آسیبی به اسم موسسات مالی غیرمجاز/ کارشکنی در اصلاح نظام بانکی

یک کارشناس گفت:متأسفانه بعضی از سازمان‌ها و گروه‌ها با کارشکنی مانع مقابله بانک مرکزی با موسسات مالی و بانک های غیر مجاز می شوند.

عصر بانک؛محمدرضا غفوری کارشناس بانک در خصوص عوامل موثر در رتبه‌بندی بانک‌ها گفت: رتبه‌بندی بانک‌ها در بانک مرکزی بر اساس سرمایه‌گذاری‌های صحیح، بهداشت مالی و اعتباری و همچنین رویه‌های صحیح مالی و حسابرسی انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: اما اینکه بانک‌ها در پروژه‌های مالی و زیر ساخت های  شهری و سرمایه‌‎گذاری در زیرساخت‌های کشور چقدر سهیم هستند و این سهیم بودن چه میزان در رتبه‌بندی آنها موثر خواهد بود موضوعی است که آنچنان که باید و شاید به آن پرداخته نشده است.

این کارشناس بانک  بابیان اینکه باید تحول نظام بانکداری اهمیت داده شود گفت:باید یک بانک از این منظر که چه میزان در مسیر توسعه کشور و زیرساخت‌ها و همچنین اشتغالزایی ایفای نقش کرده نیز دیده شود و توسط این معیار بتوان بانک‌ها و موسسات را مورد ارزیابی قرار داد که این مهم در شبکه بانکی مغفول مانده است. 

غفوری با بیان اینکه خیلی از بانک‌ها در پروژه‌های شهری نقش اساسی داشتند گفت: در این بین یک سری از آنها به سمت فعالیت‌های غیرحرفه‌ای روی آورده‌اند.

وی در ادامه  گفت: تقریبا 10 بانک بزرگ کشور حدود 75 درصد تسهیلات کشور را تأمین می‌کنند اما در این بین اگر بانک مرکزی به فعالیت‌های مثبت بانک‌ها و همچنین به بانک هایی که فقط در مسیر سوداگری و سود و منفعت خود عمل نکرده بلکه در مسیر توسعه اقتصادی و رشد کشور فعالیت داشته و هزینه‌هایی را متحمل شده است،یک سری امتیازات خاص اختصاص دهد ،می‌تواند یکی از عوامل موثر در رتبه‌بندی بانک‌ها از نگاه بانک مرکزی باشد که می‌بایست به آن توجه کرد.

وی در خصوص جلوگیری از فعالیت موسسات مالی غیرمجاز نیز گفت: متأسفانه بعضی از سازمان‌ها و گروه‌ها با کارشکنی مانع مقابله بانک مرکزی با موسسات مالی و بانک های غیر مجاز می شوند.

غفوری با بیان اینکه اگر بانک مرکزی بتواند این استقلال و رأی را داشته باشد و به صورت مستقل عمل کند یقینا می‌تواند ظرف مدت کوتاهی ساماندهی بهتری را در این مجموعه داشته باشد، افزود:  به نظر می‌رسد باید از ورود خیلی از گروه‌ها و اشخاص و دست‌های قدرت که مانع اجرای یک نظام بانکی سالم هستند جلوگیری کرد.

این کارشناس با بیان اینکه یقینا در سال‌جاری می‌بایست فعالیت تعدادی از موسسات مالی و اعتباری گرفته می‌شد، ادامه داد: با وجود مداخله یکسری از نهادها این امر مهم محقق نشد.

غفوری با بیان اینکه وجود موسسات غیرمجاز مالی و اعتباری به شدت به نظام بانکی کشور و رویه‌های مالی و پولی کشور آسیب می‌زند گفت:می‌بایست عزم ملی از طریق سه قوا برای تحقق این امر ایجاد شود و هیچ مقامی نبایست در کار حرفه‌ای بانک مرکزی مداخله کند.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.