نگاه مدیرعامل بیمه کوثر به آورده‌های بیمه‌گذاران

بیمه کوثر توانسته است با به‌کارگیری یک گروه متخصص و قدرتمند در بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار سرمایه داشته باشد. همچنین این بیمه به دنبال توسعه فعالیت‌های‌ خود در عرصه استارت‌آپ‌هاست.

عصر بانک؛ امروزه سرمایه‌گذاری و دانش لازم برای انجام آن یک ضرورت برای شرکت‌های بیمه به شمار می‌رود؛ ضرورتی که اگر نادیده گرفته شود می‌تواند موجب زیان‌دهی در این شرکت‌ها شود. البته بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه را برای سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف محدود کرده است و این شرکت‌ها برای پرداخت پول به بیمه‌گذارانشان باید 60 درصد از منابع مالی خود را به صورت سپرده نزد بانک‌ها قرار دهند. با این حال بخش باقی‌مانده منابع مالی می‌تواند به یک اهرم مناسب برای افزایش سودآوری شرکت‌های بیمه تبدیل شود.

 

به گزارش روابط عمومی بیمه کوثر، مدیرعامل این بیمه طی گفت‌وگویی با نشریه آرامش درباره اهمیت بخش سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه گفت: «عملکرد مثبت در یک شرکت بیمه وابستگی شدیدی به سلامت قلب آن، یعنی مدیریت سرمایه‌گذاری دارد.»

 

مجید مشعلچی فیروزآبادی همچنین بورس اوراق بهادار و استارت‌آپ‌ها را دو کانون اصلی این شرکت در بخش سرمایه‌گذاری عنوان کرد. برای آشنایی با دیدگاه‌ها و نظرهای مجید مشعلچی درباره اهمیت مدیریت سرمایه‌گذاری، متن گفت‌وگوی «آرامش» با وی را در ادامه می‌خوانیم.

 

در ابتدا نگاهی داشته باشیم به مدیریت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه؛ به نظر شما اهمیت این واحد برای شرکت‌های بیمه چیست

 

برای درک بهتر از اهمیت مدیریت سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه کلیت یک شرکت بیمه را به یک موجود زنده تشبیه می‌کنم؛ اگر شرکت بیمه کالبد آن باشد، سرمایه‌گذاری قلب آن و منابع مالی حاصل از عملیات بیمه‌گری خون در جریان آن است.

 

اگر قلب یک موجود زنده دچار مشکل و التهاب شود و عملکرد صحیحی نداشته باشد زندگی و حیات آن موجود تحت تأثیر قرار خواهد گرفت و اگر خون به درستی به اندام‌ها منتقل نشود، به درستی نمی‌توانند به وظایف خود در آن کالبد عمل کنند. با این توصیف، عملکرد مثبت در یک شرکت بیمه هم‌وابستگی شدیدی به سلامت قلب آن، یعنی مدیریت سرمایه‌گذاری دارد. در واقع اگر منابع مالی واردشده به شرکت بیمه در مسیر درستی قرار نگیرد و در جایی که باید، هزینه نشود، عملکرد شرکت نیز با اختلال روبه‌رو خواهد شد و حتی به ورشکستگی آن خواهد انجامید.

 

بنابراین منابع مالی به دست آمده از محل بیمه‌گری باید با صلاح‌دید مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت در جاهایی هزینه شود که بهره‌وری آن افزایش یابد. البته طبق قوانین بیمه مرکزی شرکت‌های بیمه برای اینکه در پرداخت خسارت دچار کمبود منابع مالی نشوند موظف‌اند که حداقل 60 درصد از منابع مالی‌شان را به صورت سپرده بانکی ذخیره کنند. پس مدیریت سرمایه‌گذاری باید بتواند از 40 درصد باقی‌مانده، نهایت بهره‌برداری را بکند تا در التهابات اقتصادی، شرکت دچار ضرر و زیان نشود و بتواند همسو با روند اقتصادی کشور پیش برود.

 

این سرمایه‌گذاری در چه بخش‌هایی می‌تواند صورت گیرد و به نظر شما بهترین نوع سرمایه‌گذاری کدام است؟

 

سرمایه‌گذاری در بازار ایران معمولاً در چند بخش انجام می‌شود؛ املاک و مستغلات، طلا و ارز، سپرده بانکی، بازار سرمایه و استارت‌آپ. در این میان سرمایه‌گذاری در بخش طلا و ارز به دلیل مسائل امنیتی و ملی با محدودیت مواجه است و بنابراین چهار ابزار باقی می‌ماند که در این بین سرمایه‌گذاری در املاک و مستغلات و بازار سرمایه بازدهی بیشتری خواهد داشت. از میان این دو نیز باید بگویم که سرمایه‌گذاری در بورس نیاز به تخصص دارد و از این رو شرکت‌های بیمه برای ورود به این بخش باید بتوانند یک مدیر سرمایه‌گذاری با گروه مجرب در اختیار بگیرند.

 

به عبارتی باید بگویم اگر سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار با یک رویکرد صحیح و حساب‌شده صورت گیرد، می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد مطمئن برای شرکت محسوب شود و در تنگناهای اقتصادی نه تنها از زیان‌دهی شرکت جلوگیری، بلکه به سودآوری آن نیز کمک کند.

 

خوشبختانه بیمه کوثر در این بخش توانسته است با به‌کارگیری یک گروه متخصص و قدرتمند در بخش اقتصادی، سرمایه‌گذاری مناسبی در بازار سرمایه داشته باشد. در واقع از زمانی که اینجانب سکان هدایت بیمه کوثر را به دست گرفته‌ام توانسته‌ایم پرتفوی بورسی شرکت بیمه کوثر را از 20 میلیارد تومان به بیش از یک هزار و 400 میلیارد تومان برسانیم که یک تحول بزرگ در بخش سرمایه‌گذاری شرکت به شمار می‌رود. علاوه بر این، خرید املاک نیز جزو برنامه‌های سرمایه‌گذاری شرکت بوده است و در این مدت املاک مناسبی را نیز خریده‌ایم که یکی از آنها قرار است به ساختمان اصلی شرکت تبدیل شود و در حال حاضر در مرحله ساخت قرار دارد.

 

از طرفی بیمه کوثر با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها نیز یک شرکت پیشرو در این عرصه به شمار می‌رود. بیمه کوثر با حمایت از یک گروه استارت‌آپی در سال گذشته توانست از نخستین اپلیکیشن صدور هوشمند بیمه بدنه اتومبیل با نام مرکوری رونمایی و به عنوان یک شرکت پیشتاز در این بخش خود را مطرح کند.

 

به سود حاصل از عملکرد مثبت واحد سرمایه‌گذاری اشاره کردید، درآمد بیمه کوثر طی سال‌های گذشته از محل سرمایه‌گذاری چقدر بوده است؟

 

کل درآمد شرکت از محل سرمایه‌گذاری طی دو سال گذشته (96 و 97) بیش از 425 میلیارد تومان بوده است. به عبارتی در سال 97 از این بخش بیش از 300 میلیارد تومان سود عاید شرکت شد و این رقم در سال 96 نیز بالغ بر 123 میلیارد تومان بود.

 

این در حالی است که پیش از تغییر رویکرد بیمه کوثر و ایجاد دیدگاهی ویژه نسبت به مدیریت سرمایه‌گذاری و اقتصادی، درآمد شرکت طی سال‌های 89 تا 95 از این بخش تنها 192 میلیارد تومان بود. این روند سبب شد که شرکت بیمه کوثر در سال‌های گذشته به جمع یکصد شرکت برتر کشور بپیوندد و در سال 98 نیز در میان 40 شرکت برتر بورسی قرار گیرد.

 

دیگر شرکت‌های حاضر در صنعت بیمه در این بخش چگونه عمل می‌کنند؟

 

خوشبختانه این تغییر رویکرد در اکثر شرکت‌های بیمه مشهود است و طی سال‌های گذشته بسیاری از آنها به جای راکد نگه داشتن منابع مالی‌شان در بانک‌ها، به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف روی آورده‌اند که در این میان برای آنها نیز بازار سرمایه جذاب‌تر از دیگر بازارها بوده است.

 

این اتفاق نوید آینده روشنی را برای صنعت بیمه کشور می‌دهد و امیدوارم با گسترش و تقویت واحدهای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بیمه شاهد سودآوری هر چه بیشتر در این ستون بازار مالی کشور باشیم.

 

برنامه‌های آینده شما در بخش سرمایه‌گذاری چیست؟

 

آنچه بنا کرده‌ایم توانایی توسعه بیشتر را در خود دارد؛ به عبارتی در حال حاضر بخش سرمایه‌گذاری ما آماده ورود هر چه بیشتر به بخش‌های مختلف و گسترش فعالیت‌های خود است.

 

سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار یکی از گزینه‌های ما به شمار می‌رود و در همین حال به دنبال توسعه فعالیت‌های‌مان در عرصه استارت‌آپ‌ها هستیم؛ در واقع بیمه کوثر در چند سال اخیر به مبحث سرمایه‌گذاری نگاه ویژه‌ای داشته است، به همین دلیل بحث استارت‌آپ‌ها را بسیار جدی می‌داند و آن را یک فرصت مغتنم برای سرمایه‌گذاری به شمار می‌آورد.

 

البته در خصوص سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها تنها به دنبال درآمدزایی برای شرکت نیستیم کما اینکه ورود به این بخش در سال‌های اول چیزی جز هزینه در پی ندارد؛ در واقع حمایت از طرح‌های خلاقانه و نوآورانه یک سرمایه‌گذاری بلندمدت یا میان‌مدت است که پس از طی دوره‌ای به سوددهی می‌رسد.

 

بنابراین باید تاکید کنم که مهم‌ترین هدف ما از سرمایه‌گذاری در این بخش به دست آوردن سرمایه بزرگ‌تر یعنی جلب رضایت مشتریانمان است. در مجموع می‌توان گفت که از سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار به دنبال افزایش سودآوری و در نهایت افزایش رضایت سهام‌داران و بیمه‌گذاران‌مان هستیم؛ زیرا افزایش سودآوری و ارتقای توان مالی شرکت، آسودگی خیال ذی‌نفعان را به دنبال خواهد داشت. از سوی دیگر با سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌ها، ارائه طرح‌های جذاب بیمه‌ای و تسهیل در خدمت‌رسانی به مشتریان‌مان را دنبال می‌کنیم که این نیز با افزایش رضایت مشتریان، به بالا رفتن تعداد مشتریان و در نهایت سودآوری شرکت خواهد انجامید.

 

به عبارتی در هر دو بخش، سودآوری و رضایت مشتری پیگیری می‌شود و امیدواریم به یاری ایزد منان و تلاش حداکثری در مجموعه بیمه کوثر بتوانیم به این دو هدف دست پیدا کنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.