بانکداری مدرن زیرساخت بانک قرض الحسنه رسالت است

مدیر عامل بانک قرض ­الحسنه رسالت­ بانکداری مدرن را مهمترین زیرساخت این بانک عنوان کرد.

عصر بانک؛محمدحسین حسین­ زاده در جمع مدیران بانک قرض ­الحسنه رسالت گفت: توسعه بانکداری اجتماعی مهمترین اولویت این بانک در سال جاری است.

 

وی با اشاره به سه بُعد هویتی (قرض­ الحسنه، اجتماعی وخرد بودن) این بانک اظهارداشت:

بانک قرض ­الحسنه رسالت به صورت تخصصی فقط بر روی قرض ­الحسنه کار می­کند و تمام سپرده­ها و تسهیلات بانک مبتنی بر عقد قرض­ الحسنه است و علاوه بر این تلاش می­شود تا در بعد شرعی، فتاوای علمای جهان اسلام رعایت شود.

حسین­ زاده با اشاره به اجتماعی بودن این بانک گفت: در دنیا کسب و کارهایی تحت عنوان کسب و کار اجتماعی وجود دارد؛ همانطور که از نامشان پیدا است، کسب و کار هستند به این معنی که کاملا اقتصادی و خودگردان بوده ولی در عین حال اجتماعی هم هستند و هدف حل یک مساله اجتماعی را دارند. این کسب و کارها خیریه نیستند و حتی ممکن است که در آنها تولید سود شود ولی سود محور نیست. بانک قرض­الحسنه رسالت نیز یک بانک اجتماعی است چون سود محور نیستیم (البته یک کسب و کار هستیم) و نه به سهامداران و نه به سپرده گذاران خود سود نمی­دهیم.

وی اضافه کرد: بانک قرض ­الحسنه رسالت، یک بانک خرد است چرا که سقف تسهیلات آن 30 میلیون تومان است و عامه جامعه، هدف این بانک است. باید به این نکته توجه داشت که خرد بودن به معنی کوچک بودن نیست، چراکه به عنوان مثال یک هایپرمارکت ممکن است بسیار بزرگ باشد ولی در نهایت به خرده ­فروشی می­پردازد.

حسین­ زاده یادآورشد: با توجه به این ابعاد، هدف غایی بانک قرض ­الحسنه رسالت این است که خدمات خود را به صورت آسان و ارزان در بستری شرعی ارائه نماید.

مدیرعامل بانک قرض ­الحسنه رسالت گفت: بانک برای دستیابی به هدف غایی راهی جز مدرن شدن ندارد تا هم هزینه ­ها را کم کند و هم خدمات را به صورت آسان ارائه نماید. بر همین اساس زیربنا و زیر ساخت بانک قرض ­الحسنه رسالت، بانکداری مدرن است.

وی در ادامه برای روشن­تر شدن مفهوم بانکداری اجتماعی به تفاوت­های بانکداری سنتی با بانکداری اجتماعی اشاره کرد وافزود: بانکداری سنتی فیزیکی و حضوری، ارائه خدمات به صورت فردی و جغرافیا محور است.

حسین­ زاده اظهارداشت: در بانکداری اجتماعی به جای انجام کارها به صورت سنتی و حضور فیزیکی افراد در شعبه با استفاده از زیرساخت­های بانکداری مدرن، تمامی خدمات به صورت غیرحضوری و مدرن و با استفاده از ابزارهای الکترونیک و مجازی به مشتریان ارائه می­شود. وی یادآور شد: بر همین اساس می­توان بیان کرد که بانکداری اجتماعی و بانکداری مدرن دو روی یک سکه هستند.در بانکداری اجتماعی به جای ارائه خدمات به صورت انفرادی به افراد، به جمع مشتریان (در قالب کانون) توجه می­شود و خدمات به آنها ارائه می­شود. کانون را ما تشکیل نمی دهیم و اصلا همانند یک باجه یا شعبه نیست بلکه کانون جمعی از افراد هستند که از سمت یک سازمان مورد قبول ما (سازمان حامی ) به بانک معرفی شده­اند و یک نفر را نیز به عنوان راهنما برای انجام مقدمات کارها به بانک معرفی کرده­ اند.

حسین­ زاده گفت: در بانکداری اجتماعی به جای ارائه خدمات شعبه محور و در نتیجه جغرافیا محور (خدمات هر شعبه محدود به منطقه جغرافیایی آن شعبه است ) با نگاه تخصصی به گروه مشتریان و بر اساس گرایش گروه­ها به آنها خدمات ارائه می­شود. به عنوان مثال اگر در یک شعبه به دلیل منطقه جغرافیایی ترکیبی از هنرمندان ، معلمان و پزشکان و … باشند در بانکداری اجتماعی به هر یک از این گروه مشتریان به صورت اختصاصی در گروه مربوطه خدمات ارائه می­شود. مثلا به معلمان در گروه آموزش و پرورش.

 

مدیرعامل بانک قرض ­الحسنه رسالت گفت: هدف نهایی ما در بانکداری اجتماعی این است که برای تمامی اعضا به صورت غیر حضوری افتتاح حساب صورت گرفته و از خدمات بانک استفاده نمایند و در صورتی که نیاز به دریافت وام داشتند، فرد بدون امضای کاغذی و با درخواست اینترنتی وام، تسهیلاتش را دریافت کند.

وی با تاکید بر اینکه اعتبارسنجی یکی از الزامات اصلی در بانکداری اجتماعی است، اظهارداشت: اعتبارسنجی یعنی اینکه ما به دور از سلایق بتوانیم بر اساس اطلاعات مختلف مشتریان با آنها با فرایند یکسانی برخورد کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.