بیمورد در نظر نگیرند.
6) از وامهای بلندمدت و حتی لیزینگ استفاده کنید
بهطور کلی، لیزینگ یا گرفتن وام برای خرید یک قطعه از تجهیزات و موارد دیگر بهتر از خرید نقدی آن است. پرداخت اقساط بلند مدت میتواند برای کسب وکار شما سودمند باشد. در این صورت میتوانید پول نقد خود را برای هزینههای دیگری استفاده کنید. بانکها برای خریدهای بزرگی مثل وسایط نقلیه، تجهیزات کامپیوتری یا ابزارها معمولا نرخهای بهره پایین و معاملات جذاب را پیشنهاد میکنند. برای پوشش هزینههای روزانه یا پرداخت حقوق کارکنان گرفتن وام با بهره پایین، کار سختی است.
7) اطلاعات مربوط به جریان نقدی را به کارکنان خود انتقال دهید
اگر کارمندان شما در این مورد اطلاعات کافی داشته باشند، اهمیت جریان نقدی را درک میکنند و این به بهتر شدن کسبوکار کمک میکند. بهعنوان مثال، کارمندان بخش فروش نباید فقط روی فروش تمرکز داشته باشند، بلکه باید از پرداخت شدن به موقع و کامل فاکتورها اطلاع و اطمینان حاصل کنند. کارمندان باید بدانند که پایان یافتن یک پروژه، به معنی ارسال فاکتور نهایی و بستن حسابهای مالی مربوط به آن بسیار مهم است. در نظر داشته باشید که همه کسبوکارها در هر اندازه و ابعادی، با مدیریت جریان نقدی کسبوکار سر و کار دارند. اجتناب از همه چالشها ممکن نیست، اما شما میتوانید کمبودها و نواقص را پیشبینی کنید و گامهای پیشگیرانهای برای مدیریت بهترو موثر امور مالی خود بردارید.
نویسنده: Nellie Akalp
مترجم: شهلا زمانی
/دنیای اقتصاد