چهار روش مقابله بانک‌ها با تهدیدات فین‌تک‌ها

شرکت‌های تکنولوژی بزرگ مانند تی موبایل (T-Mobile) و اپل (Apple) و خرده‌فروشانی مانند والمارت (Walmart) به حرکت در جهت ارائه‌ی خدمات مالی ادامه می‌دهند. با وجودی که این شرکت‌ها فاقد تجربه‌ی فعالیت در صنایع مالی هستند، ولی به دنبال گرفتن سهم بازار با ارائه‌ی رابط‌های یکپارچه، آسان و قابل لمس و تجربه‌ی کاربری مناسب هستند.

عصر بانک؛با تشدید شرایط رقابتی، بانک‌ها باید وارد بازی شوند، مخصوصا وقتی صحبت از فضای دیجیتال است یا با ریسک از دست دادن مشتریان، توسط تازه واردان بازار مواجهند.

 

خبر خوب این است که هنوز وقتی صحبت از اعتماد می‌شود، بانک‌های سنتی مزیت قابل توجهی دارند. طبق پژوهش هریس پل (Harris Poll)، بیش از سه چهارم آمریکایی‌ها (78 درصد) در مورد دسترسی بانک‌ها به اطلاعات شخصی‌شان در مقایسه با شرکت‌های تکنولوژی بزرگ پذیرش بیش‌تری دارند.

 

در ادامه چهار کاری که بانک‌ها برای باقی ماندن در رقابت با فین‌تک‌ها باید انجام دهند را توضیح می‌دهیم.

 

1. ارائه فرایند ساده گشایش حساب

 

اولین گام منطقی توجه به فرایند گشایش حساب است. این معمولا اولین تعامل یک مشتری بالقوه با بانک است، بنابراین باید تا حد امکان آسان، سریع و بدون دردسر باشد. هم‌چنین مشتریان باید بتوانند حسابشان را از کانال مورد نظر خودشان که امروزه معمولا یک کانال دیجیتال است، بازگشایی کنند. مشتریان می‌توانند از هر مکان یا هر دستگاهی در چند دقیقه برای اپل کارت یا والمارت پی ثبت‌نام کنند. اگر بانک شما نتواند این سادگی و راحتی را  فراهم کند، با ریسک بالای از دست دادن مشتری و بسیاری از فرصت‌ها مواجه می‌شوید.

 

2. شخصی‌سازی، شخصی‌سازی، شخصی‌سازی

 

زمینه‌ی دیگری که بانک‌ها باید عملکرد خودشان را در آن بسنجند شخصی‌سازی است‌. وقتی صحبت از شناخت مشتریان می‌شود بانک‌ها توان خوبی دارند، چون آن‌ها نسبت به خرده‌فروشان یا ارائه‌دهندگان تکنولوژی به داده‌های معنی‌دارتری دسترسی دارند. بانک‌هایی که می‌توانند به صورت استراتژیک از داده‌هایشان برای پیش‌بینی نیازهای مشتریان و برآوردن آن‌ها در زمان مناسب استفاده کنند، ارتباطات قوی و تاثیر مثبتی بر سایرین خواهند داشت.

 

3. ارائه ابزارهای مفید به مشتریان

 

شخصی‌سازی خدمات، باعث ارائه ابزارهای مناسب و درک بهتر مشتریان از بانک و فراهم کردن تجربه‌ی دیجیتال معنی‌دار و متناسب برای آنان است.

 

مشتریان می‌خواهند که بانکشان به آن‌ها در درآمد-هزینه و در زمان وقوع چالش‌های مالی و رسیدن به اهدافشان مانند خرید خانه یا بازنشستگی کمک کند. بانک‌هایی که فعالانه ابزارهای مفیدی ارائه می‌دهند و نیازهای مشتریان را تامین می‌کنند، با کاهش خطر مراجعه‌ی مشتریان به فین‌تک‌ها برای برآوردن نیازشان مواجه می‌شوند.

 

بانک هایی که در ارائه‌ی محصولات و خدمات جدید پیشرو هستند، توسط مشتریان در جایگاه بهتری نسبت به تازه‌واردان غیرسنتی مثل شرکت‌های تکنولوژی قرار می‌گیرند.

 

4. یک مسئول امور دیجیتال تعیین کنید

 

به هر حال، انجام این کار ساده نیست و به سرمایه‌گذاری در تکنولوژی مدرن و استراتژی بلند مدت دیجیتالی نیاز دارد. بانک‌هایی که یک مسئول امور دیجیتال تعیین می‌کنند، یعنی شخصی را معین می کنند که قدرت تصمیم‌گیری داشته باشد و مسئولیت اصلی تجربه‌ی دیجیتال مشتری را به عهده بگیرد. به علاوه برای ارزیابی کانال‌های دیجیتال شامل کانال‌های آنلاین، موبایلی و ATM برنامه‌ریزی کند. چنین سازمانی اغلب نسبت به رقبایی که مسئولیت‌ها را مبهم باقی می‌گذارند، موفقیت بیش‌تری کسب می‌کند.

 

بانک‌ها باید به صورت منظم ارزیابی کنند که کدام جنبه از بانکداری دیجیتال برای تجربه‌ی مشتریان مهم است تا بتوانند مطمئن باشند که با چنین ویژگی‌ها و عملکرد، رو به جلو گام برخواهند داشت. برای موفقیت در محیط دیجیتال امروز، بانک‌ها باید بتوانند در همه‌ی کانال‌های مناسب برای به دست آوردن سهم بازار، یک تجربه‌ی دیجیتال، یکپارچه و قابل لمس فراهم کنند تا نه تنها با رقبا رقابت کنند، بلکه با تهدیدات جدید و در حال ظهور هم مقابله نمایند.

 

ترجمه از ATMmarketplace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.