چطور استارتآپمان را استارت بزنیم

عصر بانک؛به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، تعاریف مختلفی از واژه استارتآپ وجود دارد و علاوه بر اینکه برخی فعالان کسبوکارهای نوپا آن را کمپانی نوپایی میدانند که راهحلی نوین برای یک مسئله ارائه میکند در حالیکه تضمینی برای موفقیت کمپانی از طریق راهحل ارائه شده وجود ندارد، برخی هم میگویند که «استارتآپ» به یک شرکت، مشارکت یا یک سازمان موقت گفته میشود که در جهت جستجوی راهحلی برای یک مدل کسبوکار قابل توسعه و تکرارپذیر راهاندازی میشود.
شرکتهای نوپا معمولاً با تکیه بر ایدههای هیجانی و با ریسک بالا شکل میگیرند و مدل کسبوکارشان چندان مشخص نیست؛ جالب است که تحلیلهای فراوانی پیرامون فرضی بودن بازار هدف این کمپانیها صورت گرفته و گفته شده که این بیزینسها میتوانند در هر حوزهای ایجاد شوند اما اغلب نوپاها یا استارتآپها آنهایی هستند که رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی فعالیت میکنند.
استارتآپها با توجه به اینکه قالب شکلی متفاوتی دارند اما وجه اشتراک آنها در رشد سریع و فعالیت در حوزه تکنولوژی است.
از آن حیث که ریسک ایدههای فناورانه تا مرحله تجاریسازی بالاست، سرمایهگذاریها اغلب به آن دسته از استارتآپهایی تعلق میگیرد که نسبت سود به خطر بالاتری یا به عبارتی توان بالقوه بالایی برای بازگرداندن سرمایه دارند.
در تعاریف ارائه شده به وضوح مشخص است که برای تأسیس یک استارتآپ نیاز به وجود قوانین خاصی نیست و استارتآپها فارغ از مسائلی که کمپانیهای بزرگ با آن دست به گریبان هستند، فقط در زمینه کاری خود مشغول به کارند.
اکنون که تعاریف ارائه شده از استارتآپ به شکلی همه جانبه مطرح و مفهوم این کسبوکارها ارائه شد، سؤالی مطرح میشود که «چطور استارتآپمان را استارت بزنیم؟»
برای پاسخ به این سوال کلی و البته حساس به ذکر اجمالی نکاتی که صاحبان کسبوکارهای نوپا بر آنها تأکید دارند، میپردازیم:
• در آینده زندگی کنید، جلوتر از زمان خودتان باشید.
• از خود بپرسید جای چه ایدهای در این دنیا خالی است؟
• ایدهتان را روی کاغذ بنویسید و آن را گسترش دهید.
• یک نمونه اولیه بسازید.
• نمونه اولیهتان را به 100 نفر نشان دهید.
• آنقدر نمونه اولیهتان را تکرار و روی آن کار کنید، تا وقتیکه معنا و مفهوم پیدا کند.
• یک شریک پیدا کنید.
• شراکتتان را ثبت کنید و سهام را عادلانه تقسیم کنید.
• دنبال تأمین بودجه مورد نیازتان باشید و همزمان اولین محصولتان را آماده کنید.
• استارتآپتان را راهاندازی کنید. اجازه دهید همه بدانند که شما محصول یا خدمت خاصی را ارائه میدهید.
• مشتریهایتان را پیگیری کنید. آیا آنها نزد شما باز میگردند یا نه؟
• اگر پاسخ شما به این سوال «خیر» بود یک بار دیگر ایدهتان را مورد بازبینی قرار دهید و دوباره آن را راهاندازی کنید و آنقدر به این کار ادامه دهید تا بتوانید کاربرانتان را حفظ کنید.
• اگر پاسختان به این سوال مثبت و «بلی» بود به این معنا که مشتریهایتان به سمت شما باز میگردند، تعداد کاربرانتان را به هزار نفر برسانید.
• در یک هفته کارتان را پنج درصد رشد دهید هر چند که ممکن است سخت باشد اما تجربه نشان داده که شدنی است.
• به رشدتان ادامه دهید و همین روند را برای چهار سال حفظ کنید و به این ترتیب تعداد کاربرانتان به 25 میلیون نفر خواهد رسید.
• در نهایت به موفقیت و هدف کسبوکارتان میرسید.