بانک ها در دوران پساتحریم نقش موثرتری در فعالسازی ظرفیت های اقتصادی کشور خواهند داشت

دکتر دیواندری در مراسم تقدیر از خبرنگاران همایش بانکداری الکترونیک گفت: بانک ها در دوران پساتحریم نقش موثرتری در فعالسازی ظرفیت های اقتصادی کشور خواهند داشت.

عصر بانک؛رئیس پژوهشکده پولی و بانکی عصر روز دوم پنجمین همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت در محل استقرار خبرنگاران و رسانه ها حاضر شد و ضمن تقدیر از حضور خبرنگاران در این رخداد گفت: این همایش مقارن شد با وضعیت جدیدی که این روزها با آن مواجه هستیم یعنی روز اجرای برجام.

 

به گفته وی این روزها بانک های کشور برای شرایط پس از برجام  آماده می شوند و این همایش برای هم فکری و ایجاد بسترهای جدید تعامل بین بانک ها و شرکت های فعال در حوزه بانکداری الکترونیک فضای مناسبی را فراهم کرده است.

دکتر دیواندری نظام بانکی را شتاب دهنده و محرک اصلی سیستم اقتصادی دانست و اظهار کرد: اگرچه بانک ها در حال حاضر با مسائل عدیده ای مواجه هستند که بخشی از آن هم از تحریم ها نشات می گیرد، اما بانک ها ابزار اصلی توسعه و تحول اقتصادی هستند که نمی توان برای آن ها جایگزینی پیدا کرد.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه های مختلف اقتصادی افزود: ما کشوری داریم که ظرفیت های اقتصادی بالایی دارد. نیروی انسانی متخصص و جوان، ظرفیت مازاد در اقتصاد و امکانات زیرساختی و منابع طبیعی بسیار اما بدون حضور و کمک جدی بانک ها کاری از پیش نخواهد رفت. 
دکتر دیواندری تاکید کرد: از این رو کسب آمادگی بانک ها برای ورود به دوره تجربیات جدید بسیار حیاتی است. بعد از حدود یک دهه محدودیت های بین المللی از روزهای آینده فضا باز خواهد شد. البته همزمان با باز شدن فضا، مقررات پیچیده ای هم برای استفاده از فرصت ها به وجود خواهد آمد که الزاماتی را ایجاد می کند.

به گفته وی این شرایط جدید هم بر صنعت بانکداری و هم بر حوزه آی تی اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به جامعه هدف همایش بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت گفت: این همایش چهار دسته از بخش های اثرگذار کشور را کنار یکدیگر جمع کرده است. بخش اول سیاستگذارانی مانند بانک مرکزی، وزارت اقتصاد، وزارت ارتباطات و فناوری هستند که در این همایش نظرات و اهداف و محدودیت های خود را مطرح کردند.

وی ادامه داد: بخش دیگر از جریان اثرگذار که در این همایش حضور داشتند بانک ها هستند که به عنوان بنگاه های نقش آفرین در اقتصاد و  مجری سیاست های پولی کشور نقش آفرینی می کنند که در قالب سخنرانی و حضور در پنل ها به تبادل اطلاعات پرداختند.

دکتر دیواندری بخش سوم از مخاطبان این همایش را شرکت های توسعه فناوری کشور دانست و گفت: این فرصت نادر که سالی یک بار اتفاق می افتد به شرکت های فعال در حوزه آی تی و آی سی تی این فرصت را داد که به معرفی توانایی ها و محصولات و نوآوری های خود بپردازند و با مشتریان و شرکای تجاری خود یعنی بانک ها ارتباط برقرار کنند.

وی خاطرنشان کرد: بخش چهارم هم اندیشمندان و اقتصاددان ها و پژوهشگران و دانشجویان این حوزه بودند که برای تبادل اطلاعات با این گروه ها در همایش حضور داشتند. 

دکتر دیواندری تاکید کرد: قطعا همفکری و هم اندیشی این چهار گروه اثرات مثبتی خواهد داشت که در نهایت به نوآوری و خلاقیت در ارائه محصولات و خدمات بهتر منجر خواهد شد.

در ادامه مراسم رئیس پژوهشکده با اشاره به اهداف اصلی همایش گفت: این همایش در مسیر اهداف و نقشه راه خود پیش رفته است و استقبال بی نظیری را شاهد بودیم به طوری که در اغلب پنل ها و کارگاه های تخصصی برای حاضران محدودیت فضا داشت.

وی از ویژگی های پنجمین همایش به حضور شرکت های خارجی اشاره کرد و گفت: چندین سخنران و شرکت خارجی در این همایش حضور یافتند و جدیدترین دستاوردهای خود را تشریح کردند. 

دکتر دیواندری همچنین حضور پررنگ تر حوزه آی تی و تکنولوژی ارتباطات و اطلاعات را به عنوان تفاوت های این همایش با سایر رخدادهای این حوزه برشمرد و گفت: این ویژگی باعث شده است نیروهای جوان تر به این همایش بیایند و علاقمندی نشان دهند.

وی ادامه داد: در چنین همایش هایی  نظام بانکی نیاز حیاتی خود به حوزه آی سی تی را بیشتر و بهتر حس خواهد کرد زیرا  صنعت بانکداری و صنعت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات رابطه تنگاتنگی با یکدیگر داشته و خدمات بانکی دیگر قابل تفکیک از آی تی و آی سی تی نیست. در حال حاضر این صنعت به عنوان موضوع تشریفاتی و تزیینی برای بانک ها نیست بلکه شریک اصلی تجاری بانکداری است و نمی توان اینها را از یکدیگر تفکیک کرد. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.