شبکه مجازی سپه (شمس) چیست؟ (ePayment Gateway)
عصر بانک؛ پس از انعقاد قرارداد بین پذیرنده و بانک، اطلاعات پذیرنده در سامانه درگاه پرداخت غیرحضوری (ePayment Gateway) بانک ثبت میگردد و هنگام خرید کالا و یا خدمت، در صورت تمایل خریدار برای پرداخت غیرحضوری وجه، شمارهای توسط سامانه مربوطه تولید و به خریدار ارائه میشود که با ثبت آن در یکی از درگاههای یادشده، عملیات پرداخت وجه صورت میپذیرد.
تعاریف :
پرداخت (خرید) غیرحضوری:
پرداخت وجه کالاها و خدمات خریداری/فروختهشده به صورت الکترونیکی و از طریق یکی از درگاههای غیرحضوری همچون اینترنت، تلفن همراه و تلفن ثابت، پرداخت (خرید) غیرحضوری نامیده میشود. از مزایای این روش پرداخت میتوان به امنیت بیشتر، عدم نیاز به حمل پول نقد برای خرید و عدم نیاز به حضور فیزیکی در محل فروش اشاره کرد.
سیستم پرداخت غیرحضوری:
سامانهای است که امکان پرداخت (خرید) غیرحضوری را از طریق درگاههای اینترنت، تلفن ثابت و تلفن همراه فراهم میآورد.
خریدار:
شخصی است که تقاضای خرید کالا یا درخواست دریافت خدمتی را دارد. در حال حاضر امکان پرداخت غیرحضوری فقط برای اشخاص حقیقی که دارنده انواع کارت (عابربانک سپه / شتابی) و حساب متمرکز هستند و رمز تأیید تراکنش مالی (رمز دوم) را دریافت نمودهاند میسر است.
پذیرنده:
شخص حقیقی / حقوقی است که خدمت یا کالایی را عرضه مینماید. به هر پذیرنده یک کد 8 رقمی به نام MerchantID اختصاص مییابد که شناسه پذیرنده نزد بانک به شمار میرود. پذیرنده میبایست یک حساب متمرکز عابربانک (کوتاه مدت، قرض الحسنه) و یا جاری طلایی نزد بانک سپه افتتاح یا معرفی نماید.
شماره درخواست پرداخت (PRN):
شماره یکتا (unique) و رمزشدهای است که بانک برای هر تراکنش پرداخت در نظر میگیرد و آن را پس از ثبت اطلاعات خرید در اختیار پذیرنده قرار میدهد. این عدد مشخصه و نشانگر ثبت درخواست تراکنش مالی نزد بانک است و خریدار از این شماره برای تکمیل و پیگیری فرآیند پرداخت استفاده مینماید.
در صورتی که پذیرنده، خدمات خود را به صورت غیر اینترنتی ارائه میدهد و یا خریدار تمایل به پرداخت وجه خرید از درگاههای تلفن ثابت و یا تلفن همراه دارد، ضروری است خریدار شماره درخواست پرداخت (PRN) و MerchantID پذیرنده را از وی دریافت و در قسمت پرداخت غیرحضوری درگاههای مزبور وارد نماید.
شماره سفارش (Order ID):
به گزارش عصر بانک ، کدی است که پذیرنده برای هر تراکنش پرداخت در نظر میگیرد و میتواند فروش خود را از طریق این کد پیگیری نماید.
شرایط و ضوابط :
1- دارا بودن مجوزهای شغلی معتبر حقوقی و حقیقی (پروانه کسب و یا جواز کار مرتبط با فعالیت مورد نظر در اینترنت و نیز اقامتگاه قانونی)
2- دارا بودن نشان اعتماد الکترونیکی/ سایت www.enamad.ir
3- رعایت قوانین عمومی کشور و قانون تجارت الکترونیک جمهوری اسلامی ایران
4- عدم فسخ فعالیت از نظر نظام بانکی کشور
5- دارا بودن وب سایت آماده جهت فروش اینترنتی
6- ارتباط بین زمینه فعالیت سایت و شرح فعالیت های مشخص شده در مجوزهای شغلی
7- افتتاح یا معرفی یک حساب متمرکز نزد بانک سپه
مدارک مورد نیاز :
الف- مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقیقی:
1- فرم مشخصات پذیرنده و قرارداد پذیرش خدمات پرداخت اینترنتی (در دو نسخه ممهور به مهر پذیرنده و امضاء)
2- معرفی شماره حساب متمرکز در بانک سپه
3- تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه مالک سایت
4- تصویر برابر اصل اجارهنامه یا سند مالکیت محل سکونت
ب- مدارک مورد نیاز برای اشخاص حقوقی:
1- فرم مشخصات پذیرنده و قرارداد پذیرش خدمات پرداخت اینترنتی که توسط امضاء داران مجاز پذیرنده تکمیل و کلیه صفحات آن امضاء شده باشد (در دو نسخه)
2- معرفی شماره حساب متمرکز در بانک سپه
3- تصویر برابر اصل کارت ملی و شناسنامه صاحبان امضاء
4- تصویر برابر اصل روزنامه رسمی (دارای شناسه ملی) و آگهی آخرین تغییرات و یا پروانه کسب یا جواز کار
5- آگهی تأسیس شرکت
6- شماره اقتصادی اخذ شده از سازمان امور مالیاتی
پاسخگویی
اداره کل بانکداری الکترونیک (پشتیبانی خدمات درگاه های الکترونیک)
35912412 – 021
اداره کل فناوری اطلاعات (پشتیبانی فنی)
info@ebanksepah.ir