9 برنامه پاداش نامتعارف بانکی و پرداخت

به گزارش گروه تحقیق و ترجمه عصر بانک ؛ همیشه هر چیزی که بزرگتر و بیشتر است بهتر نیست. از آن جایی که صادرکنندگان کارتها برای ارائه پاداش بیشتر به مشتریان رقابت میکنند، بسیاری در حال بازنگری در روشهای پاداش دادن خود هستند. برخی از رویکردهای آنها بر ساده و سریع کردن بازپرداخت متمرکز شدهاند و برخی دیگر درگیر فناوریهای پیشرو مانند واقعیت مجازی هستند.
1.ارتباط کارت اعتباری آمازون پرایم
آمازون در حال نوسازی کارتهای پاداش خود است و برای کسانی که سالانه 99 دلار برای عضویت در آمازون پرایم میپردازند پاداش بالاتری در نظر گرفته است؛ در حال حاضر 65 میلیون نفر این کار را میکنند. این راهبرد با راهبرد اغلب صادرکنندگان کارت در تضاد است. سایرین مزایای استفاده از کارتهای اعتباری¬شان را داد و ستد میکنند و هزینه سالانه را تحت عنوان بذل و بخشش توجیه میکنند. در سیستم آمازون، شرکت مشتریان خود را به پرداخت بهای افزایش دامنه خدمات از جمله نقل و انتقال سهل و سریع، پخش روان ویدئو و دسترسی زودهنگام به تراکنشها ترغیب کرده است؛ کارت اعتباری صرفاً یک امتیاز دیگر برای هزینهای است که مشتریان قبلاً آن را پرداخت کردهاند.
2.پاداش سامسونگ پی (Samsung pay)
سامسونگ پی در ماه نوامبر برنامه پاداشی برای مصرف کنندگان آمریکایی آغاز کرد که هدف از طراحی آن توسعه استفاده از کیف پول موبایلی است. این برنامه امتیازات به دست آمده را بر این اساس که مشتری چند وقت یک بار از سامسونگ پی استفاده میکند، چند برابر میکند و به کاربران دائمی ضریبهای بالاتری میدهد. از زمان آغاز برنامه، تعداد تراکنشهای روزانه سامسونگ پی تقریباً دو برابر شده و تعداد «کاربران قدرتمند»-کسانی که تقریباً روزی یک بار خرید موبایل انجام میدهند- هر هفته بیش از دو برابر میشود.
3.واقعیت مجازی
رویال بانک کانادا برای تشویق به استفاده بیشتر از برنامه پاداش خود یک تجربه واقعیت مجازی را ممکن ساخته که به مشتریان این امکان را میدهد که با استفاده از امتیازات وفاداری، قبل از خرید یک محصول یا تجربه بهصورت مجازی آن را امتحان کنند. هدف از این کار نشان دادن مزایای برخی پیشنهادها به روشی محسوس و کمک به تصمیم گیری است.
4.سیتی تنک یو (Citi ThankYou)
برنامه تنک¬یو سیتی¬گروپ در سال 2004 بهصورت یک برنامه مشترک آغاز به کار کرد و هدف آن مشارکت با خطوط هوایی، سوپرمارکتها و سایر خرده فروشان بود. زمانی که این مدل به بن بست رسید، بانک تغییر رویه داد و تنک¬یو را به برنامه بانکی تبدیل کرد که به مشتریان به میزان ارتباطشان با سیتی پاداش میدهد. این برنامه ریشههای خود را فراموش نکرده است؛ سیتی در تلاش است تا برای خرده فروشان این امکان را فراهم کند تا امتیازات تنک¬یو را برای خرید و پاداش بپذیرند و از این طریق خرده فروشان را به حلقه خود برگرداند.
5.پاداشهای بیشتر برای بیت کوین
در زمان اوج محبوبیت بیت¬کوین، صادرکننده کارت موبایل Gyft مایل بود افراد را تشویق کند از بیت¬کوین برای خرید کارتهای هدیه آن استفاده کنند و با این کار هزینههای پردازش پرداخت خود را کاهش دهد. گیفت موفق شد؛ 3 درصد میزان خرید را بهعنوان پاداش به کاربران بیت¬کوین و مقدار 1 درصد به کسانی که محصول آن را با استفاده از یک کارت اعتباری خریداری میکردند برمی گرداند.
6.پاداش برای نداشتن اعتبار
در حالت کلی شرکتهای صادرکننده کارت پاداش را بهعنوان راهی برای جذب مشتریان ثروتمندتر و باثبات اقتصادی بیشتر ارائه میدهند. دیسکاور (Discover) قصد دارد مسیر مخالف را در پیش بگیرد و یک کارت پاداش تضمینی برای 19 میلیون نفر صادر کند که پیشینه اعتباری¬شان آنها را «فاقد امتیاز» میکند. کارت پشتیبانی نقدی نیازمند 200 تا 2500 دلار سپرده برای ایجاد اعتباری به همان میزان است. هدف دیسکاوری از این کار این است که مشتریان بتوانند پیشینه اعتباری¬شان را ایجاد کنند و رابطه خود با دیسکاور را توسعه دهند.
7.بازپرداخت آنی
آخرین دیوانگی در رابطه با برنامههای وفاداری و پاداش بازپرداخت امتیازات و در عین حال انجام خرید در داخل فروشگاه است. Verifone، FIS و Modo اخیراً متحد شدهاند تا چنین محصولی را ارائه دهند؛ BBVA نسخه خود را در آمریکا از اواخر سال 2015 ارائه داده و مسترکارد پاداشهای عرضه شده پس از اواخر سال 2014 را پرداخت کرده است. این سیستمها نوعاً بر استفاده از برنامه تلفن همراه تکیه میکنند تا به مشتریان امکان انتخابدهند چه زمانی و کجا بهجای آن که از باقیمانده عادی کارت خود خرج کنند، از پاداشها استفاده نمایند.
8.دورهمی قهوه
استارباکز ریواردز (Starbucks Rewards) یک مشکل داشت: تنها یک ششم از 75 میلیون طرفدار ماهانهاش از برنامه پاداش آن استفاده میکردند و تعداد محدودی از آنها تلاش میکردند به روشی سیستم را دور بزنند که تعداد تراکنشها در هر روند افزایش یابد. در مدل قدیمی برای هر خرید ستارههایی داده میشد و باعث میشد برخی مشتریان تراکنشهای خود را چند قسمت کنند تا برای هر خرید امتیاز بیشتری بگیرند. مدل جدید که اوایل سال 2016 معرفی شد بر مبنای هزینه صرف شده ستاره میدهد و هدف آن کاهش زمان انتظار در فروشگاهها و افزایش مشارکت در برنامه استارباکز ریواردز است.
9.کنترل در پست نیست
تقلیل دادن یک برنامه پاداش نوعاً به معنای ارائه امتیازات کمتر در ازای هزینه صرف شده است اما جی¬پی¬مرگان چیس (JPMorgan Chase) روش متفاوتی برای ساده و سریع کردن پیشنهاد خود یافت: اواسط سال 2014 دو گزینه بازپرداخت را حذف کرد. صادرکننده دیگر به مشتریان Chase Sapphire، Chase Freedom و Ink from Chase اجازه نداد پاداشها را با چک پستی بازخرید کنند و گزینهای به نام «پرداخت به خود» را که به مشتریان اجازه میداد باقیمانده حساب خود را با امتیازات بپردازند حذف کرد. بانک بهجای این دو گزینه، به مشتریان اجازه میدهد پاداشهایی بهعنوان اعتبار صورت حساب دریافت کنند یا از پاداشهای برای خرید از طریق وبسایت بانک استفاده کنند. در آن زمان کارشناسان اقدامات Chase را جسورانه و در عین حال زیرکانه قلمداد کردند. به گفته برایان رایلی تحلیلگر «تحقیقات ما نشان میدهد برخی صادرکنندگان کارت در زمینه مدیریت برنامههای وفاداری بهتر از دیگران هستند اما Chase قطعاً در اوج است.»