نوآورانی که در سال جدید خواهند درخشید
عصر بانک؛همه ما دوست داریم اتفاقات و روندهای مهم دنیای آینده را پیشبینی کنیم. دوست داریم بدانیم آیا در دنیای استارتآپها در سال جدید میلادی، واقعیت مجازی، سرویسهای آنی و باتها بار دیگر میدرخشند؟ آیا توجه عمومی به اپلیکیشنهای پیامدهی، امنیت سایبری و هوش مصنوعی همچنان ادامه خواهد داشت؟ به همین منظور، استارتآپهایی را که ارزش دارد فعالیتشان در سال جدید پیگیری شود در یک بخش معرفی میکنیم و در بخش بعد موارد دیگری را بررسی میکنیم. این استارتآپها فعالیتهای بسیار جالب و شاید حتی بزرگی را دنبال خواهند کرد.
1) مجیک لیپ (Magic Leap)
مجیک لیپ یک استارتآپ آمریکایی است که بیشترین تناسب را با این لیست دارد، بهخصوص بعد از اینکه رسانهها در اواخر سال 2016 توجه زیادی به آن نشان دادند. مجیک لیپ روی نمایشگرهای سربند مجازی کار میکند که تصاویر کامپیوتری سهبعدی را با استفاده از یک فیلتر نوری دیجیتال، روی اشیایی از دنیای واقعی وارد میکند. در سال 2010 رونی اباویتز مجیک لیپ را تاسیس کرد و با کمک سرمایهگذارانی همچون گوگل و علیبابا توانست 4/ 1 میلیارد دلار تامین سرمایه کند.
2) کیپ Kiip
کیپ یک شبکه تبلیغات موبایل است که در سال 2010 برایان وونگ، کورتنی گرتین و آمادئوس دمارزی آن را تاسیس کردند. ایده تاسیس کیپ در داخل هواپیما به ذهن وونگ رسید. او متوجه شد بیشتر مسافرها در حال انجام یک بازی موبایل هستند. او به این فکر کرد چطور تبلیغاتی بسازد که حین بازی، برای کاربر مزاحمتی ایجاد نکند و به این نتیجه رسید که لحظههای پیروزی در بازی مثل رفتن به مرحله بعد یا امتیاز گرفتن میتواند برای تبلیغات مناسب باشد. در سال 2017، ارزیابی میشود که هزینههای تبلیغات موبایلی بیش از 26 درصد کل هزینههای بازاریابی در آمریکا را تشکیل دهد. این رقم تا سال 2020 به 33 درصد افزایش خواهد یافت. بنابراین از آنجا که برندها به دنبال روشهای جدید دستیابی به مشتریان خود هستند، این نوع شرکتها طرفداران بیشتری مییابند. تبلیغات اینترنتی سنتی دیگر تاثیرگذاری چندانی ندارند و شرکتها در مورد اینکه پولهای تبلیغاتی آنها دقیقا به کجا میرود، نگرانند. اما کیپ فقط یک شبکه تبلیغاتی نیست، بلکه بر «هدفگذاری لحظهای» متکی است. این هدفها با لحاظ کردن عوامل مهمی مانند مکانیابی جغرافیایی و عملکرد ابزارهای موبایل، تنها بر یک صفحه یا فضا متکی هستند.
3) اکتان (Octane.ai)
2016 سال باتها بود و پلتفرمهای پیامدهی بیشتر و بیشتر شدند. در این مدت، دهها هزار چتبات جدید برای کاربردهای مختلف ایجاد شدند. از سوی دیگر، برندهایی که به دنبال انقلاب بزرگ بعدی هستند، تلاش میکنند دریابند چگونه سوار این موج شوند. یکی از آنها اکتان است. این استارتآپ که در سال 2016 بهوسیله مت شلیک، موسس مجله چتبات و دو نفر دیگر راهاندازی شده، در نتیجه دشواری در ایجاد و مدیریت چتباتها به وجود آمد و امکان ساختن این باتها را برای برندهای مختلف آسان کرده است. مت از وقتی فهمید پلتفرمهای پیامدهی بزرگتر از شبکههای اجتماعی مطرحی همچون فیسبوک هستند و سریعتر از آنها رشد میکنند، به این عرصه علاقهمند شد و ابتدا مجله «چتبات» را راهاندازی کرد. در حال حاضر، برندها، استارتآپها و سرمایهگذاران متعددی به شرکت او روی آوردهاند تا در دنیای چتباتها حرفی برای گفتن داشته باشند. مت پی برد که هر کسی از موسیقیدانان گرفته تا معلمها و برندهای بزرگ به پلتفرمی ساده نیاز دارند تا بتوانند ظرف چند دقیقه باتهایی با ویژگیهای خاص خود تولید کنند.
4) نومیکو (Nomiku)
نومیکو یک شرکت تولیدکننده دستگاه کمک آشپز به روش sous-vide (فرآیندی که ماده غذایی طی آن در بستههایی تحت خلأ و در درجه حرارت کنترلشده پخته میشود) است که برای آشپزی خانگی طراحی شده و دو سال پیش وارد بازار شد. این شرکت با استفاده از یک کمپین کیکاستارتر توانست بیش از 750هزار دلار تامین سرمایه کند. پس از آن، تیم فروش نومیکو، دستگاه خود را با فروش آنلاین به صورت مستقیم به مصرفکنندگان عرضه کردند. اما چه چیزی نومیکو را منحصربهفرد کرده است؟ با این دستگاه، نه تنها دیگر غذای سوخته و گوشت سفت شده سرو نمیکنید، بلکه میتوانید مثل یک آشپز حرفهای رفتار کنید. این دستگاه به یک اپلیکیشن موبایل مجهز است که با آن میتوانید دستگاه را کنترل کنید و دیگر نیازی نیست هنگام پخت غذا بالای سر آن بایستید، چون همه چیز به صورت برنامهریزیشده کنترل میشود. البته نومیکو فقط سختافزار نمیفروشد، بلکه اپلیکیشن دستورالعمل تهیه غذاهایی که با این ابزار میتوان پخت هم ارائه میدهد.
5) IFTTT
ابزارهای متصل به هم همچنان فضای بازار را درمینوردند و به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شدهاند. شرکتها به کمک خودروها، سختافزارهای آشپزی، اپلیکیشنهای پیامرسان، پلتفرمهای ابری و حتی چیزهایی مثل آمازون اکو (Amazon Echo) یا گوگل هوم، به دنبال روشهایی هستند که هر آنچه دارند را با این اختراعات جدید پیوند دهند. استارتآپی مثل IFTTT در اینجا نقش مهمی ایفا میکند. این استارتآپ یک سرویس مبتنی بر وب رایگان است که به کاربران امکان میدهد زنجیرههایی از «دستورهای شرطی» موسوم به «اپلت» ایجاد کنند. در واقع این شرکت به تدریج عناصر سومی را برای همراه شدن با این روند اضافه میکند. از تنظیم و نظارت بر ترموستات دمای خانه از سوی Google Assistant گرفته تا تامین امنیت خانه از سوی الکسا، اپلتهایی وجود دارند که هر کسی با استفاده از آنها دیگر محدود به تنظیمات اولیه تولیدکننده یک محصول نیست. مثلا اگر یکی از کاربران IFTTT با استفاده از یک هشتگ خاص چیزی را توییت کند، یک «اپلت» ایمیلی بر اساس آن ارسال میکند. به گفته یکی از سرمایهگذاران IFTTT، این شرکت با مشارکت آمازون، گوگل، سامسونگ و مایکروسافت، عملکرد بسیار خوبی در سال 2017 و فراتر از آن خواهد داشت.
/دنیای اقتصاد