حضور مدیرعامل اجتماعی تحول بزرگ سال جدید
عصر بانک؛سال جدید در راه است و برخی شرکتها و سازمانها برای بهدست آوردن فرصتهای بزرگ، تغییرات عمدهای در زمینه توسعه فعالیتها، بازسازی سیستمها و فناوری جدید ایجاد میکنند. شروع تازه و ایجاد تغییرات ممکن است برای شرکتها حرکت درستی باشد، ولی برای کارمندان احساس ناامنی، عدم ثبات کاری و پیامدهای دیگری به همراه خواهد داشت. در چنین موقعیتی، وجود یک «مدیرعامل اجتماعی» میتواند از نگرانیهای کارمندان بکاهد.
در حقیقت هر شرکتی به وجود یک مدیرعامل فعال در رسانههای اجتماعی داخل و خارج سازمانی نیاز دارد، شخصی که بتواند با کارمندان، مشتریان، تامین کنندگان و فروشندگان در ارتباط و تعامل باشد. طبق تحقیقی که اخیرا از 2300 کارمند در سرتاسر جهان توسط شرکت وبر سندویک Weber Shandwick انجام شد، 55 درصد از کارمندانی که پس از ایجاد تغییر و تحول، محل کارشان را ترک کرده اند؛ انتظار تعامل بیشتری را با کارفرمای خود داشتند و مهمتر اینکه فقط 17 درصد از کارمندان شرکتهایی که به تازگی تجربه یک تغییر را داشتند با مدیران خود در ارتباط بودند. هنگامی که تغییر بزرگی رخ میدهد، کارمندان باید با هم همراه و هماهنگ شوند، و تعامل اجتماعی پاسخ این نیاز است. در اینجا به سه پیامد مهم برقراری ارتباط اجتماعی یک مدیرعامل در هنگام ایجاد تغییرات اساسی در شرکت اشاره میکنیم:
1. مدیرعامل اجتماعی از انتقادات و پیشنهادها استقبال میکند.
در هنگام بروز یک تغییر بزرگ، برای کارمندان پرسشها، نگرانیها و ترسهایی بهوجود میآید که ممکن است احساس کنند حتی با وجود بیان مستقیم آنچه در ذهن دارند، صدای آنها شنیده نمیشود و مدیران به آنها گوش فرانمی دهند و این تصور برایشان بهوجود میآید که بدون درنظر گرفتن نظرات و ایدههای آنها این تغییرات ایجاد شده است. چراکه نتیجه یک نظرسنجی که از سوی سیستم بازخورد پنج- پانزده(15Five)1 در ماه مارس گذشته و از تعدادی کارمند انجام شد، نشان داد که فقط 15 درصد از پاسخ دهندگان فکر میکردند مدیران شان به نظرات و ایدههایشان اهمیت میدهند، اما تعامل اجتماعی میتواند نتایج تحقیقات را تغییر دهد. نظرسنجی صورتگرفته توسط BRANDfog’s 2014 Global در مورد فواید حضور مدیرعامل اجتماعی در شرکتها روی 1000 کارمند از دو کشور مختلف ایالات متحده و انگلستان، نشان داد 83 درصد از این کارمندان معتقد بودند مشارکت مدیرعامل در رسانههای اجتماعی میتواند ارتباط و تعامل موثر با مشتریان، کارمندان و سرمایهگذاران ایجاد کند. کانالهای اجتماعی داخل سازمانی به کارمندان اجازه میدهد تا نگرانیهای خود را به گوش مدیرعامل شرکت برسانند و از او پاسخ مستقیم دریافت کنند. علاوهبر این، مدیرعامل نسبت به مسائل و مشکلات بالقوه موجود در محل کار که ممکن است از نظرش پنهان مانده باشد، از این طریق میتواند دیدگاههای ارزشمندی از طرف کارمندان خود دریافت کند و دیگر اینکه گرفتن بازخورد از کارمندان، پذیرش تغییرات را برای آنها ساده تر میکند.
اگر شرکتی دارای یک منبع داخل سازمانی برای انتقال و به روز رسانی دائمی اخبار باشد، فقط مشترکان خصوصی آن یعنی کارمندان میتوانند پیامها را مشاهده کنند و بخوانند. از طریق نیوزفید یا بولتن اخبار میتوانید فرهنگ، ارزشها و نگرشهای شرکت خود را به کارمندان معرفی کنید و آن را به یک ابزار بازخورد قوی تبدیل کنید. میتوانید برای مباحثه با کارمندان خود علاوه بر شبکههای اجتماعی داخل سازمانی، گروههای خصوصی با محیطی شبیه انجمن در Linkedin یا فیسبوک بسازید. با استفاده از نیوزفید در شرکت تعامل بیشتری میان کارمندان بهوجود میآید، اما میتوانید برای اطمینان بیشتر، اطلاعات مهم و قابل توجه را در گروههای اجتماعی دیگری نیز بگذارید. با توجه به تحقیقی که در ماه ژانویه توسط مرکز تحقیقات پیو PEW انجام گرفته است، 70 درصد از کاربران فیسبوک حداقل یک بار در روز از این پلتفرم استفاده میکنند و اطلاعات ارسال شده را با موضوعات مورد علاقهشان دنبال میکنند. با راه اندازی یک صندوق انتقادات و پیشنهادهای دیجیتالی روی شبکه داخل سازمانی یا با ایجاد پرسشنامه از طریق Google Forms میتوانید بازخوردهایی را بهصورت ناشناس و بی نام دریافت کنید. به این ترتیب، کارمندانی که برای صحبت و انتقاد کردن مردد هستند به راحتی میتوانند افکارشان را با شما به اشتراک بگذارند.
2. مدیرعامل اجتماعی کارمندان را مانند یک تیم در کنارهم جمع میکند.
مدیرعامل اجتماعی در حین ایجاد تغییرات عمده میتواند تیم کارمندان را با برنامهها و دورنمای آن در کنار هم نگه دارد و روی اهداف اصلی تمرکز کند. به این ترتیب در چنین سازمانی مدیرعامل با کارمندانش در تعامل اجتماعی است و میتواند اهداف اصلی را در ذهن کارمندان پررنگ کند تا در مسیر تحقق آن اهداف قدم بردارند. در کنار این موضوع، 82 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی BRANDfog گفته اند که تعامل مدیرعامل در رسانههای اجتماعی به برقراری ارتباط موثر با مشتریان و افزایش اعتبار شرکت و کسب شهرت برای آن برند کمک میکند. در زمانی که کارمندان از تغییرات بهوجود آمده در شرکت احساس دلسردی و اضطراب میکنند، یک پیام ویدئویی از طرف مدیرعامل میتواند انگیزه مورد نیاز را به آنها بدهد. در گزارشی از وبر سندویک اعلام شد که در میان 50 شرکت برتر سال 2014، حدود 54 درصد حضور مدیران در ویدئوهای ارسالی را در موفقیت کارمندان موثر دانسته اند.
3. مدیرعامل اجتماعی به کارمندان خود نگرش دقیقی ارائه میدهد.
هنگامی که تغییرات ایجاد میشود باید اطلاعات آن در اختیار کارمندان قرار گیرد. آنها میخواهند بدانند بعد از اعمال تغییرات چه اتفاقی خواهد افتاد؟ چرا باید این تغییرات ایجاد شوند و اثرات بالقوه آنها چه خواهد بود؟ ضروری است طی انجام تغییرات در شرکت، ارتباطات موثر و شفاف سازی برای داشتن فرهنگ، ارزشها و نگرشهای کامل و بدون نقص صورت گیرد. 81 درصد از کارمندان مورد مطالعه در سیستم بازخورد پنج- پانزده، کار در شرکتی که به آزادی عمل بها میدهد را نسبت به شرکتی که دارای جاذبههایی مانند غذا و عضویت سالن بدنسازی رایگان است، ترجیح میدهند. مدیران اجرایی شرکتها ممکن است تغییراتی را در وب سایت شرکت یا در توییتر و LinkedIn اعلام کنند، اما جزئیات آنرا در چنین جاهایی فاش نمیکنند. در عوض به کمک مدیرعامل اجتماعی و ابزار اجتماعی داخل سازمانی، خبرهای داغ را برای ایجاد شفافیت و برقراری ارتباط آزاد در همه سطوح شرکت ارائه میکنند. در زمان ایجاد تغییرات در شرکت، شما از چه استراتژی اجتماعی برای برقراری ارتباط موثر با کارمندان خود استفاده میکنید؟
پاورقی:
1- سیستم پنج – پانزده شامل اختصاص نسبت زمانی 15 به 5 است که 15 دقیقه آن برای نوشتن گزارش به کارمند و 5 دقیقه برای بررسی گزارش به مدیر اختصاص داده میشود. این روش ارتباطی سریع و آسان میان مدیران و کارمندان است.
مترجم: الهام شیخان
نویسنده: Matt Straz
/دنیای اقتصاد