رونق رقابت در بازار ابزارهای پوشیدنی
عصر بانک؛بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هوشمند همچنان در اولین فصل از سال جاری میلادی هم روند رشد رو به جلوی خودش را حفظ کرده است. در حال حاضر دو شرکت شیائومی و اپل حاکمیت این بازار را در اختیار دارند و توانستهاند سهم بیشتری از فروش محصولات پوشیدنی هوشمند را در میان دیگر تولیدکنندگان این بازار به خودشان اختصاص بدهند. این در حالی است که بعضی تولیدکنندگان این بازار شاهد رشد دو برابری یا بیشتر در میزان فروش خود در فصل اول سال 2017 نسبت به سال گذشته بودهاند. بررسیهای انجام شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان میدهد مجموع صادرات جهانی ابزارهای پوشیدنی در فصل اول سال 2017 به 7/ 24 میلیون دستگاه رسیده که این میزان در مقایسه با صادرات جهانی 9/ 20 میلیون دستگاهی این بازار در فصل اول سال 2016، رشد سالانه 9/ 17درصدی را تجربه کرده است.
«رامون لیامث» یکی از کارشناسان IDC در این مورد میگوید: «شرکت Fitbit حالا خودش را در میانه یک تغییر و تحول جدی میبیند، چون سلیقه کاربران از داشتن یک دستبند صرفا تناسب اندام به سمت داشتن یک ساعت هوشمند یا ابزارهای پوشیدنی هوشمند دیگر که یکی از قابلیتهای آن بررسی وضعیت تناسب اندام باشد، تغییر کرده است. این تغییر سلیقه کاربران این امکان را ایجاد میکند تا شرکت شیائومی با عرضه محصولات ارزانقیمت به بازار چین و همچنین اپل با عرضه محصولات جدید و پیشرفته در این بازار، جایگاه برتر بازار را در اختیار گرفته و برندهای محبوب و شناخته شده این بازار مانند Fitbit را پشت سر بگذارند. حالا این سوال مطرح است که اپل و شیائومی تا چه زمانی میتوانند جایگاه برتر خودشان در بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند را حفظ کنند؟» لیامث معتقد است که Fitbit احتمالا بهزودی از بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند حذف خواهد شد. او میگوید: «اگرچه این برند حالا حدود 50 میلیون کاربر در سراسر دنیا داشته و حضور قدرتمندی را در بازار این محصولات در اختیار دارد، اما Fitbit حالا دیگر تنها به عنوان تلفیقی از سلامت و دنیای دیجیتال در میان افراد شناخته میشود و شاید بهتر باشد به بخشهای تازهای از بازار مهاجرت کند.»
کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC معتقدند بازار جهانی ابزارهای پوشیدنی هنوز در فاز اول توسعه قرار دارند؛ جایی که شرکتهای تولیدکننده روی ترویج استفاده از ابزارهای پوشیدنی در بازار متمرکز هستند. «جیتش عبرانی» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه IDC در این مورد میگوید: «این فاز اول توسعه برای بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند به معنای خوگرفتن افراد مختلف به استفاده از این ابزارها در زندگی روزمره خودشان است. به همین دلیل این بازار همچنان فرصتهای خوبی برای حضور برندهای سنتی و شناخته شده مد و ساعت حالا بهعنوان تولیدکننده بازار ابزارهای پوشیدنی الکترونیک و هوشمند در اختیار دارد.» به عقیده کارشناسان فاز دوم توسعه بازار ابزارهای پوشیدنی هوشمند استفاده مناسب و کاربردی از اطلاعات کاربران است؛ این همان جایی است که گامشمارها میتوانند به شرایط جسمانی بهتر و سلامت بیشتر منجر شوند و این ابزارها به شکلی واقعی و حقیقی امکانات تازهای را برای بهبود کیفیت زندگی روزمره افراد ارائه میکنند تا بتوانند از راههایی ساده و دقیقتر به ارزیابی شرایط خود بپردازند.
/دنیای اقتصاد