5 دلیل که چرا کراودفاندینگ بزرگترین موج سرمایهگذاری آینده است
عصر بانک؛طی چند سال گذشته، کراودفاندینگ به انتخاب محبوبی برای کارآفرینان و سرمایهگذاران تبدیل شده است. بنابر نوشته سایت استاتیستا، تنها در ایالات متحده آمریکا 191 پلتفرم کراودفاندینگ وجود دارد. آنها همچنین کشف کردهاند که حجم پولی که از طریق پلتفرمهای کراودفاندینگ جمع شدهاست با نرخ رشد بسیار زیادی از 530 میلیون دلار در 2009 به بیش از 2.8 بیلیون دلار در 2012 رسیده است.طبق گفتههافینگتون پست، 95% طرحهای تجاری که به دست سرمایه گذاران خطر پذیر رسیدهاند رد میشوند پس جای تعجبی نیست که این کارآفرینان دنبال جای دیگری برای تامین مالی بگردند.
کراودفاندینگ ثابت کردهاست که میتواند جایگزین خوبی برای به دست آوردن سرمایه و تامین مالی باشد و به نظر میرسد که به این زودیها قرار نیست کنار گذاشته شود و به احتمال زیاد با سرعت زیادی رشد خواهد کرد.در واقع، کراودفاندینگ قرار است که بزرگترین موج سرمایهگذاری بعدی باشد. با هم 5 دلیل این ادعا را مرور میکنیم:
1) راحتی
تا به حال از کسی پول تقاضا کردهاید؟ واضحاٌ این موضوع مورد خوشایند شما نیست. اما این موضوع در مقایسه با دردسرهای درخواست وام یا ملاقات با سرمایهگذاران احتمالی بسیار کار راحتی است. درواقع یکی از مراحل آزاردهنده برای کارآفرینان همین است که مجبورند با سرمایهگذارها سروکله بزنند. اما این مشکل با کراودفاندینگ کاملا برطرف شده است.
درمقایسه با تمام کاغذبازیها و آماده سازیها برای درخواست وام، درست کردن یک کمپین با استفاده از کراودفاندینگ مانند آب خوردن است. کافی است که شما پلتفرم مناسب را انتخاب کنید، ویدیو سادهای آماده کنید و پاداشهای جذابی هم برای حامیان تعیین کنید. با این که همچنان شما باید مدارک مهم بلندمدتی مانند یک طرح تجاری، داشته باشید اما با این روش شما تنها باید یک بار برای همیشه طرحتان و ایده خود را میتوانید ارائه دهید.
در کراودفاندینگ مالکانه، کراودفاندینگ هم برای کارآفرینان مفید است و هم برای سرمایه گذاران تا بتوانند همدیگر را پیدا کنند.به جای دستوپنجه نرم کردن با روشهای سنتی، کراودفاندینگ بستری را فراهم میآورد تا سرمایهگذاران بتوانند به راحتی روی طرحی سرمایه گذاری کنند.
2) تایید یک مفهوم
داشتن ایده یک چیز است اما ثابت کردن اینکه آبا این ایده میتواند سودآور باشد یا نه، چیز دیگری است. به جای متقاعد کردن خودتان یا سرمایهگذاران برای اینکه ایده شما پول ساز است، کراودفاندینگ فرصت بسیار خوبی را فراهم میکند تا شما ببینید بازار هدف شما در چه حالی است.
اگر کمپین شما موفق شود، این نه تنها مدرکی برای اثبات وجود علاقه و کشش برای ایده شما است، بلکه نشان دهنده این است که مردم مایل هستند تا برای آن پول خرج کنند. درواقع این راه بسیار موثری برای تایید ایده شماست.
3) کاهش ریسک
به دلیل اینکه کراودفاندینگ بازار هدف را تایید میکند، هم سرمایهگذاران و هم کارآفرینان نباید نگران قبول ریسک بالا باشند.به جای تزریق پولتان در کسبوکاری که ریسک بالایی دارد و بازار هدف پایداری ندارد، میتوانید بدون خرج زیادی آن بازار و ایده را امتحان کنید. درواقع اگر کمپین شما موفق نباشد، تمام پولهایی که دیگران با آن از شما حمایت کردهاند به حسابشان بازگردانده میشود.
جان رمپتون، سرمایه گذاری که بر روی بسیاری از کمپینهای کراودفاندینگ سرمایه گذاری کرده است، میگوید: روش دیگری که کراودفاندینگ به واسطه آن ریسک را کاهش میدهد، کاهش هزینه دارایی است. برای درک بیشتر این موضوع، به طور مثال فرض کنید که یک شرکت سازنده لباس در گذشته 1000 جفت شلوار جین تولید میکرده است اما تنها 700 جفت آن را میفروخته است. آنها باید هزینه 1000 جفت را پرداخت میکردند و ضرر حاصل از نفروختن بقیه شلوارها را متحمل میشدند. با استفاده از کراودفاندینگ همان شرکت دیگر میداند که باید چه مقدار شلوار جین تولید کند. درواقع به جای هدر دادن پول بر روی جنس یا داراییهایی که فروش نمیرود، میتوانید تنها جنسهایی که سفارش گرفتهاید را بفروشید.
4) بازخورد آنی
در حین یک کمپین کراودفاندینگ فرصتی فراهم میشود تا بازخوردها و ایدههای بقیه نیز مرور شود. در گذشته، بعضی از سوالها و نگرانیها در مراحل اولیه ایده به جواب نمیرسید اما امروزه شما میتوانید نظرسنجی انجام دهید تا ببینید افراد چه چیز را درمورد ایده شما دوست دارند و یا دوست ندارند. و جالب است که، این بازخوردها میتوانند به طور آنی بررسی شوند.این به شما کمک میکند تا اصلاحات لازم را سریعتر از گذشته اعمال کنید و این به این معنی است که میتوانید در سریعترین حالت محصول خود را به دست بازار برسانید.
با این حال، بهترین فایده این ویژگی کراودفاندینگ این است که برای شما یک شبکه متشکل از انسانها فراهم میآید. یک لحظه به آن فکر کنید، شما قادر هستید که مشتریهای همراه و وفاداری به دست آورید حتی قبل از اینکه کسبوکار شما شروع به فعالیت کند. این کار با همراه کردن آنها و گوش کردن به پیشنهادهای آنها ممکن است.
5) ابزاری مناسب برای بازاریابی
در کنار معرفی یک محصول یا خدمات، کراودفاندینگ شانسی برای فرستادن پیام کسبوکار شما و هدف آن به جامعه مخاطبی گستردهای را برای شما فراهم میکند. با انتشار کمپین خود در شبکههای اجتماعی مختلف، شما وقتی را برای همراه کردن حامیان خود صرف میکنید که این حامیان به مشتریان وفادار شما تبدیل میشوند و اخبار کسبوکار شما را به اطرافیانشان انتقال میدهند.
اگر کمپین شما سروصدای زیادی به پا کند، رسانههای زیادی نیز به شما جذب میشوند زیرا رسانهها عاشق داستانهای موفق هستند. درواقع شما به ارتباطات رسانهای رایگان دست پیدا کردهاید. مهم نیست که این رسانه، یک پایگاه خبری یا روزنامه محلی باشد و یا یک بلاگ معروف در صنعت شما. این پوشش خبری راه بسیار خوبی برای گسترش آگاهی درمورد کسبوکار شما و جذب حامیانی که در گذشته از کسبوکار شما آگاهی نداشتهاند است.
شیدا میرجهانی
ترجمه و تلخیص از سایت Forbes
/کاریا