همه چیز از ادغام کیفپول آپ و اسنپ تا محدودیت تراکنش موبایلی

عصر بانک؛دیروز 23 دیماه 1397 بعد از مجمع عمومی فوقالعاده شرکت آسانپراخت پرشین (آپ)، نشست خبری با حضور رسانهها حامد منصوری، مدیرعامل، مهدی شهیدی، قائم مقام مدیرعامل، سعید ذوالقدریها، معاون بازاریابی، حمید جعفری مدیر روابط عمومی و جهانشاهلو، معاون مالی آسان پرداخت برگزار شد.
لطفاً درباره یکپارچه شدن کیف پول اسنپ و آپ توضیح بفرمایید.
بر اساس قرارداد، خدمات پرداخت اسنپ بصورت انحصاری به آپ محول شده است و قرار است با تاسیس یک شرکت جدید، تمامی خدمات گروه اینترنتی رز مانند کیف پول اسنپ، اسنپ فود، اسنپ مارکت، اسنپ تریپ، بامیلو و غیره بر بستر اپلیکیشن آپ انجام شود و ایجاد یک کیف پول مشترک از دیگر این اهداف است.
در این رابطه منصوری گفت: در حال حاضر کیف پول آسانپرداخت به عنوان لیدر بازار شناخته میشود و یکپارچه شدن کیفپول اسنپ و آپ به این معنی است که تمام اپلیکیشنهای گروه اسنپ از این پس انحصارا فقط از کیف پول آپ استفاده خواهند کرد و دیگر دو کیفپول وجود نخواهد داشت. بنابراین کاربر عملاً کیف پولش را شارژ میکند و با آن میتواند کارهایی نظیر خرید شارژ، پرداخت قبض، سفارش غذا یا سفارش تاکسی اسنپ را انجام دهد.
وی افزود: وقتی شما کیف پولتان را در اپلیکیشن آپ شارژ میکنید انگار که کیفپولتان را در اسنپ شارژ کردید و چه کیف پولتان را در اسنپ و چه در آپ شارژ کنید، تفاوتی نمیکند و مصرفهای آن به شرکت جدید منتقل میشود. در این راستا اگر از کیف پول برای اسنپ استفاده میکنید در واقع در شرکت جدید این پرداخت اتفاق میافتد و از حساب کیفپول متعلق به شرکت جدید مبلغ کسر میشود. لازم به ذکر است 70 درصد سهام شرکت جدید متعلق به آسانپرداخت و 30 درصد متعلق به اسنپ خواهد بود.
مدیرعامل آپ تصریح کرد: در واقع فاز اول این همکاری به این صورت است که درحال حاضر کل پرداختهای گروه اسنپ توسط آپ اتفاق میافتد. در فاز بعدی کیف پول آپ با اسنپ یکپارچه میشود و با توجه به اینکه آیندهی صنعت پرداخت خرد بر کیف پول و پرداختهای خرد متمرکز خواهد شد و بزرگترین محل مصرف پرداخت خرد کشور در حال حاصر در گروه اسنپ است، قطعا بهترین مشتری برای استفاده از این کیف پول مشتریان اسنپ هستند. همچنین در فاز بعدی، فروش محصولات اسنپ توسط آپ قابل انجام است. یعنی بعد از این میتوانید با اپلیکیشن آپ سرویسهایی مانند گرفتن تاکسی اسنپ، سفارش غذا یا سفارش اقلام مورد نیاز از سوپرمارکتها را انجام دهید و این منافاتی با اپلیکیشنهای اسنپ ندارد و آپ از محل همکاری با اسنپ بین 15 تا 50 درصد منتفع میشود.
در سال گذشته چه تعداد POS وارد کردهاید؟
منصوری در جواب به این سؤال گفت: در سال گذشته تنها حدود 20 هزار دستگاه POS وارد کردهایم که این موضوع بدلیل عدم ثبات نرخ ارز جنبه منفی ندارد زیرا اگر با دلار 18 هزار تومانی خرید میکردیم و بعد قیمت دلار به 8 هزار تومان کاهش میافت، متحمل ضرر زیادی میشدیم. در این راستا دلاری نیمایی صرف تامین قطعات POS میشود و برای تامین آن با مشکلاتی روبرو هستیم ولی تا بحال مقاومت کردهایم و مجبور به استفاده از دلار آزاد نشدهایم.
برای مدیریت مصرف رسید کاغذی چه کاری انجام دادهاید؟
منصوری در جواب به این سوال عصربانک خاطرنشان کرد: معضل کاغذ مربوط به کشور است و فقط مربوط به صنعت PSP نیست. تولید این نوع کاغذ در ایران اتفاق نمیافتد و فقط کاغذ بصورت رولی خریداری میشود و آنرا برش میزنند و میفروشند. از طرفی فروشندگان کاغذ هم بیانصافیهایی میکنند در واقع قیمت دلار سه برابر شد ولی قیمت کاغذ افزایشی به میزان 8 برابر داشته است، هرچند چین هم قیمتها را بالا برده است. ما قصد داریم که استراتژی را تغییر دهیم، از این رو در صدد هستیم تا برای پذیرندهها، سرویس صورتحساب و تراکنش بر روی اپلیکیشن را اضافه کنیم و همچنین برای تراکنشهای زیر 10 هزار تومان به پذیرنده رسید ارائه نمیشود و همچنین اندازه پرینت رسید را کوچک کردهایم و در نتیجه این کار 40% مصرف کاغذ در POS کاهش پیدا میکند.
وی افزود: متوسط مصرف کشور 15 میلیون رول در ماه است. اگر این میزان کاغذ را در 3000 هزار تومان ضرب کنیم که قیمت هر رول است، مبلغ ماهیانه معادل 45 میلیارد تومان در کل کشور خواهد بود.
همچنین جهانشاهلو، معاون مالی شرکت گفت: در بودجهی سال 97 ما حدود 11 میلیارد تومان خرید کاغذ پیشبینی کرده بودیم که با توجه به شرایطی که اتفاق افتاده و هزینهی خرید کاغذ تا 4 یا 5 برابر افزایش یافته، اگر صرفهجوییها صورت نمیگرفت، هزینه خرید کاغذ تا حدود 43 میلیارد تومان میرسید.
راهکار آسانپرداخت برای مدیریت درگاههای قمار و شرط بندی چیست؟
مدیرعامل آپ گفت: یکی از سیاستهایی که برای مدیریت این مسئله اتخاذ کردیم این است که در واگذاری درگاه پرداخت، ریسک نکنیم و فقط به برندهای معتبر و سازمانهای دولتی، IPG ارائه دهیم. ولی مردم باید این را بدانند که اگر درگاه قمار خود را شارژ میکنند، اگرچه قبلا هم دیتایشان بدست مقام قضایی میرسید ولی در حال حاضر خیلی راحتتر این اتفاق میافتد و ممکن است مقام قضایی در این مورد تصمیماتی بگیرد.یعنی در حال حاضر علاوه بر سایت قمار، فردی که درگاه پرداخت قمار را نیز شارژ کند، توسط مقامات قضایی رصد میشود.
کدام یک از خدمات جدیدتر آپ پرکاربردتر هستند؟
شهیدی در جواب به این سؤال عصربانک گفت: یکی از خدماتی که اخیرا در آپ ارائه شده است، پرداخت قبوض مخابرات کل ایران است که به نظر ما جزو سرویسهای پرکاربرد محسوب میشود زیرا قبلاً فقط پرداخت قبوض تلفن ثابت تهران در آپ قابل پرداخت بود ولی در حال حاضر کل کشور به آن اضافه شده یعنی شما در سراسر کشور با وارد کردن شماره تلفن میتوانید استعلام میاندوره و پایاندوره را داشته باشید و همچنین در حال انجام یک سری توافق با مخابرات ایران هستیم که ممکن است به زودی درگاه ارتباطی مخابرات با مشترکانش چه قبل از اشتراک و چه در زمان اشتراک و خاتمهی آن، در آپ قابل ارائه باشد. امیدواریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم تا بتوانیم در آن ثبتنام تلفن و ایدیاسال و کارهایی از این قبیل را انجام دهیم. همچنین شارژ خطوط ایرانسل کل کشور در برنامهمان است که خیلی زود اتفاق خواهد افتاد.
وی خاطر نشان کرد: نکتهای که باید به مردم اطلاعرسانی شود این است که به زودی برای تراکنشهای موبایلی، احراز هویت بر اساس انطباق دارندهی خط موبایل و صاحب کارت بانکی صورت خواهدگرفت و این دو باید با هم همخوانی داشته باشند. یعنی در تراکنشهای موبایلی که به احتمال قوی شامل USSD و اپلیکشن است، صاحب کارت بانکی باید صاحب خط موبایل باشد. در نتیجه اگر موبایل متعلق به خودتان نباشد، با کارت خودتان نمیتوانید تراکنش موبایلی انجام دهید و یا بالعکس. این طرح را در یک سری از تراکنشها مثل شارژ کیفپول آزمایش کردیم. درحال حاضر اگر بخواهیم شارژ کیف پول را انجام دهیم، اگر کارت بانکی متعلق به صاحب موبایل نباشد موفق به انجام آن نخواهید شد. بنظر میرسد که باید در این زمینه به خوبی اطلاع رسانی شود و کسانی که موبایلشان به نام خودشان نیست باید آن را به نام کنند. این طرح در واقع برای کاربران محدودیت ایجاد کند و همهی PSPها باید آن را اجرا کنند ولی اولین بار به صورت آزماشی توسط آپ اجرا شده است.
روند رشد تراکنشهای غیرحضوری اپ از اول سال به چه صورتی بوده است؟
ذوالقدریها، معاون بازاریابی شرکت در این خصوص گفت: تمرکز ویژهای که آسانپرداخت از سال 93 بر روی اپلیکیشن داشته است، در سال 96 به بار نشست و ما در سال گذشته درتراکنشهایی که بصورت آنلاین انجام شده، رشد خیلی زیادی داشتهایم. در پرداخت قبض رشد 250 درصدی داشتهایم. در تعداد تراکنشها در اپلیکیشن آپ رشد 500 درصدی داشتهایم که اینها نشاندهندهی این است که با اضافه شدن سرویسهای جدید چقدر کاربران خدمات آنلاین اضافهتر خواهد شد.
وی تصریح کرد: همچنین علیرغم اینکه ما دستورالعملهای جدیدی مبنی بر محدود کردن USSD و عدم پرداخت کارمزد آن داشتهایم، باز هم شاهد این بودیم که آسانپرداخت در تراکنشهای حوزهی موبایلیاش حدود 50 درصد رشد داشته که در طول یک سال این میزان رشد قابل توجهای است. آسان پرداخت در حوزهی پرداخت اینترنتی به مدت دو سال است که ورود کرده است که در این حوزه نیز شاهد رشد خوبی بودهایم که IPG آپ از حدود 5 درصد به طور متوسط به 30 درصد رسیده است و این بر اثر همکاریهای جدید و تمرکز آسانپرداخت در حوزهی پرداخت اینترنتی و تمرکز بر مشتریان ارزشمند است. با اضافه شدن سرویسها، علاوه بر این در مبلغ تراکنشها و سودی که آسانپرداخت کسب میکند هم شاهد رشد خواهیم بود. برای مثال قیمت بلیط هواپیما بهطور متوسط 300 الی 400 هزار تومان است و با یک تراکنش بلیط هواپیما میتوانیم بهاندازه صدها تراکنش شاپرکی درآمد کسب کنیم. بنابراین امروز آسانپرداخت از زیرساختهایی که در سال قبل بر روی آن سرمایهگذاری کرده بود بهرهبرداری میکند.
لطفاً درباره اهداف آینده آسان پرداخت بفرمایید.
منصوری در انتها خاطر نشان کرد: با توجه به روند رشد پرداخت در دنیا، موضوع گرانی کاغذ و دلار و مشکلاتی از این قبیل، ما بیشتر تمرکزمان را به سمت موبایل خواهیم برد. همانطور که قبلا گفتهام ما آسان پرداخت را نه به عنوان PSP بلکه بیشتر به عنوان یک شرکت تجارت الکترونیکی میبینیم و در جهت حرکت به این سو هستیم. خوشبختانه با توجه به اینکه اپلیکیشن آپ 35 میلیون دانلود داشته، در یک مثال راحتتر میتوان گفت که آسان پرداخت مانند مرکز خریدی است که 35 میلیون مشتری در آن رفت و آمد میکنند و بهعلاوه اگر بتوانیم داده کاوی انجام دهیم، مطمئناً فروش بیشتری درآپ صورت خواهد گرفت.