تمرکز بر ذهن مخاطب بازار هدف
عصر بانک؛بدیهی است که هر فرد یا گروهی که از بینش مناسب، دانش تخصصی، تفکری استراتژیک و تجربه مفید خویش با استفاده از فنون برجسته و خاص بهره مفیدتر و مناسبتری ببرد قطعا در رسیدن به این هدف متعالی و مهم موفقتر خواهد بود. تمرکز (concentration) عبارت است از حفظ کانون توجه روی یک هدف خاص. تمرکز به مفهوم گوش به زنگی و هوشیاری درونی است. به یقین تمرکز مطمئنترین راه برای دستیابی به اهدافمان است. چنانچه شما تمام انرژی خود را بهطور انحصاری بر یک هدف معطوف سازید، نیرویی خلق خواهید کرد که اسباب دستیابی به آن هدف، برای شما مهیا خواهد شد. هنگامی که افکار خود را متمرکز میسازید، نیروی اندیشهتان افزایش مییابد.
حال چگونه میتوان در هر حرفهای با تمرکز بر اذهان مخاطبان هدف به نتایج مفید و مناسبی رسید؟ مسلما در قرن حاضر هر فرد و سازمانی برای دستیابی به اهداف استراتژیک و بلندمدت به مقوله تمرکز بر اذهان مخاطبان هدف که همانا شناسایی و مرتفع ساختن نیازها و تقاضاهای دائما در حال تغییر آنان است، اهمیتی ویژه قائل است. در ادامه به پارامترهای مهم و ویژه ایجاد، تدوین و اجرای این مهم بهصورت مختصر اشاره خواهیم کرد.
1- دارا بودن تفکری استراتژیک
تکیه بر تفکری استراتژیک باعث خواهد شد بر مبنای اصول استراتژی، تفکر واگرا و خلاقانه نیازهای واقعی مخاطب هدف را شناسایی، روشهای بدیع و نوین را کشف و در جهت پاسخ به نیازهای اساسی و البته بهروز مخاطبان روشهای خلاقانه و ماندگاری را بهمنظور خلق ارزش و ارزش افزوده برای آنها ایجاد کند که شروعی است متفکرانه و عالی برای فتح ذهن مخاطبان که هدف غایی هر فرد و برندی بوده و خواهد بود.
2- اهمیت به دانش تخصصی
دانش تخصصی بهعنوان مهمترین و قویترین اهرم برای تمرکز بر ذهن مخاطب است.یک فرد یا موسسه میتواند همواره با در اختیار داشتن اطلاعات کامل و تخصصی در رابطه با نوع نیازهای مخاطب، علاقهمندیها، جذابیتها و اهمیت به مدیریت دانش و با تکیه بر این قابلیت، خلق ارزش کرده و بر قلب مخاطب خویش نفوذ کند.
3- اهمیت ویژه به خلاقیت
خلاقیت عبارت است از به کارگیری کامل تواناییهای ذهنی برای ایجاد یک فکر یا راهحل یا مفهوم نو یا طرح نوین برای بهبود و ارتقای کمیت همراه با ارتقای کیفیت تولیدات یا خدمات با روشی مناسبتر، کمهزینهتر بر مبنای نیازهای امروز و فردای مخاطب مورد نظر.
4- داشتن روابط عمومی خوب
داشتن روابط عمومی خوب که هنر و علم اجتماعی است و استفاده از علوم و فنون ارتباطات جهت ایجاد یک رابطه مستمر همراه با تعامل و ایجاد، حفظ و تداوم ارتباط با مخاطب در درجه اول اهمیت قرار میگیرد تا به وسیله آن بتوان در روابط انفرادی و اجتماعی، ارتباطی عمیق، هدفمند و ماندگار داشت.
5- استفاده بهینه از هوش هیجانی
هوش هیجانی (عاطفی)، توانایی برای مدیریت اضطراب و کنترل تنشها و امیدواری و خوشبینی در مواجهه با موانع در راه رسیدن به هدف و راهی است که مد نظر هر فرد است. همینطور زیرکی، ریز بینی، توجه به تمام جزئیات و نهایتا یک نوع مهارت اجتماعی است جهت همراهی با مخاطب مورد نظر و همچنین مدیریت عواطف و احساسات در روابط و توانایی ترغیب و رهبری دیگران بهطور صحیح، مثبت و مفید است.
6- دارا بودن اخلاق حرفهای
اهمیت دادن به اصول اخلاقی باعث میشود فرد یا گروه دارای جایگاه مناسبی در جامعه باشند و این دقیقا همان شرافت حرفهای است، که همواره شالودهها برایشان مهمتر از شمایلها است که باعث میشود بسیاری از سازمانها یا افراد خاص دارای موقعیتی مناسب و ویژه نزد مخاطبان خود باشند.
7- توجه به احساسات مخاطبان
احساسات همواره جایگاه ویژهای نزد اکثر افراد در هر جامعه و هر فرهنگی دارد، پس توجه و تمرکز بر روی نکات احساسی و عاطفی مخاطب در درجه اهمیت بالایی قرار دارد. حال اینکه چگونه از این مهم نهایت استفاده را ببریم با در نظر گرفتن یک فرآیند فکری و حسی مشخص و مدون و در نظر داشتن تفکر و تعقل استراتژیک ما در حرفههای مختلف و بر مبنای تحقیقاتی مناسب، کمک از مشاوری روانشناس قطعا بهتر میتوانیم، برآیند تفکرات و احساسات خود را در قالب یک ایده تعریف کنیم، آنرا با اصول زیباشناسی آمیخته کنیم و با مهارت به اجرا رسانیم.
8-توجه به واقعیت
انعکاس سریع و صحیح واقعیات که با استمرار ادامه مییابند و توجه به مسوولیت اجتماعی، داشتن اطلاعات وسیع جهت جلوگیری از تحریف وحاشیههای بیمورد اهمیت دارد. همچنین در ادامه تمرکز بر سلایق و واکنشهای مخاطبان با سرعت عمل بالا و ذوق و استعداد باعث نفوذی هدفمند و عمیق بر اذهان بازار هدفمان خواهد شد.
9- پرهیز از هرگونه تناقض یا پارادوکس
جهت تمرکز بر ذهن مخاطب باید از دادن اطلاعات، اظهار نظر، ارائه روشهای بکر، صداقت و احساسات متناقض و دوگانه دوری کرد. درواقع سادگی و صداقت بیان همراه با فنون زیبای فن بیان و استفاده از روشهای عالی ارتباطی ما را در راه رسیدن به هدفمان یاری خواهند کرد.
10- برجستهسازی
جهت تمرکزی دقیق بر ذهن مخاطب مورد نظر همواره شناخت ما از تفکرات، نگرش، نیازها و علایق مخاطبانمان و داشتن نگرشی مثبت و استراتژیک و اهمیت دادن به اولویتهای ذهنی و علاقهمندیهای آنان اهمیت دارد. همچنین باید با تمرکز بر موارد فوق و خلق این مهم با بزرگ کردن، برجستهسازی، تکرار و تمرکز روی بعضی از رویدادها، تلاش شود تا بر آگاهی و اطلاعات افراد تاثیری شگرف و عمیق و مورد دلخواه را ایجاد کرد که گویی غیر از روایت مورد اشاره، هیچ واقعه دیگری که به سرنوشت آنها مربوط باشد وجود نداشته و ندارد.
نویسنده: مجید نمکی نوش آبادی
مشاور مدیریت استراتژیک برند و بازاریابی
/دنیای اقتصاد