رویکرد کلان توسن برای سرویس های باز بانکی و اقتصاد مشارکتی

عصر بانک؛در حاشیه ششمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام های پرداخت فرصتی شد تا عصربانک با جناب آقای فردوس باقری عضو هیئت مدیره شرکت توسن گفتگوی کوتاهی در خصوص بانکداری باز و رویکرد توسن نسبت به این مفهوم جدید داشته باشد که در ادامه این گفتگو آمده است.
روند بانکداری باز در دنیا چگونه است؟
فردوس باقری در ابتدا درباره روند بانکداری باز در دنیا گفت : در 5 سال اخیر روند بانکداری و محصولات تولید شده در شبکه بانکی و پرداخت به شدت دچار تغییر شده است. در واقع بانک ها به سمتی رفته اند که بتوانند از پتانسیل موجود در گروه ها و کمپانی های مختلف بهره برده و از حالت متمرکز توسعه راهکار خارج شوند و به حالت توزیع شده حرکت نمایند. در واقع این تغییرات نو که در اکوسیستم های بانکی اتفاق می افتد به شدت افزایش پیدا کرده است و این عدم تمرکز موجب بسترسازی بهتر برای بانک ها و ارائه ی خدمات بانکی به لایه های بیرونی شده است که از آن جمله می توان به ارائه راهکارهای بانکداری و پرداخت مبتنی بر شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی توسط استارت آپ های مالی و بانکی و فین تک ها اشاره کرد.
ایشان با مقایسه شرایط قبلی نظام بانکی ایران و دنیا مطرح کردند: نظام بانکی ما با یک خلاء زمانی بسیار گسترده از بانکداری دنیا مواجه بود و از دنیا عقب افتاده بود که با توجه به سرعت انتقال اطلاعات و تغییرات تکنولوژی، این گپ ها چه در داخل و چه در خارج بسیار کاهش پیدا کرده و امروزه با توجه به سرعت انتقال دانش این خلاهای زمانی بسیار کم شده است. به همین دلیل در گذشته فاصله اجرایی شدن روندهای روز دنیا در داخل کشور با فاصله زمان چندین ساله مواجه بود، که بدلیل افزایش سرعت انتقال اطلاعات و تولید علم این فاصله به حدود کمتر از یکسال کاهش یافته است، برای مثال در حال حاضر روندهایی که در دنیا حدود یکی دو سال قبل بوجود آمده است، در نظام بانکی ایران در طول یک سال اخیر به وضوح مشاهده میشود که از آن جمله می توان به فعالیت فین تک ها و استارت آپ های مالی و بانکی اشاره کرد.
فردوس باقری در ادامه درباره انطباق شرکت توسن با سرعت تغییرات در دنیا گفت : در همین راستا توسن از 4 سال گذشته، سرمایه گذاری گسترده ای درخصوص 3 روند در شبکه ی بانکی کشور انجام داده، که این سه روند عبارت اند از:
1. OPEN API
2. OPEN PROCESS
3. OPEN DATA
این 3 روند به هر بانکی امکان می دهد که بدون اتکا به توسن بتوانند محصولات جدید را تولید کنند و در اختیار مشتریان خود قرار دهند.
ما به این سه رویکرد جنبه عملیاتی داده ایم تا به سرویس های بیشتری متصل شویم و با کمک این رویکرد در حال حاضر بالغ بر 200 خدمت متنوع را در اکوسیستم بانکی در اختیار Third Party قرار داده ایم که هم بانک ها و هم گروه های مختلف بانک و پرداخت ، در حال توسعه و استفاده از این سرویس ها هستند و همچین استارت آپ ها در همین بستر حرکت میکنند که همه ی این فعالیتها در راستای اقتصاد مشارکتی است و اگر ما بخواهیم وضعیت بهینه ای در اقتصاد و نظام بانکی ایجاد کنیم و هزینه تمام شده هر تراکنش و سرویس را کاهش دهیم باید از طریق این پلتفرم ها و اکوسیستم ها ، حجم تراکنش ها را افزایش و هزینه های تمام شده آن را کاهش داده و در کلان و از منظر حاکمیتی در راستای اقتصاد مشارکتی گام برداریم .
همچنین میتوانیم با استفاده از سرویس های ابری و تراکنش های غیر حضوری، علاوه بر کاهش هزینه سرویس ها و تراکنش ها در راستای بهبود فعالیت های بنگاه های اقتصادی کوچک گام بر داریم. چون با ارائه این سرویس ها، بنگاه های کوچک ، نیروی انسانی و سرمایه ی خود را بهتر مدیریت کرده و به سود دهی میرسند.
رویکرد کلان توسن درباره سرویس های باز بانکی
عضو هیئت مدیره توسن درباره رویکرد کلان توسن درباره سرویس های باز بانکی گفت : در رویکرد کلان نیز ما به دنبال آن هستیم که با در اختیار قرار دادن سرویس های باز زمینه ی توسعه راهکارها را برای بانک ها فراهم نماییم.
در رویکرد دیگر ما متوجه شدیم، بانک ها علاقه دارند فرایند کسب و کار مستقل خود را داشته باشند یعنی جدا از اینکه از خدمات توسن استفاده می کنند در زمینه فرایند هم به یک استقلال نسبی دست یابند و در همین راستا توسن، BPMS و TSB+ را پایه گذاری کرد که در این راهکار هر بانکی می تواند با ترکیب سرویس های اتمیک خود، سرویس خاص مدنظر خود را ایجاد کند. وقتی اجزای یک سرویس در کنار هم قرار می گیرند یک فرایند کامل و خدمات کسب و کاری برای بانک یا بنگاه اقتصادی شکل می گیرد .
وی در ادامه گفت: برای اینکه بانک ها استقلال عمل داشته باشند و در فرایند های کسب وکاری آنها بهینه سازی صورت بپذیرد ما سرویس های اتمیک را جهت مهندسی مجدد فرآیندها توسط خود بانک ، در اختیار بانک قرار می دهیم .
مزایای بانکداری باز و اقتصاد مشارکتی
فردوس باقری درباره مزایای اقتصاد مشارکتی گفت : باتوجه به سیاست کلان در حوزه اقتصاد مشارکتی باید به سمت بانکداری باز رفت و در واقع استفاده از منابع و داده های بانکی به صورت مشاع در بنگاه های اقتصادی کوچک یکی از رویکرد های است که میتوانند بانکداری باز را در راستای اقتصاد مقاومتی تفسیر کند که موجب کاهش هزینه تمام شده خدمات و تراکنش ها، به اشتراک گذاری منابع و توسعه کسب و کار های با محوریت کسب و کارهای دانش بنیان داخل کشور می شود و ما بر همین اساس امیدواریم نظام بانکی کشور به جای بازی و رقابت با نرخ سپرده و تسهیلات که بازی باخت باخت است، به سمت رقابت سالم روی آورند، زیرا در فضای کسب وکار باز، بانک ها می توانند با بانکداری جامع از ظرفیت های موجود در بانکداری باز با صرف منابع بهینه سرمایه گذاری و نیروی انسانی کمتر استفاده کنند و رقابت را به سمت خلاقیت و نواوری متمایل کند که این روش در دید کلان موجب بهتر شدن وضعیت اقتصادی کشور میشود.
روند آینده بانکداری
باقری در آخر درباره آینده بانکداری گفت: صنعت بانکداری با شتاب بسیار در حال تحول است و نظام بانکی و پرداخت به سمت بانکداری غیر حضوری پیش می رود و این روند، روند بسیار مناسبی است و این اکوسیستم با کمک بانکداری باز می تواند موجب ارائه محصولات و خدمات جدید در عرصه بانکداری الکترونیک شود که علاوه بر کاهش هزینه ها و منابع ، موجب رضایت بیشتر مشتری می شود.