10 راه برای تشویق و تداوم عملکرد درخشان

متاسفانه برخی مدیران در برابر تشکر و قدردانی از عملکرد زیردستان خود مقاومت می‌کنند و نظرشان این است که این کار باعث جسور شدن یا احساس بی‌نیازی افراد برای کار بیشتر می‌شود و اگر مجبور به انجام این کار شوند آن را با بی‌میلی انجام می‌دهند در حالی که تشویق کارکنان و ترغیب آنها به تداوم عملکرد درخشان، هنری است که هر مدیری باید از آن برخوردار باشد.

عصر بانک؛شاید برای بعضی از شما کمی سخت باشد که بهترین راه برای تشویق و تداوم عملکرد دیگران را پیدا کنید. متاسفانه برخی مدیران در برابر تشکر و قدردانی از عملکرد زیردستان خود مقاومت می‌کنند و نظرشان این است که این کار باعث جسور شدن یا احساس بی‌نیازی افراد برای کار بیشتر می‌شود و اگر مجبور به انجام این کار شوند آن را با بی‌میلی انجام می‌دهند در حالی که تشویق کارکنان و ترغیب آنها به تداوم عملکرد درخشان، هنری است که هر مدیری باید از آن برخوردار باشد. در اینجا 10 توصیه در مورد چگونگی و چرایی تشویق و تداوم عملکرد مطلوب و عالی توسط مدیران ذکر می‌شود.

علاوه بر نتایج درخشان به عملکرد‌های درخشان افرادتان نیز توجه کنید

خیلی از مدیران فقط به نتایج و دستاوردهای نهایی کار توجه دارند و به فعالیت‌های در جریان و در حال انجام توجه چندانی ندارند در نتیجه فاکتور مهم تشویق کارکنان در حین انجام یک پروژه را فراموش می‌کنند در حالی که این نوع تشویق‌ها تاثیر مثبت بسزایی در پیشبرد هر چه بهتر و سریع‌تر کارها دارد. برای این کار کافی است از کارکنانتان بپرسید که چه می‌کنند و کار در چه مرحله‌ای است و پس از آن باید تشویق‌شان کنید.

در حضور دیگران افرادتان را تشویق کنید 

اگر می‌خواهید نهایت لذت و شادی را در چشمان فردی که می‌خواهید از او تشویق به عمل آورید ببینید او را در مقابل همه همکارانش مورد تقدیر قرار دهید. در جریان مراسم قدردانی هم به هیچ‌وجه از گفتن جملات زیبا و دلگرم‌کننده کوتاهی نکنید و تا آنجا که می‌توانید با آب و تاب درباره موفقیت‌های او سخن بگویید.
 
ایمیل‌های تشویقی برای کارکنانتان بفرستید

باب دیروز یک روز کاری سخت و پرچالش را پشت سر گذاشته بود و امروز صبح که کامپیوترش را روشن کرد متوجه شد ایمیلی از طرف مدیریت شرکت برایش ارسال شده است. او با ترس و لرز آن ایمیل را باز کرد و لحظاتی بعد تمام استرس‌هایش برطرف شد چرا که در آن ایمیل از او به خاطر عملکردش قدردانی شده بود. آری، یک ایمیل تشویق و قدردانی از کارکنان می‌تواند هم آنها را از استرس و نگرانی‌های کاری‌شان رها کند و هم نسبت به آینده امیدوارشان سازد و به آنها نشان دهد که شما به آنها توجه دارید.

اول مطمئن شوید بعد تشویق کنید

هیچ چیز بدتر از این نیست که کسانی از میان همکارانتان به خاطر کاری که انجام نداده‌اند و نقشی در تحقق یک موفقیت نداشته‌اند، مورد تشویق قرار گیرند. این کار باعث بی‌انگیزگی سایرین می‌شود و عملکرد‌های مطلوب و نامطلوب را یکسان جلوه می‌دهد. بنابراین قبل از اینکه برای تشویق افرادتان اقدام کنید از شایسته بودن آنها اطمینان حاصل کنید و پس از آن با جان و دل آنها را مورد تشویق قرار دهید.
 
برای تشویق افراد موفق خسیس نباشید

هیچ فرد لایق تشویق شدن را از قلم نیندازید و به یاد داشته باشید که در هر موفقیتی که به دست آمده است حاصل کار گروهی فوق‌العاده‌ای بوده که انجام شده است. پس در کنار توجه به عملکردهای فردی افراد، تلاش‌های همه اعضا در قالب تیم را نیز مورد تشویق قرار دهید. برای این کار جشن کوچکی بگیرید و همه اعضای تیم را به صرف کیک و چای دعوت کنید.

کارمندانتان را شرطی نکنید

این درست است که افرادتان دوست دارند مورد تشویق و قدردانی قرار بگیرند اما قرار نیست برای انجام کارهای پیش پا افتاده‌ای که جزو الزامات کار هستند (مثل سر موقع در محل کار حضور پیدا کردن) آنها را تشویق کنید چرا که با این کار آنها را شرطی کرده‌اید و در نتیجه آنها در قبال انجام تمام وظایف محوله‌شان از شما توقع تشویق کردن دارند. بنابراین مکانیزم‌های تشویقی‌تان را با سیستم‌های کنترلی و نظارتی ترکیب کنید.

عملکرد درخشان و بی‌نقص را برای افرادتان تعریف کنید

تعریف دقیق و روشن مصادیق کار بی‌نقص و عالی برای کارکنان دارای دو مزیت است: یکی اینکه احساس مطلوب و مثبتی را در افرادی که تشویق شده‌اند به وجود می‌آورد و به آنها ثابت می‌کند که کارشان را به درستی انجام داده‌اند و از سوی دیگر بقیه افراد را نیز آگاه می‌سازد که چه کیفیتی را باید در کارهایشان ارائه دهند تا مصداق عملکرد درخشان باشد. در واقع بسیاری از کارکنان سازمان‌ها به این دلیل عملکرد درخشانی ندارند که از ایده‌آل‌ها و عملکرد مطلوب اطلاع ندارند و در نتیجه تلاش‌های آنها هر چقدر هم گسترده باشد به بیراهه خواهد رفت و قدر این تلاش‌ها هم دانسته نخواهد شد. 

عملکرد‌های درخشان را با ارتقای شغلی و واگذاری پروژه‌های بزرگ‌تر تشویق کنید

هنگامی که افرادتان یک پروژه را با موفقیت کامل انجام می‌دهند در واقع توانایی‌هایشان را به اثبات رسانده‌اند پس مجبور کردن آنها به انجام تکراری همان کار یک نوع درجا زدن و ایستایی برای آن افراد محسوب می‌شود. پس ضمن ارتقا دادن مقام و موقعیت شغلی این افراد، آنها را در پروژه‌های بزرگ‌تری به کار گیرید و توانایی‌های آنها را به چالش بکشید. 

از اعضای تیمتان بخواهید به هم مشاوره فکری دهند

هر فردی دارای یکسری نقاط قوت و ضعف است که با هم‌پوشانی و تکمیل کردن و تکمیل شدن در قالب تیم‌های کاری به بهبود کلی کارها منتهی می‌شود. پس برای تشویق اعضای تیمتان به درس دادن به هم و درس گرفتن از هم شما باید محیطی را به وجود بیاورید که در آن نقاط قوت و ضعف فردی افراد هویدا شود سپس فرصت‌های یادگیری و یاددهی در اختیار افراد قرار گیرد. این کار به ارتقای کمیت و کیفیت روابط بین اعضای تیم کمک شایانی خواهد کرد. 

به کارها و موفقیت‌های بزرگ سایر بخش‌های سازمان هم توجه کنید

اینکه عملکرد مطلوب شما از سوی مدیران سایر بخش‌های سازمان نیز مورد توجه و تمجید قرار گیرد بسیار هیجان‌آور و ارزشمند است. تمام بخش‌های یک سازمان یا شرکت به هم پیوسته و وابسته هستند و موفقیت‌ها و نیروهای زبده هر کدام از آنها می‌تواند در خدمت سایر بخش‌ها باشد. پس کارکنان سایر بخش‌ها را نیز تشویق کنید شاید روزی به بخش شما منتقل شوند. 

 

نویسندگان:لیزامانبرگ و باب رزنر

مترجم: سید حسین علوی لنگرودی

منبع: کتاب صد پند مدیریتی

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.