تحولات دیجیتالی چیست؟
عصر بانک؛فناوری دیجیتالی در حال بهبود عملکرد شرکت در روش تغییر فرآیند تولید است. براساس گزارش اخیر مدرسه بازرگانی هاروارد، دیجیتالی کردن یعنی استفاده یکپارچه از نرم افزار تحلیلگر، کلان داده، رایانش ابری، اینترنت اشیا، تلفن همراه و توسعه اپلیکیشن ها، با نرخ بی سابقه ای در حال رشد است. صاحب هیچکسب وکاری نمیتواند از دیجیتال چشم پوشی کند، چرا که در حال حاضر یک موضوع حیاتی برای بقای آنها در دنیای رقابت است. شرکتهای سنتی باید با این واقعیت تلخ روبهرو شوند که فناوری دیجیتال یکپارچه در حال تغییر تجربه مشتریان، مدلهای عملیاتی و مدلهای کسب وکار به عنوان سه رکن مهم دیجیتالی شدن است. به هر حال، شرکتها برای دستیابی به قابلیت و مزایای تحولات دیجیتالی، باید به این سه پرسش مطرح شده، پاسخ دهند. نخست اینکه آنها چگونه میتوانند سیستم های قدیمی موجود را به یک نمونه قویتری تبدیل کنند درحالی که قادر باشد به جای هزینه تراشی که مانع دیجیتالی کردن میشود، یک سرمایه گذاری باشد؟ دوم، چرا و چگونه یک شرکت باید آنچه که مک کینزی آن را «معماری IT دوسرعته» برای شرکتهای دیجیتال مینامد(IT دو سرعته مفهوم برنامه ریزی استراتژیک برای بخش IT بوده که شامل یک مسیر سریع برای اجرای برخی از پروژه ها است)، بپذیرد؟ سوم، چرا رهبران دیجیتالی باید پلتفرم های داده را برای توسعه نرم افزار به عنوان قلب تحولات دیجیتال بپذیرند؟
تحولات دیجیتالی چیست؟
تحول دیجیتال روشی است که در آن شرکتها فناوری دیجیتالی را برای فرآیندهای عملیاتی و کسب وکارشان و همچنین تعاملات با مشتری بهکار میبرند، در نتیجه تجربه در دیدگاه های خود، تعاملات با مشتریان و همچنین مدل های مزبور تغییر میکند. تبدیل شدن به یک کسبوکار دیجیتالی به معنای استفاده از فناوری برای ایجاد انواع جدید محصولات و فرآیندها به جای نمونه های موجود است. استراتژی های دیجیتال به کاربرد دارایی های دیجیتال در روش های جدید بستگی دارد. این داراییها عبارت است از: نرم افزار تحلیلگر، کلان داده، ابر، اینترنت اشیا، تلفن همراه و توسعه اپلیکیشن ها. تحولات دیجیتال جدا از تکنولوژی نیست، اما به فرهنگی نیاز دارد که شرکت را تشویق کند با یک چشمانداز کسب وکار دائما در حال تغییر، بی درنگ تغییر کند که البته آسان نیست.
اکثر شرکتها با وجود اذعان به تاثیر مثبت دیجیتالی شدن بر درآمدشان در پنج تا 10سال آینده، همچنان از تحولات دیجیتالی دور هستند. با اینحال، این به آن معنا نیست که شرکتهای سنتی نمیتوانند رهبران کسب وکار شوند. آنها میتوانند، اما باید در این روند سرمایه گذاری کرده و همگام با نوآوری سختتر کار کنند. با توجه به آنچه که مککینزی اشاره میکند، از میان برداشتن شکاف دیجیتالی مستلزم داشتن یک دستورکار دیجیتال فعالتر نسبت به دیگران، جذب و حفظ استعدادهای دیجیتال، در نظر گرفتن ریسک های بیشتر در برنامه های دیجیتال، حرکت سریعتر به سوی اجرای طرح و اختصاص مجدد منابع و بهترین افراد به کارهای دیجیتالی است.
ادغام کسبوکار با IT
هم ترازی عمیق اهداف کسبوکار و تلاش IT برای حمایت و عرضه تکنولوژی به شرکتها برای تحولات دیجیتال مهمتر از هر عاملی است. شرکتهایی موفق به دستیابی به این امر شدند که از لحاظ دیجیتالی بالغ و مرتبط هستند. تنش بین نیاز توسعهدهندگان به سرعت و نیاز عملیات به کنترل برای کسب وکار مدرن یک مزیت است. تلاش مشترک عملیات و توسعه برای به دست آوردن راههایی برای دستیابی به نوآوری سریع که نیاز رقابت در دنیای دیجیتال بوده، مهم است. این شرایط به همکاری توسعه دهندگان کسبوکار با IT برمیگردد که از سوی ابزارهای خودکار برای تحویل و استقرار نرمافزار فعال شد. این یک فرهنگ و محیطی را فراهم میکند که در آن ساخت، تست و انتشار نرمافزار سریع و اغلب اتفاق میافتد و کار بسیاری از توسعهدهندگان یکپارچه سازی چندین زمان در یک دوره معین(اغلب روزانه) است به طوری که هر جز میتواند همانطور که آماده و موردنیاز است، مستقر باشد.
برای شرکتهای تاسیس شده، آنهاییکه در برابر دیجیتال مقاومت نمیکنند، دستیابی به این اندازه گیری چابکی در مقیاس اقدام کوچکی نیست. آن مساله به خاطر نبود تطابق ریتم سیستم های قدیمی موجود و سیستم های جدید که مستلزم روششناسیهای توسعه مختلف، ساختار سازمانی و فرآیند چند لایه کسب وکارهای موجود است، دشوار میشود، چرا که هر یک مستقیما به یک رکن دیجیتالی کردن مربوط است. آنچه که مورد نیاز بوده معماری دو سرعته است که هر دو سیستم های قدیمی و دیجیتالی را به هم وصل کند به طوری که هر یک بتواند در روششناسی چرخه توسعه مربوطه به خودش بهطور بهینه عمل کند. این به شرکتها اجازه میدهد تا تمام امکانات را در سیستم های قدیمی خود برای پشتیبانی کامل از کسبوکار دیجیتالی جدیدتر بهکار گیرد. مهمترین نیاز تکنولوژی برای هدایت تحول دیجیتالی یک پلتفرم دیجیتالی است که دادههای قدیمی را با هوش جمع آوری شده از طرحهای دیجیتال ادغام میکند. یکپارچه سازی دادهها بزرگترین چالش برای تحولات دیجیتال است.
ارکان دیجیتالیکردن
دیجیتالی کردن سه رکن اصلی تغییر را فراهم میسازد که عبارت است از: تجربه و تعامل با مشتری، فرآیندهای عملیاتی و فرآیندهای کسبوکار. تحولات دیجیتالی موفق نهتنها نتیجه اجرای فناوری های جدید است، بلکه فرآیندهای شرکت در حال تحول برای بهدست آوردن حاشیه سود افزایش یافته و به دست گرفتن فرصت هایی برای نوآوری است که تغییرات روند را فراهم سازد.
تحول تجربه مشتری: مشتریان متقاضی به واسطه فناوری هرگز خیلی قدرتمند نشده است. در برخی مواقع، دنیای دیجیتال به شرکتها اجازه میدهد تا خواسته های مشتری را به روشهای جدید تامین کنند. دیگر تجربه مشتری در حوزه توسعه محصول جدید جایی که در آن، توانایی ارائه محصولات جدید براساس زمان به یک عامل رقابتی مهم تبدیل شده، درک میشود. شرکتها باید در نوآوری محصول دیجیتال که خواسته های در حال تغییر مشتری را تامین میکند، مهارت داشته باشد. خرده فروشان بسیار پیشرفته با تکیه بر نرم افزارهای تحلیلگر، داده های لحظه ای و تاریخی تحویل کالا برای تامین تقاضا به موثرترین شکل مثل قرار دادن مشتریان حساس به دریافت سریعتر کالا در یک دسته، ترکیب کنند.
تحول فرآیندهای عملیاتی: فناوری به تنهایی نمیتواند مشکلاتی را که مستلزم چابکی دوسرعته بوده حل کند. در عوض سازمان ها به ساده سازی عملیات، شناسایی تنگناهای این فرآیندها و به حداقل رساندن کار در فرآیند تا حد امکان نیاز دارند. شرکتها در حال ارائه خدمات دیجیتالی جدید مانند نظارت محصولاتشان براساس اینترنت اشیا، هم در مورد مصرف کننده و هم B2B هستند.
تحول مدل های کسبوکار: دیجیتالی کردن مدلهای کسب وکار با 2 روش متحول میکند. اول اینکه عملیات واقعا جهانی شده، در نتیجه شرکت را از لحاظ دیجیتالی جهانی میسازد و اجازه میدهد تا ردپای دیجیتال جهانی آن را سنجید. این حضور جهانی دیجیتال به یک شرکت داخلی اجازه میدهد تا برای دستیابی به بازارهای هدفش، در یک جهان در حال کوچک شدن رقابت کند. دوم، دیجیتال برای شرکت روش های جدید و شبکه ای را جهت اتصال به شرکا و مشتریان بهمنظور ارائه روابط کسبوکاری جدید ایجاد میکند. این اثر شبکه منجر به یک انفجار ترکیبی امکانات کسبوکار میشود که به منافع شریک و مشتری تلقی میشود. ارزش یک شبکه کسب وکار رشد میکند همانطور که آن کسب وکار گسترش مییابد.
/دنیای اقتصاد