چرا استارتآپهای بزرگ تکنولوژی از اسنپ پیروی نمیکنند؟

عصر بانک؛در حالحاضر عرضه عمومی سهام شرکت اسنپ باعث به سود رسیدن خیلی از افراد از جمله: موسسان، کارمندان باسابقه و سرمایهگذاران شرکت و البته مدرسهای خصوصی در کالیفرنیا (این مدرسه از اولین سرمایهگذاران اسنپ بود) شده است.
حال که این شرکت توانسته با عرضه عمومی سهام خود به چنین موفقیتی دست پیدا کند، سوال اینجاست که آیا دیگر شرکتها نیز از این اقدام اسنپ تقلید میکنند یا خیر. با وجود بیش از 200 استارتآپ با ارزش بالای یک میلیارد دلار، مطمئنا سرمایهگذاران زیادی پولهای خود را روی این شرکتها سرمایهگذاری خواهند کرد. امروزه حدس بر سر اینکه کدام شرکت زودتر از دیگر رقبا سهام خود را بهصورت عمومی عرضه میکند، به یکی از بازیهای مرسوم در سانفرانسیسکو تبدیل شده است. برای افراد مایل به خرید سهام اولیه شرکت(IPO)، شرایط سرمایهگذاری در شرکت اسنپ میتواند امیدوارکننده باشد. نهتنها ابهامات مالی شرکت از جمله صورتحسابهای مشکوک شرکت با عنوان شرکت تولیدکننده دوربین عکاسی، ضرر 514 میلیون دلاری شرکت در سال 2016 و ساختار سرمایهداری استبدادی تاثیری در بازار نداشته، بلکه ارزش سهام شرکت در بازار از رقبای خود از جمله HP و Discover نیز بیشتر شده است.
اما هنوز شرکتهای بزرگ فعال در بخش تکنولوژی دلایل قانعکنندهای برای خصوصی ماندن دارند. ذخایر مالی درحال افزایش یکی از دلایل برای ادامه فعالیت بهصورت خصوصی است. صندوقهای شرکتهای خصوصی تا ژوئن 2016 موفق به ذخیرهسازی 754 میلیارد دلار درآمد بدون هیچگونه سرمایهگذاری شدند، در حالی که این مبلغ در صندوقهای سرمایهگذاری شرکتها حدود 121 میلیارد دلار بود. در طول زمان شاهد انتخابهای بیشتری برای سرمایهگذاری هستیم که البته سرمایهگذاری در این شرکتها از ریسک بالایی برخوردار خواهد بود. به دلیل وجود همین ریسکها در پایان در حالی که استارتآپهای نوپا به دنبال اندک سرمایهای هستند، شرکتهای قدرتمند مانند Uber و Airbnb غرق در سرمایه خواهند شد. این یعنی سرمایهگذاران بهجای سرمایهگذاری جسورانه و ریسکی، ترجیح میدهند پول خود را در بزرگترین و گستردهترین شرکتها که ریسک سرمایهگذاری کمتری دارند، سرمایهگذاری کنند. این اقدام به جای پرورش و حمایت از نوآوری، باعث از بین رفتن تدریجی خلاقیت و همچنین باعث کاهش تمایل شرکتهای بزرگ برای ورود به سهامی عام خواهد شد. این اتفاقات کاهش فرصتها برای ورود شرکتهای نوپا به سیلیکونولی را به همراه خواهد داشت.
خوششانسهای ورود اسنپ به بورس
شرکت Lightspeed Venture Partner مبلغ 485هزار دلار در شرکت نوپای اسنپ سرمایهگذاری کرد وبعد از رونق یافتن کسب و کار اسنپ، مبلغ سرمایه خود را به 5/ 7 میلیون دلار افزایش داد. ارزش شرکت Lightspeed بعد از سرمایهگذاری در اسنپ و بعد از ورود این شرکت به بورس، افزایش پیدا کرد و حالا به مبلغ 1/ 2 میلیارد دلار رسیده است. همچنین شرکت Benchmark نیز بعد از سرمایهگذاری مبلغ 24 میلیون دلار در اسنپ، توانست مبلغ 2/ 3 میلیارد دلار سود کند. طبق گزارش والاستریت ژورنال، سرمایهگذاری شرکت Kleiner Perkins Caufied and Byers در سال 1996 در شبکههای ژونیپر(Juniper Networks)، بهعنوان پرسودترین سرمایهگذاری تاریخ شناخته شده است. شرکت Byers با سرمایهگذاری مبلغ 75/ 2 میلیون دلار توانست 1/ 7میلیارد دلار – 582/ 2 برابر سرمایه اولیه خود- سود کند. سالها پیش هم شاهد موارد مشابهی بودیم. زمانی که شرکت Accel Partners، 12 سال پیش مبلغ 8/ 14 میلیون دلار در فیسبوک سرمایهگذاری کرد، فکرش را هم نمیکرد که بعد از رونق یافتن این شبکه اجتماعی در دنیای مجازی،این سرمایهگذاری سود هنگفت 6/ 5 میلیارد دلاری-378 برابر سرمایه اولیه- برای این شرکت به همراه داشته باشد.
/دنیای اقتصاد