در پنل تخصصی راهکارهای توسعهای بیمه چه گذشت؟
عصر بانک؛در این پنل؛ حمیدرضا اکبری، معاون راهکارهای بیمهگری داتین با اشاره به اینکه شرکت داتین به عنوان یک شرکت تخصصی در هلدینگ ICT گروه مالی پاسارگاد، به دنبال ارائه راهکارها و خدمات فن آوری در صنعت بیمه است، گفت: فناوری اطلاعات جایگاه ویژهای در جهان پیدا کرده است. ما اگر به زندگی روزمره خود نگاه کنیم، سهم IT در سبد هزینههای ما قطعا به نسبت موارد دیگر سهم بالایی ندارد، اما در دنیا سهم بسزایی را به خود اختصاص داده است.
وی با طرح این سوال که چه اتفاق مهمی در دنیا رخ داده که شرکتهایی مانند اپل و گوگل ، جایگاههای بسیار بالاتری را پیدا کردند؟ گفت: واقعیت این است که شرکتهای IT به کسب و کارهای متعدد ورود کردهاند و خیلی از کارها از طریق آنها انجام میشود.
اکبری افزود: شرکتهای اپل و گوگل به صنعت بیمه نیز ورود پیدا کردند و خدمات بیمهای را عرضه میکنند.اما در ایران شرکتهای IT فعلا چنین جایگاهی را در مقابل شرکتهایی که در حوزههای خدمات مالی مشغول به فعالیت هستند، ندارند.اما این مهم به تدریج اتفاق خواهد افتاد و هر روزی که می گذرد فرصتها را از دست میدهیم.
معاون راهکارهای بیمهگری داتین با اشاره به بحث Multichannel افزود: در گذشته افراد به شرکت بیمه مورد نظر مراجعه میکردند اما امروزه از طریق تکست، وب، تلفن همراه و مخصوصا شبکههای اجتماعی، نیازهای خود را بر طرف میکنند.
وی با اشاره به بحث شخصیسازی خدمات گفت: بحث دیگری که در حال تغییر است، بحث شخصیسازی خدمات است. افراد انتظار دارند آن خدمتی را دریافت کنند که خودشان میخواهند و علاقهای ندارند پول بیشتری پرداخت کنند.
اکبری ادامه داد: در سیاستهای بازاریابی باید تغییر اساسی صورت گیرد.با توجه با اینکه افراد با هم تفاوت دارند بنابراین انتظارات متفاوتی هم دارند که این بسیار اهمیت دارد.
وی همچنین به بحث تمرکز بر مشتری اشاره کرد و افزود: در این بحث، شرکتها نیز بخاطر همین تغییر نگرش مجبور هستند برای بقای خود و برای اینکه از فضای رقابت عقب نمانند با توجه به نیاز مشتریان رفتار کنند و محصولات و خدماتشان را خاص مشتری عرضه کنند.این چیزی است که در گروه مالی پاسارگاد از چند سال قبل به عنوان شعار مطرح شده است.
اکبری در ادامه پنل به اینترنت اشیاء اشاره کرد و گفت: در تکنولوژی اینترنت اشیاء، اجزاء و اشیایی همگام با انسان هستند. این تکنولوژیها موجب شدند که ما در ارزیابی خود، کارایی بهتری داشته باشیم.
وی همچنین به بحث بهبود ارتباط با مشتریان پرداخت و افزود: این موضوع بخاطر اطلاعاتی که حاصل میشود یک امر بدیهی است. ما میتوانیم به کمک سنسورها و اطلاعات ، قوانین و شرایطی دقیقتری که فروش بیمه نامه را در مقابل آن تعریف کرده، در عمل و در اجرا از مشتری مطالبه کنیم.
وی افزود: IOT با همان اینترنت اشیاء یک موضوع کلیدی است که در حال حاضر به صورت جدی در حوزه فناوری مطرح شده و یکی از استراتژی های بسیار جدی شرکت های بیمه است.
اکبری در انتها خاطر نشان کرد: بحث دیگر بحث هوشمندسازی اتوماسیون است . این بحث به منظور ارائه یک محصول بیمه گری که فرآیندهایی سود و خسارت را انجام میدهد نیست. هوشمندسازی اتوماسیون به این معنی است که ما بتوانیم خدماتی را عرضه کنیم که مشتریان بتوانند به صورت سلف سرویس خیلی از خدمات را در اختیار داشته باشند.