بانک‌ها باید در سود و زیان شریک باشند

یک استاد دانشگاه گفت: آنچه در بانکداری اسلامی اهمیت دارد آن است که بانک و مشتری در سود و زیان شریک شوند تا از بسیاری از مفاسد اقتصادی جلوگیری شود.

عصر بانک؛سید مصطفی صفاری استاد دانشگاه با بیان اینکه قانون عملیات بانکی بدون ربا نقش بانک‌ها را برای انجام وظایف بانکی دگرگون کرده است، گفت: این در حالی است که بعد از یک دهه از آغاز تحول در سیستم بانکی، بانکداری اسلامی در کشور هنوز با مشکلات متعددی روبرو است که باید درصدد حل و رفع آن باشیم.

 

این اقتصاددان به تشریح بیشتر شیوه بانکداری اسلامی پرداخت و گفت: در این شیوه بانکداری به دلیل تعدد قراردادها و محدودیت‌هایی که در بهره‌گیری از پاره‌ای عقود وجود دارد و همچنین به منظور عمل مطابق با دستورات شرع مقدس اسلام، ضرورت آموزش کارگزاران بانکی و مراجعان به آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

 

وی همچنین افزود: اگر آموزش مورد توجه قرار نگیرد به طور حتم نتایج مطلوبی همچون نبود موفقیت در دریافت تسهیلات مناسب از بانک‌ها، انعقاد قراردادهای ناصحیح و نا به جا که محرومیت از دریافت مناسب تسهیلات را نیز به همراه خواهد داشت.

 

این کارشناس اقتصادی جنبه‌ صوری پیدا کردن قراردادها و فعالیت بانکی، بطلان قرارداد و در آخر ربوی شدن سیستم نظام بانکی را از دیگر عوامل به آموزش بانکداری اسلامی در سیستم بانکی شکور برشمرد و گفت: بدین جهت، توضیح و تفسیر مفاد انواع قراردادها و کیفیت کاربرد آنها و نیز استفاده بهینه از تسهیلات آموزش در بانکداری اسلامی یک ضرورت است.

 

وی در پایان گفت: آنچه در بانکداری اسلامی اهمیت دارد این است که بانک و مشتری در سود و زیان شریک می‌شوند که این امر نه تنها از بسیاری از فسادهای اقتصادی ممانعت می‌کند بلکه انگیزه لازم را برای سپرده‌گذاران و فعالان اقتصاد فراهم می‌کند.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.